Programok
-
január28 szombat20:00 Opus Jazz Club
Kit Downes – Lauren Kinsella – Robin Fincker: Shadowlands (UK/FR)
20:00Shadowlands fantázianévvel jött létre az a kamara- és kortárs zenei projekt, amelyet a régizene, a népzene és a gregorián énekek mellett elsősorban Jackie Berridge festményei inspiráltak. Az európai kreatív zene három vibráló hangja, a műfajok keresztezésének három rajongója egyezséget kötött: együtt ugranak az ismeretlenbe, bármiféle programadás nélkül. Zenélésüket a kalandok és azok megosztása utáni vágy hajtja. Az új brit szcéna egyik meghatározó zongoristája, Kit Downes kompozíciói a BMC Records több lemezén feltűnt anglomán szaxofonos-klarinétos, Robin Fincker és az ír énekesnő, Lauren Kinsella szerzeményeivel elegyednek, annak jegyében, hogy a zenészek megkérdőjelezzék a lelassítás és a helyes gesztusok fogalmát. A melódiákat csillogó és állandó mozgásban lévő hangzásvilág fénykoszorúja fogja körül. Az árnyékok lassan megnyúlnak és összeolvadnak…Részletek -
február01 szerda20:00 Opus Jazz Club
Gadó Gábor – Rajk Judit – Rohmann Ditta – Zétényi Tamás: Chemin Neuf
20:00Nem mindennapi koncertélményt ígér a Chemin Neuf zenekar, amelyben négy különböző zenei környezetből érkezett zenész társul. Az igéző hangú Rajk Juditot évtizedek óta a klasszika előtti zenetörténeti korok szakértőjeként tartják számon itthon és külföldön egyaránt. Rohmann Ditta szerteágazó tevékenységei közül talán merőben szokatlan, cselló- és énekes improvizációkkal tűzdelt barokk szólószonáta-estjei a leghíresebbek, míg Zétényi Tamás a hazai kortárszene-játék első számú letéteményesei között ismert. A régizene, a barokk és a kortárszene világával ezúttal Gadó Gábor zeneszerző-gitáros sajátos univerzuma alkot fúziót. Gadó rendkívül bensőséges módon használja a modális hagyományokat és a tonális harmóniákat, szélesebb értelemben véve pedig Közép-Európa nagy művészi és spirituális irányzataival, valamint a keleti miszticizmussal is egyedi viszonyt alakított ki. A két cselló és a gitár összesen 14 húrja nagyjából azonos hangmagasságban szól, amellyel a szintén mély és meleg tónusú alt énekhang alkot már-már túlvilágian gyönyörű ötvözetet. A műsor a modális liturgikus régizene szellemiségétől a gregoriánon és a Bach zenéjében kicsúcsosodó barokk tradíción át a modern zene előképének tartott Lisztig ível, majd innen halad tovább Kurtágon keresztül egészen a Miles Davis-féle controlled freedomig, amely már mindenféle rendszertől mentes, partitúrában sem rögzített „irányított szabadságot” jelent.Részletek -
február02 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
EurOpus | ['ʃelest] | Ronny Graupe - Lucia Cadotsch - Kit Downes (DE/CH/UK)
20:00Lucia Cadotsch és Ronny Graupe ének-gitár duója a karanténba zárt Berlinben döntött úgy, hogy az időtlen örökzöldek világában keresi a kiutat. A feldolgozások során Ronny hű maradt az eredeti melódiákhoz, de a harmóniát és ritmust illetően már teljesen sajátjává alakította a dalok matériáját, hogy Lucia fátyolosságában is csillogó énekhangja minél szabadabban szállhasson. Budapesti koncertjük különleges alkalom, hiszen a duó Kit Downest invitálta körünkbe Londonból a fellépésre, illetve a BMC Records számára készülő stúdiófelvételre. A zongorával tovább bővül a zenei eszköztár: a puritán dallamok rafinált harmóniaköntösbe burkolóznak. A triófelállás ráadásul az improvizáció tereit is kibővíti, melyet a három európai művész közösen fedez fel számunkra.Részletek -
február03 péntek20:00 Opus Jazz Club
Minden Jegy Elkelt | Subtones
20:00Itt a Subtones, Magyarország legfrissebb jazz-pop szupergroupja. Jobban bólogatsz, mint valaha! Különleges felállásának köszönhetően eddig is a groove-hallgató fenegyerekek mekkája volt, de az utóbbi időben új színeket is felvettek a palettájukra. Jónás Vera és Kiss Flóra énekesnők a dalok és a vokális zene irányába terelik a Subicz Gábor vezette zenekart. Benkő Dávid, Csízi László, Csókás Zsolt és Fonay Tibor összeszokott funk-jazz lávaként olvasztja magába az újonc tagokat és a legkülönbözőbb zenei világokat, teret adva szikár dalformáknak és nagyívű improvizációknak egyaránt. Octopus című nagylemezükön is a legkülönbözőbb zenei világok olvadnak egybe, egységes és karakteres hangzásvilágot képviselve. Az album hamar az értő fülűek és a zeneszeretők kedvencévé vált, amit élőben is kivétel nélkül zajos sikerrel mutatnak be. „Kreatív, izgalmas megoldások, profi zenei teljesítmény, és egy nagyon jó végeredmény” – Jazzma „Korszerű, modern, könnyedén elegáns jazzfunk formabontó megoldásokkal és kiemelkedő hangszeres játékkal. Ha majd újra élő zenét hallgathatunk, a Subtones bizonyosan ott lesz a pörgős buliéjszakákon.” – Végső Zoltán/Élet és IrodalomRészletek -
február04 szombat20:00 Opus Jazz Club
New Fossils
20:00A 2020-ban alakult zenekar tagjai a magyar és nemzetközi jazz- és könnyűzenei élet aktív muzsikusai, akik Budapesten találtak egymásra. A zenészek nevével a jazz, az alternatív és indie zenei szcéna olyan meghatározó zenekaraiban találkozhatunk, mint a Mörk, a Dresch Quartet, a Mordái vagy a Laiho, ezt a modern, mai világunkra reflektáló hangvételt és zenei megközelítésmódot pedig jelen formációba is magukkal hozzák. Zenéjük instrumentális jazz, mely letisztult, mégis dinamikus témáival magával ragadja az erőteljesebb műfajok kedvelőit is. Melankolikus hangvételű szerzeményeik ritmikailag rendkívül változatosak, melyekben a beat alapú zeneiség, illetve a jelenkor zenei impressziói is fellelhetőek.Részletek -
február07 kedd20:00 Opus Jazz Club
Gabriel Zucker – Gyárfás Attila (US/HU)
