Programok
-
december02 szombat20:00 Opus Jazz Club
Catalan Jazz on Tour | Lia Sampai Trio, vendég: Carlo Fidel (CAT/CU)
20:00A katalán énekes-dalszerző és színésznő, Lia Sampai 2017-ben tűnt fel a színen. Bár hivatalos úton sosem tanult zenét, tehetsége és intenzív kompozíciós munkája az elmúlt hat évben több mint 20 díjat szerzett számára hazájában és külföldön egyaránt. Sampai és triója az emberi lét legbensőségesebb és legsérülékenyebb aspektusait világítja át egyszerű, érzelemgazdag zenével: előszeretettel dolgoznak fel olyan témákat, amelyek mélyen személyesek, ugyanakkor a társadalom széles rétegeit érintik, így közvetlenül kapcsolódnak a közönség tapasztalataihoz. Sampai dalait a katalán nova cançó és a francia chanson hagyományain túl elsősorban olyan művészek hatása formálja, mint Raimon, Maria del Mar Bonet, Lluís Llach, Édith Piaf, Jacques Brel vagy Georges Brassens. Jelenleg harmadik albumának megjelentetésére készül, amelyen a katalán Terres de l’Ebre régióban szerzett élményeit énekli meg. A koncert az Institut Ramon Llull és a JAZZ I AM támogatásával valósul meg, a Catalan Jazz On Tour program keretében.Részletek -
december06 szerda20:00 Opus Jazz Club
Lukács Miklós Cimbiózis Trió & Ligeti Ensemble: Responses to Ligeti | Lukács/Klenyán/Orbán/Baló: Sturm und Drang
20:00Az este első részében határokat nem ismerő művészek veszik kezükbe és formálják tovább Ligeti örökségét: két kisegyüttes közös játéka tesz tanúságot arról, hogy a magyar zeneszerző munkásságának ihlető ereje a kortárs jazzben is a mai napig jelen van. A Concerto Budapest égisze alatt működő Ligeti Ensemble zenészei szólaltatják meg az embert próbáló tíz fúvósötöstételt, amelyekre Lukács Miklós Cimbiózis Triója felel, elmosva a kortárs zene és jazz között húzódó, sokszor amúgy is oly vékony határvonalat. Az együttműködést Lukács Miklós álmodta meg, és miután a két zenekar májusban a BMC Ligeti 100 fesztiválján bemutatta az anyagot, stúdióba is vonultak, amelynek eredménye hamarosan megjelenik a BMC Records gondozásában. A koncert második része hasonlóképpen rendhagyó és ezer színben játszó zenei kalandra invitál, hiszen a Cimbiózis Trió most először lép fel Klenyán Csabával kvartetté kiegészülve. Szabadzenei utazásuk a klasszikus zene, a kortárs zene és a jazz hagyományaira épül, de mivel hazánk vezető kreatív zenészeiről van szó, előadásukat egyéni zenei gondolatok és hangzásötletek kavalkádja vezérli majd.Részletek -
december07 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Dutch Focus | Han Bennink, Reinier Baas & Ben van Gelder (NL)
20:00A 81 éves holland doboslegenda, Han Bennink sportot űz abból, hogy valószínűtlen tárgyakból csaljon elő zenét: egy konyhaszéktől a színpad deszkáiig bármin képes játszani, amit az élet az útjába sodor. Az Instant Composers Pool társalapítója 55 évet átfogó karrierje során számtalan zenekarral játszott, a jazz olyan óriásait is beleértve, mint Sonny Rollins vagy Wes Montgomery. Szeretetteljesen csak „gyerektrió”-nak becézett zenekarát Reinier Baas és Ben Van Gelder társaságában alapította, akik feleannyi idősek sincsenek, mint Bennink, de máris tiszteletre méltó pályát tudhatnak magukének, és az amszterdami színtér meghatározó zenészegyéniségeivé váltak időközben. A három zenész sugárzó virtuozitással szórakoztatja magát és a közönséget, nagyban építve Thelonious Monk örökségére.Részletek -