20:00Mióta 2017-ben New Yorkban útjaik először keresztezték egymást, Gyárfás Attila és Gabriel Zucker együttműködése töretlen. A duó a hangzásbeli és ritmikai szabadságot komplex, maximalista kompozíciókba oltja, amelyek egyedi arányban keverik a kontemplatív hangzó felületeket és a már-már agresszív, virtuóz ritmusokat, illetve énekes-dalszerzők hatását. Cities and Deserts című debütáló lemezük 2022-ben jelent meg a Hunnia Records gondozásában. Az Avant Music News így jellemezte az albumot: „formabontó, avantgárd és nagy mesterségbeli tudásról árulkodó teljesítmény, amely egyúttal az érzelmeket is megmozgatja... Csak így tovább, mindenkinek nagyon ajánlott.” Gabriel Zucker New York-i zeneszerző és multiinstrumentalista – ahogy a Brooklyn Rail jellemezte: „piano firebrand” –, akinek munkássága a maximalista kompozíciókat a New York-i kreatív zenei szcéna progresszív improvizációjával ötvözi. Zenéjét a Downbeat, az All About Jazz, a Stereogum, a Jazzwise és a New York City Jazz Record is méltatta. A Yale-en végzett és Rhodes-ösztöndíjas Zucker olyan New York-i helyszíneken lépett fel, mint a Carnegie Hall, a The Stone, a Roulette és a Jazz Gallery, nem beszélve a világ 23 másik országáról. Gyárfás Attila dobos és zeneszerző, aki elsősorban a szabad improvizációra és a dob hangzásbeli lehetőségeinek kutatására koncentrál. Több mint 20 lemezen szerepelt már, és számos nagyszínpadon és fesztiválon lépett fel Európa-szerte. Zenekarvezetőként három lemeze jelent meg (2018-ban a Cloud Factory, 2020-ban a Randomity és 2022-ben a Minimal Distance). Attila 2020 szeptemberétől a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen jazzdobot tanít, 2016 óta pedig a Dream Cymbals and Gongs nemzetközi képviselője.Részletek -
február08 szerda20:00 Opus Jazz Club
Teis Semey Quintet (DK/SC/PT/NL/KR)
20:00A Teis Semey Quintet öt különböző országból – Dánia, Skócia, Portugália, Hollandia és Dél-Korea – származó tagjai a forrongó holland jazzszcéna kellős közepén találtak egymásra, a zenekar 2017-ben alakult meg Amszterdamban. Valamennyien nemcsak kitűnő zenészek, hanem zeneszerzők és zenekarvezetők is, akik értik a módját, hogyan lehet dallamokat és harmóniákat egyszeri és megismételhetetlen zenei történéssé alakítani. DIY attitűdjük legutóbbi, Mean Mean Machine című albumukon is megnyilvánul, amely a punk és free jazzt skandináv dalokkal vegyíti. Ahogy Semey fogalmaz: „Meg akartam mutatni, hogy magam is meg tudok csinálni mindent, és hogy a jó tartalom fontosabb, mint a mutatós csomagolás.” A robbanékony, ugyanakkor radikálisan lírai album provokatív választ ad világunk kritikus állapotára, és fejet hajt a hihetetlen szépség előtt, amely még mindig létezik. Bár a majdhogynem táncolható dalok motorja a gitár, és a zenekar repertoárja Semey kompozícióiból áll, azokat valamennyi tag a saját kezébe veszi, így a zenei folyamat bármerre kanyarodhat – egyedül a varázslat garantált. A koncert a Footprints projektnek köszönhetően valósul meg, amelyet az Európai Unió a Kreatív Európa program keretében finanszíroz.Részletek -
február09 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Cseh Péter Trió feat. Ávéd János: Plains To See – lemezbemutató
20:00A Cseh Péter Trio 2019-ben alakult a hazai jazzélet három aktív szereplőjével, akik már a zenekar létrejöttét megelőzően is sok közös szereplést tudhattak magukénak. Közös alkotásuk kiindulópontját Péter kompozíciói adják. Ezek a dalok annak ellenére, hogy többnyire hagyományos formai megoldásokat és hangzásokat használnak, mégsem válnak kiszámíthatóvá vagy közhelyessé. Ehelyett kontrasztáló – elmélyült és szárnyaló, gyermekded vagy éppen vadul karcoló – hangulatokon keresztül mutatnak be sajátos merítést a modern mainstream jazz tengeréből. A zenekari hangzás megformálásában minden tag elengedhetetlen szerepet vállal; egymásra hangolódva hangszíngazdag, érzékeny és dinamikus megszólalást képesek elérni. A Cseh Péter Trió zenéjében a nagy elődök közül a ‘70-es és ‘80-as évek fordulóján berobbant nagy gitáros generáció (John Scofield, Pat Metheny, Bill Frisell) és Herbie Hancock, Michael Brecker vagy Brian Blade hatása egyaránt tetten érhető. A trió 2022 őszén rögzítette debütáló nagylemezét Plains to See címmel. Az album anyaga az elmúlt két és fél év során fokozatosan állt össze Péter kompozícióiból, így a dalok között sokat játszott és friss darabok is találhatók. A sokféle hatásból (például mainstream jazz, rock, kortárs klasszikus és világzene) táplálkozó zenéket a trió zenekari hangzása fogja egységbe. A Cseh Péter Trio Ávéd Jánossal kiegészülve az Opus Jazz Clubban mutatja be a lemezt ezen a koncerten.Részletek -
február10 péntek20:00 Opus Jazz Club
Friss Folk | Chalga
20:00A Chalga amolyan Thököly-kurucos, törökbarát zene – egy sikeres ostrom utáni berúgós estén szólhatott ilyen muzsika a táborban, és úgy hallatszik, a hadizsákmányban akadt pár jazzlemez is. A zenekar nem ápol népzenei hagyományt, de gátlástalanul használ fel balkáni és magyar népzenei elemeket. Lehetne mindez akár popzene is, mint amilyen az eredeti bolgár csalga, ha csak rendes négynegyedes, bárki által táncolható számokat játszanának. A zenekar azonban kifejezetten vonzódik a páratlan ritmusokhoz, és dalaik többségét ezekkel fűszerezik.A zenekar számos fesztiválfellépés, két lemez (Sabir, 2006; Erdő, erdő, 2010) és néhány év szünet után 2018-ban átalakult és újraaktiválódott: rock, jazz, világ- és népzenei körökből jól ismert művészekkel sokkal harsányabb, kevésbé folkos zenét játszik. 2022-es lemezük, az Ezért van az felkerült a World Music Charts Europe zenei listára, a 21. helyig jutott, és a közönség fejét is sikerült elcsavarnia.Részletek -
február11 szombat20:00 Opus Jazz Club
j(A)zz! | Blechbaragge (AT)
20:00Az alpesi zenei kozmoszt extremisták és specialisták népesítik be, akiket gyakran már hangszerválasztásuk elárul. A Blechbaragge – valószínűleg a világ egyetlen hasonlóan merész felállású triója – a tuba hangját helyezi új kontextusba: Johannes Bär hangjai messze túllépnek a megszokott basszusok frekvenciáján, kiegészítőkkel pedig a szintetizátorhoz közeli effekteket is képes kicsalni a hangszerből. Bär játékával Alfred Vogel indulószerű dobolása és Andreas Broger néha flegmatikus, néha hiperaktív szaxofonja vagy éppen klarinétja lép párbeszédre. A zenészek azt és úgy játsszák, amit és ahogy kedvük tartja. Első albumuk címe Wir blasen Euch den Marsch! (Indulót fújunk Önöknek!), pedig a lemez egy árva indulót sem tartalmaz. A három jóbarát nyers, virtuóz, humoros és szélsőséges zenéje semmibe veszi a műfaji és országhatárokat. Improvizációikból, amelyek az osztrák hagyományból és az amerikai jazzből egyaránt táplálkoznak, friss hegyi levegő árad.Részletek -
február14 kedd20:00 Opus Jazz Club
Minden Jegy Elkelt | MAO Legendás Albumok | Miles Davis: My Funny Valentine & Four and More
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Legendás Albumok – Miles Davis: My Funny Valentine & Four and More Ez a két lemez tulajdonképpen egy, hiszen egy koncerten készült felvételekről van szó. Nem ez az egyetlen furcsaság az egyébként öntörvényű Miles Davis pályáján, amit lemeztársaságok elkövettek művészi törekvései semmibe vételére. Ugyanis nem időrendben adták ki a két korongot, hanem előbb a lassú számokat, ami tényleg óriási siker volt, és csak két évvel a koncert elhangzása után, 1966-ban a ’Four’ and More -t. Davis pályáján köztes pillanatnak nevezhető ez az időszak, kvintettje összeállítása szempontjából mindenképpen, mert a legendás trombitás mellől ekkor George Coleman szaxofonos már búcsúzni készült. Viszont már együtt volt a legmagasabb csúcsokra felérkező ritmusszekció, Herbie Hancock zongoristával, Ron Carter bőgőssel és Tony Williams dobossal. A koncertre a nem sokkal korábban felavatott Filharmónia nagytermében került sor a New York-i Lincoln Centerben, amitől azt várták, mint később kiderült, joggal, hogy akkora presztízse lesz, mint a Carnegie Hallnak. A fiatal ritmusszekciónak ez volt az első igazi koncertje Davisszel, és nagyon izgultak. Ráadásul politikai jelentőséget adott a koncertnek, hogy fekete polgárjogi szervezetek javára szervezték, amit Davis és társai teljes meggyőződéssel támogattak. Viszont az nem lelkesítette a tagokat, hogy gázsi így nem jutott. Utólag persze senki nem bánt semmit, a My Funny Valentine Davistől még a CD korszakban is ezrével fogyott olcsó kiadásokban, lélegzetelállító tempókkal, friss összjátékokkal teli párja pedig gyűjtők kedvence.Részletek -
február15 szerda20:00 Opus Jazz Club
Trio Sordini
20:00Három évvel ezelőtt három, színházi berkekben is otthonosan mozgó muzsikus arra gondolt, hogy a Mohácsi János rendezte színdarabokban általuk megszólaltatott hangokat, ritmusokat, dallamokat önálló életre hívják. Úgy gondolták, hogy a különböző eredetű hangfüzérek egy-egy színházi előadás rendszeréből kiszakítva egymással is kapcsolatba kerülhetnek, és további szövevényes történeteket mesélhetnek mind a muzsikusok, de még inkább a hallgatóság számára. Az idő múlásával pedig mind több új dallam, ritmus bukkan fel a Trio Sordini olykor végtelennek tűnő hanglabirintusában. Kompozíció és improvizáció, utazás mindenhonnan mindenhová – több mint másfél óra megállíthatatlan hangáradat két részben. A koncert első felében Kovács Márton szerzeményei hangzanak el, míg a másodikban a Móser Ádám szerzeményeit tartalmazó, Bp. Folk című, legfrissebb lemezanyag szólal meg, mely a Halmos Béla Program segítségével született meg. "Kompozícióimban zeneszerzőként arra keresem a választ, hogy hogyan lehet jelen a népzene ma Budapesten, vagy a világ bármely részén a kortárs kultúra részeként. Mit tud jelenteni abban a tőle idegen közegben, amely beemeli saját kulturális terébe anélkül, hogy egy kvázi-eredeti környezetet tételezne neki? Ugyanaz a ritmus mit jelent Széken, ha brácsán szólal meg, és mit jelent a négyeshatos vonalán, ha harmonikán játsszák? A népzene mélyszerkezete érdekel. Különböző zenék mélyszerkezete, és azok találkozása, összeolvadása. Az a fajta struktúra, ami a dallamok mögött van. Hangsorok, harmóniafűzések, ritmusok feszültségei. Hogy mi történik akkor, ha az invertita ritmusa találkozik Astor Piazzolla repetitív szekvenciáival. Ugyanabból a feszültségből táplálkozik mindkettő. Az eleki másodhegedű kíséretmódját hogyan lehet egy tőle idegen közegben használni? Ezek érdekelnek. Ezen az úton járunk Kovács Márton és Gyulai Csabi barátaimmal" - nyilatkozta a Bp. Folk kapcsán Móser Ádám.Részletek -
február16 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Kőszegi Rhythm & Brass
20:00Kőszegi Imre az első olyan generációhoz tartozik Magyarországon, akik a modern jazzt önálló, a szórakoztató tánczenétől független műfajként közelíthették meg. Játékára a bebop és a free jazz gyakorolta a legnagyobb hatást. Az autodidakta művész a magyar jazzélet egyik legjelentősebb dobosa és pedagógusa, aki immár több mint hat évtizedes pályafutást tudhat maga mögött, és olyan hazai és külföldi világsztárokkal játszott, mint Pege Aladár, Lakatos „Ablakos” Dezső, Balogh „Csibe” Jenő, Vukán György, Szakcsi Lakatos Béla, Csík Gusztáv, Frank Zappa, Teddy Wilson, Kenny Wheeler, Art Farmer, Frank Foster, Charlie Mariano, Steve Grossman, Gary Bartz, Lew Tabackin, Trilok Gurtu vagy Michael „Patches” Stewart. Karrierje során fellépett Európa és Magyarország legjelentősebb koncerttermeiben, fesztiváljain és klubjaiban, és díjak sorozatával tüntették ki. A magyar jazz élő legendája mindmáig rendkívül aktív; kortársai mellett gyakran játszik fiatalabb zenészekkel, akiket tudatosan választ ki formációinak megújítására és tapasztalatainak átadására. Ezúttal első saját nevén futó zenekarának örököse érkezik az Opus színpadára.Részletek -
február17 péntek20:00 Opus Jazz Club
Space Galvachers (FR)
20:00A fiatal francia jazzgeneráció kiemelkedő hegedűse, Clément Janinet – aki két másik formációjával, az O.U.R.S. és a La Litanie des Cimes zenekarokkal a BMC Recordsnál jelenteti meg lemezeit – ezúttal erősen világzenei beállítottságú együttesével, a Space Galvachers trióval hív táncba. A Space Galvachers tagjai a jazz és az improvizált zene gyermekei, akik olyan zenészek mellett edződtek bele az afrikai, arab és kreol zenei kultúrákba, mint a kameruni Blick Bassy, a mali Ballaké Sissoko, az arab származású Naïssam Jalal, a Grammy-díjas mali zenész, Oumou Sangaré, vagy épp Olivier Araste, a modern réunioni zene képviselője, a tradicionális maloya zene megújítója. Ide vezethető vissza a Space Galvachers zenéjének ritmikus afrikai karaktere. Elektro-akusztikusan preparált hangszereiken egy képzeletbeli, modern folklórt teremtenek meg, ahol egyfajta álomvilág transzába kerülhetünk – oda, ahol a nappal és az éjszaka közötti keskeny szakadékban bármi megtörténhet.Részletek -
február18 szombat20:00 Opus Jazz Club
Pégazz & L'Hélicon | Ôtrium | Players (FR)