december08 péntek20:00 Opus Jazz Club
Dutch Focus | Bonsai Panda (NL)
20:00A Bonsai Panda a gitár ifjú holland titánja, Jelle Roozenburg és az önfejű harsonás, Louk Boudesteijn együttműködéséből született, akik hosszú időn át finomították a komponálás és az improvizáció iránti lelkesedésből sarjadt ötleteiket, mielőtt a világ elé tárták volna őket. Az alapítók megmerítkeztek a blues világában, elsajátították a jazz minden csínját-bínját, majd kompozícióikat megspékelték 20. századi zeneszerzők, köztük Sztravinszkij, Sosztakovics és Messiaen ihlető hatásával. Hogy a kaland teljessé váljon, három rokonlélek szegődött hozzájuk: a sokoldalú fúvós varázsló, David Kweksilber, a szaxofonos Jesse Schilderink és a megalkuvást nem ismerő dobos, Jimmi Jo Hueting. A zenekar tagjai nemcsak egy-egy hangszer mesterei, hanem meglepetésszerűen váltogatják is azokat, ami még tágabb hangzáslehetőségeket nyit meg a Bonsai Panda előtt, és az ösztönszerű játékosság kiélését is új szintre emeli. Az együttes hozzáállását jól tükrözi 2020-as albumuk, a Short Term Memory Music címe; hasonló szemlélettel, de változó felállásban több más lemezt is rögzítettek.Részletek -
december09 szombat20:00 Opus Jazz Club
Dutch Focus | Fenix (NL)
20:00A Fenix folyton változó elektroakusztikus hangtájait ambient szintetizátor-hangok, játékos dallamok és nyers groove-ok formálják. A holland együttes improvizáció iránti lelkesedése spontán pillanatzenében és finomhangolt összjátékban ölt testet – Flying Lotus, Donny McCaslin és Avishai Cohen világától inspirálva egyszerre bensőséges és egetrengető tapasztalatban részesítik a hallgatót. A kvartettet négy fiatal, de máris elismert zenész-zeneszerző alkotja, akik zenekarvezetőként és közreműködőként egyaránt többször megjárták Hollandia legjelentősebb helyszíneit, köztük a North Sea Jazz Festival és a Bimhuis színpadát.Részletek -
december12 kedd20:00 Opus Jazz Club
TELTHÁZ | MAO Legendás Albumok | Louis Armstrong & Duke Ellington – Recording Together For The First Time
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Az őszi szezonban a zenekar két centenáriumról emlékezik meg, a további két estén pedig emlékezetes kollaborációkat elevenít fel. MAO Legendás Albumok | Louis Armstrong & Duke Ellington – Recording Together For The First Time Ennek a hosszú címnek a legfontosabb szava az „és”, mert nemcsak az első, hanem az egyetlen alkalom is, amikor Armstrong és Ellington közös stúdiófelvételeket készített. Ők ketten a húszas évektől kezdve a hetvenes években bekövetkezett halálukig meghatározták, hogy mit értünk jazzen. Több próbálkozás és a Paris Blues című közös filmzene után Bob Thiele hozta össze a nagy találkozást 1961 áprilisában úgy, hogy Ellingtont ültette az Armstrong All Stars együttessel a zongorához. A döntő momentum az volt, hogy csak Ellington számait adták elő. Ezek közül addig Armstrong viszonylag keveset játszott és énekelt, utóbb viszont többet is felvett kései repertoárjára. A C-Jam Blues-zal indítanak (más néven Duke’s Place), és a következő tíz számon át parádés, ahogy Armstrong odafigyelve, de erőlködés nélkül magáévá teszi Ellington híres számait (Cottontail stb.), olyat is, amelyet Ellington akkor komponált. A zongorista pedig kísérőként brillírozik. A The Mooche-ban és még néhány számban Barney Bigard klarinétos lép előtérbe. Az ő önéletrajzának címében is ott az és: With Louis And The Duke, hiszen ennek a két zenekarnak a húszas évek közepe óta hosszan szólistája volt, Ellingtonnal komponálta az itt is hallható Mood Indigót. Ennek a lemeznek, amelyhez a session során még felvett további hét számát folytatásként adták ki, mára jóval több mint ötven különböző kiadása jelent meg, és indokolt, hogy az elrontott vagy újra felvett számok is megjelentek már. Azokon is érezni, hogy nem csak tisztelettel és nyitottsággal, hanem egyenesen szeretettel közeledett egymáshoz ez a két utolérhetetlen nagyság.Részletek -
december13 szerda20:00 Opus Jazz Club
8. Adyton Karácsony | Dukay Barnabás – Grencsó István – Miklós Szilveszter Trió | MAKUZ 9
20:002022. december 20-án több mint egy évtizedes hallgatás után ismét egybegyűlt és közönség elé lépett Szabados György egykori zenekara, a Magyar Királyi Udvari Zenekar (MAKUZ), amelynek tagságát tanítványból egytől egyig legendás mesterré vált zenészek alkotják. „Mintha csak visszaléptek volna egyet az időben, a játékosok egymást érezve, a közös rögtönzésekből kiemelkedő szólókban egyéniségüket megmutatva, merengő hangulatból zengzetes csúcspontokba váltva adóztak a szabad zenélés örömének” – foglalta össze Turi Gábor a tavalyi koncert élményét. Az Adyton Alapítvány szervezésében megvalósuló karácsonyi koncert ezúttal is a szabad zene 2011-ben elhunyt nagymestere előtt tiszteleg, a MAKUZ újbóli találkozását pedig Dukay Barnabás, Grencsó István és Miklós Szilveszter triója vezeti fel. http://györgy-szabados.com/Részletek -
december14 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
3 × j(A)zz! | Simsa Fünf: Perpetuum mobile (AT)
20:00A Simsa Fünf könnyed, de nem sekélyes, laza, de sohasem erőtlen világa a klasszikus kamarazene, a filmzene és a népzene benyomásait szűri át a jazz közegén. A 2017 óta aktív együttes hangzását a szokatlan hangszerelés mellett az alapító-zenekarvezető, Sebastian Simsa hangszeres történetmesélésnek is beillő kompozíciós stílusa határozza meg. Debütáló albumuk, a The Time We Need elragadtatott kritikák mellett a Német Lemezkritikusok Díjára (Preis der deutschen Schallplattenkritik) is jelölést kapott. Második albumuk, a Perpetuum mobile a korábban már kijelölt utat folytatja: a dalokban gyerekkori élmények, utazások, találkozások és kis elektronikus bajkeverőkről szóló anekdoták elevenednek meg, ám a változatos hangzáskombinációk álcája alatt Simsa valós tapasztalatai szétválaszthatatlanul vegyülnek a tudat alatt kitalált emlékekkel.Részletek -
december15 péntek20:00 Opus Jazz Club
3 × j(A)zz! | Peter Rom's Wanting Machine (AT)