20:00Ezen a kétrészes koncerten két egyedi hangú francia zenekar mutatkozik be az Opus közönsége előtt, amelyek a Pégazz & l'Hélicon jazzkollektíva égisze alatt alakultak meg. A Quentin Ghomari trombitás vezette Ôtrium egy következetes úton haladó akusztikus zenekar, nyers és közvetlen hangzással. Tagjai éppúgy képesek hallgatni, mint elemi erővel alkotni, zenéjük ennek köszönhetően telis-tele van dallamokkal, miközben előszeretettel játszik a csenddel is. Hol elgondolkodtató és álomszerű, hol vad és határozott zenei világuk középpontjában a kifejezőkészség, az interakció és a spontaneitás áll. A Julien Soro vezetése alatt álló Players tagjai régóta játszanak együtt különféle formációkban, ez keltette fel bennük a vágyat egy saját együttes iránt, amelyben főszerepet kaphat a szabadság, a játékosság és a transz bizonyos formája. Az eredeti és alkalmazkodó hangszerelésű „zsebzenekarban” a fúvós és ütős hangszerekhez szintetizátor társul: az elektronika nemcsak változékonyságot biztosít, hanem elképesztően gazdag hangzási lehetőségeket is megnyit a trió előtt. https://www.pegazz.com/projets/otrium/https://www.pegazz.com/projets/players/Részletek -
február22 szerda20:00 Opus Jazz Club
Gáspár Károly Trió
20:00Gáspár Károly sokrétű zenei tevékenysége mellett a Karc FM szerkesztő-műsorvezetője és a JazzMa.hu kritikai rovatvezetője. Ezúttal triója élén tér vissza az Opus színpadára, amellyel saját kompozíciókat és jazzsztenderdeket egyaránt műsoron tart. Zenéjükre jellemző, hogy friss és előremutató, romantikus és esztétizáló, ugyanakkor tiszteletben tartja a mainstream jazz hagyományait. A trió eddig három sikeres lemezt rögzített, amelyeken főként Gáspár Károly saját szerzeményei szerepelnek, néhány átdolgozás társaságában. A 2017-es The Outsider, illetve a 2019-es Salvation egyaránt jelölést kapott a Fonogram-díjra, a 2021-ben kijött Philosophy pedig első jazzlemezként került fel a Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetségének top 40-es eladási listájára. 2022 márciusában Gáspár Károly szólózongora-albuma, a Centuries Suite is megjelent.Részletek -
február23 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Dávid és Góliát – Modern Art Orchestra plays the music of Oláh Tzumo Árpád
20:00A Modern Art Orchestra a 2022/23-as évadban a legkiválóbb mai magyar zeneszerzőket hozza el az Opus Jazz Clubba. Hatrészes koncertsorozatukban olyanokkal dolgozik együtt, akik a nagyzenekari hangzással kísérleteznek, új utakat keresve. A komponisták egyben az estek szólistái is lesznek, és friss darabjaikat mutatják be a zenekarral. Az egyedülállóan magas színvonalú Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél és a zenekar muzsikusai műfaji határokat meghaladó szemlélettel nyúlnak a zenéhez. Játékuk és kompozícióik középpontjában a zenei kreativitás, a zenei gondolat szabad kifejezése áll. Ebben az évadban a magyar modern zene olyan autonóm alkotóival működnek együtt, akiknek gondolkodásmódja a legközelebb áll hozzájuk. Oláh Tzumo Árpád a Thelonious Monkról elnevezett mesteriskolában Herbie Hancock, Wayne Shorter és mások keze alatt teljesedett ki. Itthon szólózongorán, a SoLaTi funky együttesben, népzenei feldolgozásokkal és a maga vezette zenekar élén aratott sikereket. Legutóbbi, Pat Metheny-szerzeményekből kiadott trióalbuma (Tzumo Plays Pat) a szerző elismerését is kiérdemelte. „Nagy öröm, hogy a 2023-as évadban meghívást kaptam egy teljes önálló műsor bemutatására a Modern Art Orchestrával, Fekete-Kovács Kornél vezetésével, így zseniális muzsikusokkal játszhatom el az első big band kompozícióimat, amelyeket az elmúlt években írtam. A Dávid és Góliát című, háromtételes big band jazz kompozíció a MÜPA tizenötödik évada alkalmából meghirdetett zeneműpályázaton nagyzenekari kategóriában díjazásban részesült. További öt önálló, új kompozícióm született; az Alone Opus háromtételes kortárs darab, amit a zenekar számára írtam, és elhangzik még az Odett songs, illetve a Jackie O’ Odett. Utóbbi egy funky lüktetésű szám, amit a magyar származású Orszánszky Miklósnak, a Syrius együttes alapítójának dedikáltam. Nagyon várom, hogy elkezdjük a munkát, és mindenkit szeretettel várunk!”Oláh Tzumo ÁrpádRészletek -
február24 péntek20:00 Opus Jazz Club
GoetheJazz | Kronthaler Trio (DE/FI)
20:00A Kronthaler Trio friss, kortalan és titokzatos zenei világa stílusok és korszakok széles skáláját öleli fel. Kalandozásuk első lenyomatát a Living loving maid című albumon örökítették meg (2015), amelyen reneszánsz és barokk áriákat dolgoztak fel – hatalmas sikerrel. A három nemzetközileg keresett művész ezután a karantén alatt találta meg az időt arra, hogy berlini bázisán kidolgozza második lemezének anyagát, amely ez év folyamán jelenik meg a BMC Records gondozásában, és amelyből ezen a koncerten kaphat először ízelítőt a közönség. A trió ezúttal a serdülőkorukban hallott nagy egyéniségek előtt is fejet kíván hajtani: a barokk és reneszánsz zeneszerzők mellé jeles popzenészek lépnek. Georg Friedrich Händel, Henry Purcell és Antonio Vivaldi áriái, a Soundgarden, a Smashing Pumpkins és a Police dalai magával ragadó és aktualizált feldolgozásban szólalnak meg.Részletek -
február25 szombat20:00 Opus Jazz Club
Tariqa
20:00A marokkói Saïd Tichiti volt az első, aki a gnawa zenét bemutatta és szélesebb körben ismertté tette Magyarországon. A marokkói gnawa a rabszolgák és leszármazottaik kultúrájának a része, és szorosan kapcsolódik gyógyító szertartásaikhoz. Ezt az ősi, szakrális transzzenei formát nevezte William Burroughs „a világ legrégebbi, 4000 éves rock’n’rolljának”. A Gnawa a fekete-afrikai és az arab kultúra keveredésének metszéspontján alakult ki, jellemzője a gyorsuló és fokozódó, erős érzelmi hatást kiváltó monoton, de mégis folyamatosan változó ritmika és a különleges basszus-lant, a guembri használata. Ennek az egyedülálló és gazdag ritmikának köszönhetően a gnawa több jelentős rock és jazz zenészre volt hatással világszerte (pl. a Rolling Stones, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Santana, Ornette Coleman, Pharoah Sanders, vagy Archie Shepp). Saïd Tichiti, aki 20 éve van jelen a hazai világzenei életben, a jazz és a magyar népzene jól ismert és kiemelkedően kreatív zenészeivel dolgozik együtt, rendszeres fellépője world music fesztiváloknak világszerte. Az együttes ritmusszekciója a gnawa zene avatott tolmácsolója: míg Saïd Tichiti szülőföldjéről hozta magával e tudást, Halmos András Hamid Drake amerikai jazz dobos tanácsára és rendszeres útmutatása alapján tanulmányozta a műfajt éveken át. A zenekar – élve a zene szabadságával – saját módján formálja koncertről koncertre a zenei anyagot, és sikeresen teremti meg a hagyományosan gyógyító és ünnepi szertartásokon előadott gnawa zenére jellemző erős érzelmi hatást. Crossbreed by TariqaRészletek -