20:00Peter Rom, az Opus Jazz Club egyik legnagyobb becsben tartott, visszatérő művésze első szólóprojektjeként aposztrofálja a Wanting Machine-t. A szóló persze nem hagyományos módon értendő, hiszen a gitáros-zeneszerző – a bécsi JazzWerkStatt társalapítója és kreatív elméje – legkedvesebb zenészbarátait gyűjtötte maga köré, és mindenfajta előfeltevéseket levetkőzve kezdett nekik zenét írni. „Csodálom Franz Kafka képzeletét. A karakterei időről időre rádöbbennek, hogy rosszul mérték fel a helyzeteket. A körülöttük lévő világ stabilnak tűnik, de kiderül, hogy valójában minden bizonytalan, elmosódott és kétértelmű. Mindig is olyan zene után kutattam, ami több szinten működik. Mint egy hologram: rátekintünk, keresztüllátunk rajta, de más szögből már teljesen másnak néz ki” – vallott legfőbb inspirációs forrásáról. A Wanting Machine zenéjét hallgatva néha nem lehet eldönteni, melyik hangért melyik hangszer felelős. Különféle játéktechnikák és manipuláció segítségével a hangszerek különböző karaktereket öltenek, a hangzások összemosódnak, eltűnnek, majd megváltozott formában bukkannak fel újra. Peter Rom kompozíciói sokszor új irányt vesznek, és hol hirtelen, hol fokozatos halmazállapot-váltáson mennek keresztül: megolvadnak, feloldódnak, majd megfagynak.Részletek -
december16 szombat20:00 Opus Jazz Club
3 × j(A)zz! | FuzzNoir: Dekadenz (AT)
20:00Az egyik pillanatban még cool jazzt, a másikban már avantgárd fusiont játszik a FuzzNoir: az osztrák csapat a hangzások iránti különleges érzékére építi művészi világát. Ádáz és energikus zenéjüket minduntalan absztrakt motívumok gazdagítják, amelyek első hallásra Frank Zappa Hot Rats korszakára vagy épp John McLaughlin Mahavishnu Orchestrájára emlékeztetnek, hogy aztán újabb és újabb komplex hangképek kövessék egymást. Edwin Pouncey, a Jazzwise kritikusa így jellemezte a zenekart: „Ami kezdetben straight ahead jazz játéknak tűnhet, az egyre töredezettebbé válik, ahogy a zenészek egyre merészebben és magabiztosabban játszanak. Nagyszerű szólókat tesznek oda, és az egyszerű zenei csontváz helyett egy életerőtől duzzadó zenekart láthatunk magunk előtt.”Részletek -
december18 hétfő20:00 Opus Jazz Club
Dresch Quartet
20:00Idén ismét a Dresch Quartet zárja az évadot az Opusban, amely jelenlegi formájában négy éve működik. Alapítója – és egyben a magyar etnojazz műfajteremtő fúvós művésze –, Dresch Mihály a 80-as évek óta a magyar zenei élet megkerülhetetlen alakjának számít. Tevékenységéért az elmúlt évben Kossuth-díjban részesítették. Zenekara következetesen és magabiztosan járja sajátos útját a magyar népzene és az afroamerikai jazz egyéni, a zenekarvezető és a mindenkori tagok által közösen kialakított ötvözetével. Elkötelezettség a zenei koncepcióban, tisztelet és alázat a források iránt, kiemelkedő muzsikusok, új és örökzöldnek számító Dresch-szerzemények, sztenderdek Dresch-módra – mindezek együttese adja azt a zenei élményt, amit a kvartett koncertjeinek közönsége minden esetben az újszerűség érzésével gazdagodva tapasztalhat meg.Részletek -
január04 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Schubert NOW!
20:00Schubert zenéjét ülteti át kortárs nyelvre Razvaljajeva Anasztázia hárfaművész, Harcsa Veronika énekes, valamint Bolcsó Bálint zeneszerző új produkciója. A BMC Records gondozásában 2020-ban megjelent, nemzetközi figyelmet kiváltott Debussy NOW! című lemez után a művészek újabb zeneszerző dalait szabják át saját hangszereikre és azok nyelvezetére. Az improvizációk, a klasszikus és jazz énektechnika közti hangszínek, illetve az élő elektronikus hatások tovább tágítják a Schubert-dalok végtelen, érzéki és hátborzongatóan szép univerzumát, egyúttal pedig az emberi hang és a hárfa kifejezőeszközeit is – a jól ismert, örök érvényű dalok igazi mai térélménnyé lényegülnek át a trió előadásában. A Schubert NOW! című készülő lemezfelvételből a közönség ezen a koncerten kaphat először ízelítőt.Részletek -
január05 péntek20:00 Opus Jazz Club
Binder Quartet: Csend a hegyeken túl – lemezbemutató koncert
20:00A hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején működő legendás Binder Quartet (Binder Károly, Dresch Mihály, Benkő Róbert, Baló István) az akkori magyar jazz egyik legeredetibb és meghatározó formációja volt. Binder Károly a zenekar felbomlása után zeneszerzőként és előadóművészként is jelentős sikereket ért el: elnyerte a Kaliszi Nemzetközi Zongoraverseny első díját, az Erkel Ferenc-díjat, az 1991-es Év Jazz Lemeze elismerést, a legjobb szólistának járó eMeRTon Díjat, a Magyar Rádió Jazz Versenyének első díját és az Artisjus-életműdíjat. Nem kevesebb, mint negyvenkilenc szerzői lemez után ismét zenekart alapított. Állandó partnerével, Borbély Mihállyal több lemezt is készített, majd Hidász Tamás dobossal és Fonay Tibor basszusgitáros-nagybőgőssel kezdtek el együtt dolgozni. A Retropolis II, az Összegyűrt kottafejek, az Old Dreams New Dimensions és a Nevergreens után ötödik albumukat jelentetik meg idén; a Csend a hegyeken túl című lemezt ezen a koncerten mutatják be élőben.Részletek -
január06 szombat20:00 Opus Jazz Club
Nasip Kismet (TR/HU)
20:00A Nasip Kısmet zenéje az anatóliai török lírai költészet hagyományait ötvözi az etno jazz, a fúziós jazz és a pszichedelikus folk stílus eklektikus, egymást átfedő ritmusaival és dallamaival. Az instrumentális és énekes darabok a közönséget spirituális szinten szólítják meg. Akár anélkül, hogy egy szót is értenének törökül, ezek a hangok és taktusok nemzetiségtől függetlenül mélyen rezonálnak minden zenekedvelő lelkében, és megmozgatják őket, úgy képletesen, mint a szó szoros értelmében. A Nasip Kısmet 2019-ben alakult meg, Arif Ocak nagy kaliberű zenészeket gyűjtött maga köré: Szegő Dávid dobokon, Mester Dániel szaxofonon és klarinéton, valamint Eged Márton basszusgitáron játszik, és az élő felállás Arif húgával, Derya Ocak háttérvokalistával is kiegészült. Első kislemezük 2021 márciusában jelent meg, amely rövid idő leforgása alatt népszerű lett és számos koncertfelkérést hozott a zenekarnak, 2022-ben pedig egy LP követte a Hunnia Records gondozásában.Részletek -
január09 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | The Max Roach 4 plays Charlie Parker