február28 kedd20:00 Opus Jazz Club
Gard Nilssen Acoustic Unity (NO)
20:00Gard Nilssen triója azért néz tükörbe, hogy megláthassa benne a jövőbe vezető utat. Repertoárjukat a három tag közösen komponálja, újjávarázsolva az elmúlt 70 év tág értelemben vett zenetörténetét. Lubickolnak a különféle stílusokban és hangulatokban, miközben soha nem tévesztik szem elől az összjáték, a groove, a kreativitás, a lendület és az energia fontosságát, és tág teret hagynak az improvizációnak is. A norvég Grammyre jelölt Acoustic Unity 2014-es indulása óta három hatalmas kritikai és közönségsikert aratott albumot rögzített (Firehouse, Live In Europe és To Whom Who Buys a Record). 2022 júliusában jelent meg legújabb, hasonló ovációtól kísért lemezük, az Elastic Wave, ezúttal már a legnevesebb jazz-zenei kiadó, az ECM gondozásában. A nemzetközi jazzszcéna legizgalmasabb zenekarai közé sorolt trió Európa városain kívül Japánban, az Egyesült Államokban, Kanadában és Brazíliában is felléphetett, olyan helyeken, mint a New York-i Winterjazz vagy a brémai Jazzahead fesztivál. A trió valamennyi tagja aktív és keresett muzsikus, olyan zenészekkel és együttesekkel léptek fel, mint Django Bates, Pat Metheny, Bill Frisell, a Trondheim Jazzorkester, a Koma Saxo, Susanne Sundfør, a SKRIM, a Friends & Neighbors, a Bushman’s Revenge, Peter Evans vagy az Enemy. Fotó: Chris CharpenelRészletek -
március01 szerda20:00 Opus Jazz Club
Mester Dániel Trió
20:00Mester Dániel bejárta a világot, hogy rátaláljon saját zenei világára, amelyben egyaránt megférnek Anatólia dallamai, az indonéz skálák és képzeletbeli magyar népdalok. A fúvószenész klasszikus klarinétosként kezdte zenei pályafutását, majd a jazz-szaxofon következett, felsőfokú tanulmányait Amszterdamban, a Conservatorium van Amsterdamban végezte, melynek kapcsán nemcsak alkalma volt a világ számos pontjára (Dél-Korea, Indonézia, Törökország, Brazília, Marokkó) eljutni fellépő művészként, de lehetősége nyílt a nyugati zenei tradíciókon kívüli zenei örökségek megismerésére is. Foglalkozott film-zeneszerzéssel, jelenleg pedig a török klasszikus- és népzene tanulmányozása jelent újabb inspirációt számára, melynek hatása visszaköszön saját szerzeményeiben is. Régóta dédelgetett álma, egy saját trió megalapítása a vírushelyzet okozta lecsendesedéssel, vissza- és előretekintéssel valósult meg. A fiatal magyar jazz-generáció két tehetséges zenészét, Cseh Péter gitárost és Richter Ambrus dobost hívta társul ebbe a zenei kalandjátékba. www.mesterdaniel.comRészletek -
március02 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Bágyi Balázs New Quartet
20:00Az idén 10 éves Bágyi Balázs New Quartet zenéjében a post bop elemekből építkező, akusztikus, kortárs jazz dominál. A dobos-zeneszerző Bágyi Balázs a magyar jazzélet egyik meghatározó, külföldön is rendszeresen koncertező művésze, partnerei pedig a magyar jazz középgenerációjának jeles képviselői: a Hollandiában végzett szaxofonos Soso Lakatos Sándor, a Junior Prima díjas zongorista, Oláh Dezső, és Közép-Európa egyik legnagyszerűbb bőgőse, Oláh Péter. A zenekar számos európai jazzfesztiválon fellépett az elmúlt években, valamint rendszeresen koncerteznek Kínában – együttműködésük a sanghaji Li Xiaochuan trombitással több éve tart. 2016-ban Pocsai Kriszta énekesnővel közösen elkészített, Homage To Shakespeare című lemezüket a nemzetközi szakmai zsűri Gramofon-díjjal jutalmazta. A formáció repertoárja Bágyi Balázs szerzeményeire épül, aki 2016-ban az év zeneszerzője lett. A hagyományhoz híven az együttes nemcsak a zenekarvezető régebbi kompozícióit adja elő az Opus Jazz Clubban, hanem a közelmúltban elkészült új zenéket is ezen a színpadon mutatja be.Részletek -
március03 péntek20:00 Opus Jazz Club
NinShar: Crescendo Of The Sacred
20:00Horváth Sára Nina, művésznevén NinShar zeneiségét a népzenében megélt gyermekkor mellett a jazz és a soul műfaja alakítja. A fiatal népi- és jazzénekes, néptáncos az elmúlt években a hazai underground több formációjában felbukkant (Beshodrom, Tóth Viktor Tercett), és olyan világhírű zenészekkel is énekelt, mint Eric Truffaz. Folklórszínházi társulatával, a Bahorkával a zene és a színház elemeit felhasználva készít interaktív táncos-mesélős-zenés műsorokat gyermekek és családok számára. A Crescendo of the Sacred című, mitológiai és archetipikus női alakoktól inspirált projekt azonban, amelyet NinShar énekesként, dalszerzőként és szövegíróként egyaránt jegyez, a felnőtt közönséghez szól: előttük kívánja feltárni azt a tudatalattiban gyökerező világot, amelynek törvényei néha áttörnek a mindennapi élet falán, és önkéntelenül engedünk a sodrásuknak – követjük megérzéseinket, mintha női archetípusok és mitológiai szereplők bőrébe bújnánk. A Crescendo of the Sacred zenei anyaga hét női zenész bevonásával, különleges hangzás- és látványvilággal énekli meg a magyar és európai mitológia leghíresebb nőalakjait. Az elektronikus alapokra helyezett jazzimprovizációk, neo-soul groove-ok, népi varázsszövegek és régizenei hangszerek együttese misztikus hangzásban fonja össze Boldogasszony, Aphrodité, Héra vagy éppen Baba Yaga történetét. A női lét mélyén rejtőző archetipikus alakok életre keltése nemcsak színház, hanem párbeszédre lép titkos, belső életünk mindennapi jeleneteivel is.Részletek -
március04 szombat20:00 Opus Jazz Club
She's Analog feat. Gyárfás Attila (IT/HU)