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | The Max Roach 4 plays Charlie Parker A száz éve született Max Roach 22 éves volt, amikor a be-bop stílus születésének hajnalán Charlie Parkerrel, Dizzy Gillespie-vel és másokkal kezdtek összejárni, jam sessionökön próbálgatták szárnyaikat. Néhány éven belül mindenki őket utánozta, a fiatalok új felfogása lett a modern jazz alapja. Parker 1955-ös halála után, ahogy Lennie Tristano, Charles Mingus és mások, Roach is ki akarta fejezni, milyen sokat jelentett neki „Bird”, ezért csak Parker számokat játszottak ezen a lemezen. De ha csak eljátszották volna a zseniális újító számait, az nem lett volna méltó hozzá, ezért Roach itt először próbálta ki azt, hogy zongora vagy más akkordhangszer nélkül, két fúvóssal szerepeljenek. Persze ebben kényszer is közrejátszott, ugyanis négy év után távozott együtteséből Sonny Rollins, és az ő helyét Hank Mobley és George Coleman váltva töltötte be. Az ötvenes évek óriási kedvence, Mobley és a később még nagyobb babérokra törő Coleman felfogása egyaránt a hard bop jegyében állt. Ám az első improvizált szólókat, meg a legemlékezetesebbeket, a nyaktörő tempóktól egyáltalán nem ódzkodó, a bebopot fantasztikus csúcsokra vivő Kenny Dorham trombitás hozta, miközben a ritmus, Roach-csal az élen, űzi-hajtja a szólistákat, röpülve szabadon Bird módjára.Részletek -
január10 szerda20:00 Opus Jazz Club
David Yengibarian Trio
20:00A magyar zenei élet delejes tekintetű, tangóharmonikás vajákosa valódi ínyencként keveri boszorkánykonyhájában a zenei fűszereket: az örmény hagyomány telt és egzotikus ízei magától értetődő harmóniában olvadnak össze a bódító argentin tangóval, az azt megreformáló Astor Piazzola dallamaival és a karakteres balkáni ritmusokkal. Egyszerre komplex és szabad ez az ízvilág – akárcsak az európai és amerikai jazz és improvizatív zene, melyet David Yengibarian konyhamérlegének egyik serpenyőjébe helyez kompozíciói örök, esztétikai mércéjeként. „A mi zenénk tekervényes, hosszú, háborús, boldog-boldogtalan, tragikus utat járt be, holokauszttal, szenvedéssel, örömmel. A népzenében tökéletesen benne van egy nép sorsa. Nem akartam amerikai zenét játszani, de a saját népzenémet alkalmasnak tartom arra, hogy jazzre jellemző igényességgel közelítsek hozzá. Azt hiszem, általában minden igazi zenész a saját kultúráját igyekszik a legmagasabb színvonalon érvényesíteni – ami azért nem azt jelenti, hogy alkalomadtán nem játszhatunk egy-egy ismert amerikai jazz sztenderdet” – mondja zenéjéről az örmény származású David Yengibarian, aki több mint 25 éve él Magyarországon, ezalatt pedig öt lemezt jelentetett meg itt és az egyik legkeresettebb hazai világzenei szerzővé és előadóvá vált. A BMC Recordsnál két albuma látott napvilágot, a Tango Passion (2001) valamint a Frank Londonnal közös Pandoukht (2003), 2022-ben pedig új lemezzel jelentkezett a Hunnia Recordsnál, melyen az őt ért zenei inspirációkat veszi sorra triójával és két vendégzenésszel (Vasilis Klapakis, Eva Alekszandrovna) kiegészülve, Influences címmel.Részletek -
január12 péntek20:00 Opus Jazz Club
Tariqa (MA/HU)
20:00A marokkói Saïd Tichiti volt az első, aki a gnawa zenét bemutatta és szélesebb körben ismertté tette Magyarországon. A marokkói gnawa a rabszolgák és leszármazottaik kultúrájának a része, és szorosan kapcsolódik gyógyító szertartásaikhoz. Ezt az ősi, szakrális transzzenei formát nevezte William Burroughs „a világ legrégebbi, 4000 éves rock’n’rolljának”. A Gnawa a fekete-afrikai és az arab kultúra keveredésének metszéspontján alakult ki, jellemzője a gyorsuló és fokozódó, erős érzelmi hatást kiváltó monoton, de mégis folyamatosan változó ritmika és a különleges basszus-lant, a guembri használata. Ennek az egyedülálló és gazdag ritmikának köszönhetően a gnawa több jelentős rock és jazz zenészre volt hatással világszerte (pl. a Rolling Stones, Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Santana, Ornette Coleman, Pharoah Sanders, vagy Archie Shepp). Saïd Tichiti, aki 20 éve van jelen a hazai világzenei életben, a jazz és a magyar népzene jól ismert és kiemelkedően kreatív zenészeivel dolgozik együtt, rendszeres fellépője world music fesztiváloknak világszerte. Az együttes ritmusszekciója a gnawa zene avatott tolmácsolója: míg Saïd Tichiti szülőföldjéről hozta magával e tudást, Halmos András Hamid Drake amerikai jazz dobos tanácsára és rendszeres útmutatása alapján tanulmányozta a műfajt éveken át. A zenekar – élve a zene szabadságával – saját módján formálja koncertről koncertre a zenei anyagot, és sikeresen teremti meg a hagyományosan gyógyító és ünnepi szertartásokon előadott gnawa zenére jellemző erős érzelmi hatást. Crossbreed by TariqaRészletek -
január19 péntek20:00 Opus Jazz Club
Szabó Dániel Quintet
20:00A Szabó Dániel Quintet egy „középgenerációs” szupergroup, tagjai hazánkban és nemzetközi vizeken egyaránt magasan jegyzett zenészek. A kvintett progresszív, de a közönség számára is befogadható, stimuláló zenét játszik. Intenzív és örömteli interakció, komplex ritmusvilág, burjánzó dallamok és modern harmóniák jellemzik előadásukat. Intersections címmel idén novemberben jelent meg a zenei anyag, amelyet a Kaliforniában is aktív zenekarvezető, Szabó Dániel amerikai kollégáival vett fel Los Angelesben. A „hazai” pályán megvalósuló előadást különösen izgalmassá teszi a kompozíciók magyar kollégákkal történő interpretálása, akik a saját kultúrkörükből és erőteljes egyéniségükből táplálkozva új színeket tesznek hozzá a zenéhez. Szabó Dániel rendszeresen dolgozik olyan zenészekkel, mint Peter Erskine, Chris Potter vagy Joe LaBarbera, az amerikai jazz fiatal generációjának élvonalbeli képviselői mellett. Legutóbbi albuma, a Visionary, a rangos JAZZIZ című amerikai szaklap egyik listavezetője lett. Szabó adta elő tavaly a Chick Corea által a MÜPA számára komponált Jazz Piano Concerto zárótételét a posztumusz premieren, John Patitucci és Dave Weckl társaságában. Zenekari fotók: Jazz Estek Szentendre 2023, Deim Balázs / Ferenczy Múzeumi CentrumRészletek -
január20 szombat20:00 Opus Jazz Club
100 × j(A)zz! | David Helbock Austrian Syndicate (AT)
20:00Századik koncertjéhez érkezett a BMC és Osztrák Kulturális Fórum j(A)zz! című koncertsorozata, amely 2013 óta mutatja be az osztrák jazz sokszínű világát és művészgenerációit az Opus Jazz Clubban. Az ünnepi alkalomból a klub visszatérő vendégét, David Helbock zongoristát ezúttal Austrian Syndicate nevű együttese élén köszönthetjük a színpadon, amely tagsága és zenei megközelítése révén egyaránt az osztrák jazz emblematikus zenekarának számít. A név egyértelműen Joe Zawinul alakját idézi meg, ám David Helbock szerelemprojektje jóval több, mint honfitársára való emlékezés: eredeti stílusban, billentyűs és ütőhangszerek sokaságával tér vissza a fúziós jazz gyökereihez. Helbock több ízben megnyerte a jazz-zongoristák legnagyobb versenyét Montreux-ben, és zenekarvezetőként több mint 20 albumot rögzített, amelyből hatot az ACT adott ki. Egykori tanára és mentora, az amerikai Peter Madsen mellett – aki több mint 40 évet átfogó karrierje során Stan Getz, Benny Golson, Chris Potter, Joe Lovano, Dewey Redman és Fred Wesley oldalán egyaránt játszott – az osztrák jazzszcéna legkiválóbb fiatal képviselői csatlakoztak hozzá az Austrian Syndicate megalapításakor, amely 2023 közepén meg is jelentette első albumát az ACT lemezkiadó gondozásában.Részletek -
január25 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Mary Halvorson Amaryllis Sextet: Cloudward (US)