20:00A She’s Analog olasz együttes a triófelállásban rejlő hangzási lehetőségeket fedezi fel. Bár zenéjük a jazz hagyományaiban gyökerezik, ezt az alapot más műfaji elemek és zajok zuhataga takarja el. Közös kompozícióik kifinomult és tudatos munkából születnek, amelyet a szabad improvizáció gyakorlata tesz teljessé. A három zenész közösen alakítja ki a gazdag, koherens textúrákat, összefonva és egybeolvasztva a hangszerek hangját egészen addig, ahol már el sem különíthetők egymástól. A törékeny zenei szerkezetek érzelmeket hordoznak, és a hallgató belső világát célozzák meg. A trió inspirációs forrásai között a kortárs klasszikus zene éppúgy szerepel, mint a post-rock, a minimalizmus és az elektronikus zene. Ezek a műfajok mintha csak egy nyelv különböző dialektusai lennének, amelyeknek interakciója változékony, dús és sohasem absztrakt hangzásvilágot teremt. A trió ezúttal Gyárfás Attilával, a kísérletező kedvű dobos-zeneszerzővel egyesíti erőit, aki elsősorban a szabad improvizációra és a dob hangzásbeli lehetőségeinek kutatására koncentrál.Részletek -
március08 szerda20:00 Opus Jazz Club
Grencsó-port / Not Just for Ladies
20:00Grencsó István az általa vezetett Grencsó Kollektíva mellett számos egyéb formációnak is vezetője, tagja, szellemi motorja. Az utóbbi időben egyre gyakrabban dolgozik együtt Dukay Barnabással, hazánk egyik legegyénibb kortárs zeneszerzőjével. Dukay és Grencsó a közelmúltban több ízben is adott változó felállású kamarakoncerteket, amelyeken a kompozíciók és improvizációk organikus, szétválaszthatatlan egysége, s a különleges hangszerösszeállítás adta mágikus hangzás egyfajta szakrális muzsikává állt össze, mélyen megérintve hallgatóit. Ezen a koncerten Szemző Tiborral és Bolcsó Bálinttal kiegészülve hajóznak ki nyílt zenei folyamokra.Részletek -
március11 szombat20:00 Opus Jazz Club
Várallyay Petra szólókoncert
20:00Fúziós jazz triójával Várallyay Petra visszatérő fellépő az Opus színpadán, ezúttal azonban szóló produkciójával hallhatja őt a közönség. Műsorában saját darabok mellett jazz sztenderdek, régizenei és népzenei feldolgozások szerepelnek. Petra zenéjének ritmikai és harmóniai komplexitása közvetlen, ösztönös előadásmóddal párosul, a hangszerek és énekhang izgalmas kavalkádjában a melankolikus hangképektől az aszimmetrikus ethno-jazz groove-okon át az élő loopolásig bármi előfordulhat. Várallyay Petra első nagy sikereit klasszikus hegedűsként érte el, később azonban érdeklődése egyre inkább az improvizatív fúziós zene és a komponálás irányába vitte. A Bartók Konziban jazz-zongorát és jazzéneket, majd a Zeneakadémián jazz-zeneszerzést és klasszikus hegedűt tanult. Saját zenéjében organikus fúziót alkot a műfaji sokszínűség, karakteres játékával ugyanúgy jelen van az underground zenei szcéna kultikus koncerthelyszínein, mint a legnívósabb hangversenytermek színpadán. Dolgozott már Bobby McFerrinnel, Uri Caine-nel és Yo-Yo Mával, fellépett számos hazai és külföldi fesztiválon, miközben a műfajok széles spektrumát bejárta a barokk zenétől a free jazzen át az elektronikus zenéig. Rendszeresen közreműködik kortárs művek bemutatóján, a Jazzation számára írt zenéi pedig Európa legnagyobb acappella fesztiváljain hangzanak el. 2014-ben megalapította saját progresszív fúziós jazztrióját, mellyel számos szakmai elismerést kapott, köztük a 2017-es Sibiu International Jazz Competition 'Best Instrumentalist' díját. Az elmúlt években Orszáczky-díjat, Junior Artisjus-díjat, Junior Prima Díjat, valamint a Vukán György által alapított zongora-improvizációs verseny fődíját, a Creative Art-díjat vehette át. 2020 februárjában a Zeneakadémián mutatta be első hegedűversenyét teltházas szerzői estjén, Deadline Haze című triólemezével pedig a független előadók és alkotók elismerésére létrehozott Independent Music Awards (USA) díjazottja lett.Részletek -
március14 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Legendás Albumok – The Incredible Jazz Guitar of Wes Montgomery Wes Montgomery 1960 januári stúdiófelvételével végleg bevonult a jazzművészek legfelső kasztjába. Ők azok, akiknek játékát annyian utánozzák és akikért a közönség is feltétel nélkül rajong. Pedig Montgomery mindaddig a fizikai munka mellett tudott csak gitározni, hogy családját eltartsa. Autodidakta volt, de két évtizedes tapasztalata klubokról és turnékról akkor hozta meg végre gyümölcsét, ez ugyanis még csak második nagylemeze volt saját zenekara élén – ez magyarázza a címet, ami mintha új művészt akarna bemutatni.Montgomery gitározása kapcsán az unisono oktávjátékot szokták emlegetni, amit ugyan nem ő kezdett először használni, de ő tette igazán népszerűvé, ezen kívül a hüvelykujjas pengetés is általa vált elfogadottá. Az “Incredible…” című lemezen fele-fele arányban játszanak standardeket és Montgomery szerzeményeket, de ez utóbbiakat külön ki kell emelni, itt hangzik fel ugyanis a Four on Six, minden bizonnyal legtöbbet játszott szerzeménye. Ez címében a négy negyedes és hat nyolcados ütemjelzés váltakozására utal, leginkább mégis a kvintugrásokkal induló lendületes bevezetője hívja rá fel a figyelmet. A West Coast Blues és a Sonny Rollins-féle Airigin ezt a lüktetést még tovább viszik. A gitáros a stúdióban végig csodálatos kíséretben részesül, a kirobbanó formában játszó Tommy Flanagantől, valamint a Modern Jazz Quartetben éppen világhírűvé vált Percy Heath bőgőstől, és fivérétől, a dobos Albert Heathtől.Részletek -
március16 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
j(A)zz! | Synesthetic Octet (AT)
20:00Az osztrák Synesthetic Octet harmadik stúdióalbuma, az Uya a Jazzwerkstatt Records gondozásában jelent meg 2021 decemberében, és crossover kategóriában nemsokára jelölték is a német lemezkritikusok díjára. A zabolátlan fenegyerekek alkotta zenekar lazán keveri a különféle műfajokat, a végeredmény vad zamata pedig mindig egyedi kézjegyüket hordozza. Az Uya komplex és ritmikától hajtott kamarajazz, vagy ha úgy tetszik, dada rap. A halandzsanyelven zajló rappelés arra az élményre kívánja emlékeztetni a hallgatót, amikor olyan énekszólam érinti meg, amelynek nem érti a szövegét. Vincent Pongrácz, a zenekar vezetője pontosan ezt élte meg tinédzserként: úgy került az amerikai rap kifejezőerejének bűvkörébe, hogy még egy szót sem értett a számokból. A klarinétos-zeneszerző Pongrácz 2013-ban alapította meg főként saját szerzeményeit játszó együttesét, amelynek nevét a szinesztetikus érzékeléséről is elhíresült Olivier Messiaen ihlette.Részletek -
március17 péntek20:00 Opus Jazz Club
Dresch Mihály Húros Kvartett
20:00Dresch Mihály néhány éve alapította meg Vonós Quartetjét, hogy a műfajok izgalmas ötvözetét ezúttal hangsúlyosabban a népzene nézőpontja felől közelítve teremtse meg, természetesen továbbra is a védjegyszerű Dresch-hangzással. Első stúdiólemezüket Forrásból címmel jelentették meg 2017-ben a Fonó Records gondozásában, mely a jazz és a magyar népzenei tradíciók metszéspontján létrejött új zenei minőségek első lenyomataként született meg. „Dresch Mihály szaxofonjával, fuhunjával és meglepően erőteljes énekhangjával a hagyományos értelemben vett népzenei prímás szerepkörét vállalta magára – magától értetődő természetességgel. Táncházban és koncertteremben egyaránt nagyszerűen érvényesülő, a Dresch-életműbe szervesen illeszkedő album született” – írta akkor a lemezről Retkes Attila a Gramofon magazinban. A formáció második lemeze, az Ongaku 2021-ben jelent meg, amelyen immár – tagcsere után és immár Húros Quartet néven – Csoóri Sándor Sündi (brácsa, tambura), Zimber Ferenc (cimbalom), Bognár András (bőgő) játékát hallhatjuk, Lőrincz Hortenzia pedig egy szám erejéig énekesként csatlakozik hozzájuk. Dresch Mihály így vall a lemezről: „Japánul az ongaku zenét jelent. Kínaiul ez az írásjegy egy jellel különbözik az orvosságtól. Egy próba alkalmával mikor még nem kapott végleges nevet ez a kompozíció, megszólalt bennünk a keleti kultúrák felé mutató hangulata. Magyar gondolkodással is könnyen összeköthető e két fogalom. A zene és a lélek kapcsolata nem újszerű gondolat, jótékony hatását már az ókori görögök is felismerték. Reményeim szerint ez az album közelít ehhez a két jelentéshez.”Részletek -
március18 szombat20:00 Opus Jazz Club
Karja/Renard/Wandinger (EE/FR/DE)
20:00A Karja/Renard/Wandinger trió egy nemrég alakult, három nemzetiséget egyesítő zenekar, amely a kísérleti improvizált zenére összpontosít. A három zenész 2019-ben kezdett együtt játszani, 2022 nyarán pedig már meg is jelentették debütáló albumukat, The Wrong Needle címmel. A zenekar vezetője az energikus észt zongorista, Kirke Karja, aki több rangos díjat elnyert. A francia nagybőgős, Étienne Renard és a német dobos, Ludwig Wandinger társaságában a technikai lehetőségek kitágításán dolgoznak, miközben a szabad improvizáció és a kortárs zeneszerzés eszköztárát használják. Legfőbb inspirációs forrásaik között szerepelnek a régmúlt hátborzongató némafilmjei és az elromlott gépek.Részletek -
március30 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Modern Art Orchestra plays multiplay by Korb Attila
20:00A Modern Art Orchestra a 2022/23-as évadban a legkiválóbb mai magyar zeneszerzőket hozza el az Opus Jazz Clubba. Hatrészes koncertsorozatukban olyanokkal dolgozik együtt, akik a nagyzenekari hangzással kísérleteznek, új utakat keresve. A komponisták egyben az estek szólistái is lesznek, és friss darabjaikat mutatják be a zenekarral. Az egyedülállóan magas színvonalú Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél és a zenekar muzsikusai műfaji határokat meghaladó szemlélettel nyúlnak a zenéhez. Játékuk és kompozícióik középpontjában a zenei kreativitás, a zenei gondolat szabad kifejezése áll. Ebben az évadban a magyar modern zene olyan autonóm alkotóival működnek együtt, akiknek gondolkodásmódja a legközelebb áll hozzájuk. A három tavaszi szerzői est egyetlen visszatérő vendége Korb Attila, a MAO virtuóz rézfúvósa, akinek a zenekarral közös szerzői albuma tavalyelőtt jelent meg Swingin’ on the Danube címmel. Úgy tűnik, Attila kifogyhatatlan ötletes szólókból, különleges rézfúvósokat bemutató meglepetésekből és tetszetős kompozíciókból, melyeket általában nagyzenekarra is maga hangszerel. Ezúttal teljesen új darabokat hallhatunk tőle. Korb Attila fő hangszere a harsona, de trombitán és szaxofonon is kiválóan játszik. A szerző multiinstrumentalista attitűdje legújabb saját anyagában is megmutatkozik. 2022 végén megjelent Multiplay című szólóalbumán a fúvós hangszerek mindegyikét ő szólaltatja meg, és zongorázik is néhány darabban. A lemezen közreműködő ritmusszekciót Cseke Gábor, Cseh Péter és Soós Márton alkotják. A MAO-val közös koncertjére erről az albumról is hoz saját szerzeményeket a MAO-ra frissen hangszerelve, és korábbi szerzői albumáról, a Swingin’ on the Danube-ról is hallhat majd a közönség erre az estére újrahangszerelt nagyzenekari számokat. Korb Attila a Modern Art Orchestra zeneszerző műhelyének tagja. Fekete-Kovács Kornél felkérésére komponált először bigband darabokat, amelyekre stílusgyakorlatokként tekint. Új darabjaiban megőrzi a rá jellemző zenei humort és játékosságot, azonban mélyebb jelentéseket, új témákat jár körül. Zeneszerzői útjában elsődleges inspirációt jelent a MAO muzsikusaival való közös munka. A zeneszerző számára különleges öröm, hogy MAO-s zenésztársaival együtt mutathatja be új szerzeményeit az Opus Jazz Clubban.Részletek -
március31 péntek20:00 Opus Jazz Club
Szakcsi Jr. Trio: Easy to Love – lemezbemutató
20:00A trió 15 éve változatlan formában él és koncertezik. Szakcsi Jr. és Balázs Elemér gyerekkori barátokként alakítottak zenekart, miután 1998 óta muzsikálnak együtt. A fiatal tehetségként az akkor már néhány éve a hazai jazz életbe berobbant Pecek Lakatos Krisztiánt hívták bőgőzni 2008-ban megjelent első lemezük, a Psalms előtt. A mostani, 2022 végén megjelent második triólemez sokáig váratott magára. Az album két saját szám mellett jazz sztenderdeket tartalmaz, de – ahogy Szakcsi Jr. fogalmaz – a téma csak ürügy, a lényeg a zenei beszélgetés, a trió a jazz tradícióit megtartva akusztikus modern jazzt játszik. „Első osztályú magyar jazz. A Szakcsi Trió előadása egy kifinomultan elegáns színpadi remekmű. Hangszínezetük leleményes. Játékuk technikailag hibátlan, magabiztos és teljesen egységes. A színpadon árnyalt zenei virtuozitás jellemzi őket. Zenéjük kivételes improvizációs tehetséget tükröz. Zenei ötletekkel állnak elő, ellenjavaslatokat tesznek, mindezt kidolgozás követi, s majd a végén: béke.” (Brasso Visitor, Leila Fitt)Részletek -
április11 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Art Blakey: Ugetsu
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Legendás Albumok – Art Blakey: Ugetsu Art Blakey (1919-1990) autodidakta dobos létére az egyik legnagyobb tekintélyű zenekarvezető, aki személyében köti össze a jazztörténet távoli fejezeteit Mary Lou Williamstől Kenny Garrettig. A legendás Jazz Messengers kisegyüttes formájában 1955-ben indult, és a műfaj egyik legnagyobb hatású és legnépszerűbb zenekarává vált. Blakey együttesébe bekerülni a hírnév zálogát jelentette, egyedül Miles Davisre néztek még fel így zenészei, akik büszkén vallják magukat Blakey-tanítványnak. A Messengers 1963. októberi koncertjét a New York-i Birdland klubban az egyik, ha nem a legjobb felállás adta. Az erőtől duzzadó, lehetetlen tempókat is bevállaló Freddie Hubbard trombitás is még eléggé új volt a zenekarban, a virtuóz trombonos Curtis Fullerhez hasonlóan. A fúvós szólisták között a rangidős, és a zenekar zenei vezetője Wayne Shorter volt, aki már készült korszakalkotó saját stúdiófelvételeire. Három szerzeményét is műsorra tűzték.A címadó szám és még egy azért kapott japán címet, mert nem sokkal korábban tértek haza egy turnéról a szigetországból. Az Ugetsu története című híres Mizogucsi-filmre utal az egyik, a másik pedig a Ginzára, Tokió előkelő bevásárlónegyedére. Az előbbiben érdemes felfigyelni, hogy a szerző, és a csapat határtalanul zseniális zongoristája, Cedar Walton milyen vérforraló kísérettel, a nagy Coltrane-korszak Tynerjét előlegző lüktetéssel adja meg az alaphangot. Az eredeti LP-t időközben korabeli felvételekkel egészítették ki, amelyek a koncert egészének lankadatlan lobogására nyújtanak bizonyítékot.Részletek -
április27 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Modern Art Orchestra plays the music of Neumann Balázs
20:00A Modern Art Orchestra a 2022/23-as évadban a legkiválóbb mai magyar zeneszerzőket hozza el az Opus Jazz Clubba. Hatrészes koncertsorozatukban olyanokkal dolgozik együtt, akik a nagyzenekari hangzással kísérleteznek, új utakat keresve. A komponisták egyben az estek szólistái is lesznek, és friss darabjaikat mutatják be a zenekarral. Az egyedülállóan magas színvonalú Modern Art Orchestra művészeti vezetője, Fekete-Kovács Kornél és a zenekar muzsikusai műfaji határokat meghaladó szemlélettel nyúlnak a zenéhez. Játékuk és kompozícióik középpontjában a zenei kreativitás, a zenei gondolat szabad kifejezése áll. Ebben az évadban a magyar modern zene olyan autonóm alkotóival működnek együtt, akiknek gondolkodásmódja a legközelebb áll hozzájuk. Neumann Balázs ugyancsak briliáns és sokoldalú zongorista, amire legújabb szerzői albuma, egy versfeldolgozásokat vendégművészekkel és jazztrióval rögzítő felvétel a legújabb bizonyíték. Sokat dolgozott énekesekkel, a konziban és máshol nagy tanári tapasztalatot is szerzett. Felkérései között kamara- és szimfonikus zenekarra írt hangszerelések, színházi (Madách, Thália, Vörösmarty) kísérőzenék, számos filmzene megírása található, kompozíciói több díjat érdemeltek ki, 2022-ben éppen egyik versmegzenésítése. A Modern Art Orchestrával közös koncert repertoárja Neumann Balázs 3 lemezéből válogatott anyag. A koncert darabjainak alapját Neumann lírai hangvételű, a mainstream jazztradíción nyugvó, kortárs hatásokkal fűszerezett kompozíciói adják, amelyeket a kollektív improvizációk, s a szenzitív zenei párbeszéd tesznek teljessé. Hallhatjuk Workshop 5 című – a 2006-os Zeneszerző és Hangszerelő verseny fődíjas – darabját az Emerging Frequences című albumról, de megszólalnak a hit témaköréhez kapcsolódó fogalmak által inspirált Faith című lemezről kifejezetten a Modern Art Orchestra számára hangszerelt darabok is. A szerző valamennyi kompozícióját egy-egy, a hittel és spiritualitással kapcsolatos fogalomnak és személynek dedikálta ezen az albumon. A lendületes, és dinamikai kontrasztokban bővelkedő anyagot a Modern Art Orchestra szólistáinak sodró erejű, szenzitív játéka erősíti. Neumann legutóbbi, Szavaknál több című lemezéről két darab is felcsendül Szakonyi Milán énekes közreműködésével. Ezen az estén a Modern Art Orchestráé a főszerep, és a szerző édesanyja emlékére komponált darabja alatt felvételről hallhatjuk Winand Gábor hangját, így tisztelegve a nagyszerű improvizatőr, énekművész emléke előtt.Részletek -
május09 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Bob Brookmeyer / Tom Harrell: Shadow Box
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Legendás Albumok – Bob Brookmeyer / Tom Harrell: Shadow Box Generációs találkozásként is leírható a Shadow Box című 1979-ben kiadott lemez, melyen minden idők egyik legnagyobb harsonása, Bob Brookmeyer hallható. A ventilharsonát a jazzbe bevezető legenda, Gerry Mulligan, Stan Getz, Jim Hall és Jimmy Guiffre partnere, kolosszális big-band arranzsőr volt a felvétel doyenje – még ötvenen innen. A mesterként lassan mellé felnövő trombitás és szárnykürtös, a 32 éves Tom Harrell második rezes szólistaként szerepelt, álomszép és izgalmas szólókkal. A zongorához a negyvenhat éves Benny Aronov ült, aki minden szám hangszerelője volt. Óriási tapasztalatot szerzett különféle énekesek, szólisták és kísérő zenekarok zongoristájaként, zenei vezetőjeként, de talán szerénysége is magyarázza, hogy mindaddig csak egy lemez jelent meg vele zenekarvezetőként. A standardek mellett az ő szerzeményeit is műsorra tűzték, például az ellenállhatatlan sodrású címadó számot. A stúdióban ő volt az együttes és a Buster Williams–Joe Le Barbera ritmusszekció vezetője, az LP is így jelent meg, de a CD-n már Brookmeyer neve került legelőre.A kvintett felvétele bizonyítja, hogy a hetvenes évek hagyományosabb jazzfelvételeit sem szabad lebecsülni, hogy a jazzes, hátradőlős ritmusok, el nem sietett szólók adják az igazi feszültséget, hogy az előzékeny zenekari szerepfelfogás többé, és nem kevesebbé teszi a muzsikust. Nem kétséges, hogy a szerénységéről és kimeríthetetlen tudásáról ugyancsak közismert Cseke Gábor számára nagyon testhezálló lesz ez a feladat, míg a nagynevű fúvósok, több generáció képviseletében, akik mind több rezes hangszeren is játszanak (Fekete-Kovács Kornél, Korb Attila, Gőz László, Szalóky Béla) egyszerre tekintik ennek a lemeznek eljátszását jutalomjátéknak, és kollégáik részéről új inspirációnak.Részletek -
Vissza
2023
-
- jan
-
- febr
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- márc
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- ápr
-
-
- máj
-