20:00"Az egyik legizgalmasabb és legeredetibb gitáros a jazz műfajában – és azon túl is"(Steve Dollar, Wall Street Journal) A MacArthur-ösztöndíjas gitáros-zeneszerző, Mary Halvorson új albumát mutatja be ezen a koncerten, amely Cloudward címmel január 19-én jelenik meg a Nonesuch Records gondozásában. Az album Halvorson új kompozícióit tartalmazza Amaryllis elnevezésű szextettjének előadásában, amellyel tavaly már két albumot is kiadott Amaryllis, illetve Belladonna címmel – ezek elismertségét többek között az is jelzi, hogy a DownBeat szavazásán a kritikusok mindkettőt az év lemezének jelölték. A Guardian szerint a két 2022-es lemez „bemutatja, milyen messzire jutott ez az egyedülálló elme, és azt is jelzi, vajon merre megy majd tovább. Mindkettő tanúsítja, hogy a darabosan lírai improvizáció és a mainstream zenéhez való vonzódás hogyan érlelt ki mostanra egy kiszámíthatatlan, de mindig megkapóan kifejező zeneszerzői hangot.” A Pitchfork pedig így méltatta az albumokat: „az Amaryllis és a Belladonna önmagában is megállja a helyét; bármelyiket meghallgathatjuk anélkül, hogy hiányérzetünk támadna. De akkor a legütősebbek, ha együtt hallgatjuk őket: mintha egy tájat és annak tükörképét néznénk a fodrozódó vízfelszínen.” „Az Amaryllis dalai 2020-ban, a járvány sűrűjében készültek, az egyik legbizarrabb időszakban, amit valaha átéltem. A Cloudward anyagát 2022 folyamán, főleg ősszel és télen írtam, amikor minden újra mozgásba lépett, de az élet csikorogva indult be, akár egy öreg gépezet. Ha nehezen is, de ismét repülőre ülhettünk, és a felhők felé tartottunk. Hosszú kihagyás után megint felléphettünk, turnézhattunk, felvételeket készíthettünk, a hála megújult érzésével. Miközben komponáltam, leginkább optimizmust éreztem” – mondta el Halvorson. Halvorson impozáns diszkográfiája eddig tucatnyi nagy kritikai sikert aratott albumot tartalmaz különféle formációival, és New York egyik legkeresettebb gitárosaként az elmúlt évtizedben olyan sokféle művésszel dolgozott együtt, mint Tim Berne, Anthony Braxton, Taylor Ho Bynum, John Dieterich, Trevor Dunn, Bill Frisell, Ingrid Laubrock, Jason Moran, Joe Morris, Tom Rainey, Jessica Pavone, Tomeka Reid, Marc Ribot vagy John Zorn. Cloudward by Mary HalvorsonRészletek -
január26 péntek20:00 Opus Jazz Club
Goethe Jazz | Daniel Erdmann's Organic Soulfood (DE/FR/UK)
20:00Daniel Erdmann zenekarai rendre játékos szellemű és nagy tudású zenészeket egyesítenek, akik személyes, innovatív stílusukkal azonnal felismerhető hangzást hoznak létre. Ez jellemzi Erdmann legújabb, Organic Soulfood nevezetű trióját is, amelyben régi tettestársa, Jim Hart vibrafon helyett dobol, míg a szaxofonos és Antonin Rayon (Hammond-orgona) együttműködése új keletű. Daniel Erdmann 2021 januárjában fogalmazta meg az Organic Soulfood ötletét, majd a zenekar novemberben debütált egy frankfurti fesztiválon. Rayon kifinomult, hol már-már absztrakt, hol már-már elektronikus zenére hajazó harmóniái és basszusmenetei tökéletesen fonódnak össze Erdmann meleg hangszínű, olykor szántszándékkal érdes szaxofonhangjával. Hart változékony dobgroove-jaitól hajtva Erdmann újra meg újra érzelmek széles skáláját járja be, és kompozícióihoz elsősorban az improvizáció oldaláról közelít, megőrizve azok míves formáját. A trió neve hűen tükrözi Erdmann humorérzékét és jelenlegi beállítottságát. „A név egyrészt persze szójáték, de abból az igényből is fakad, hogy olyan zenét játsszak, amelyben lélek, ösztön és elme harmonizál egymással. Olyan zenére van szükségem, amellyel a lelkemet táplálhatom, és a zenekar elnevezésével is ezt kívánom jelezni.” Az utóbbi években Daniel Erdmann elsősorban két trióval vált ismertté. Az egyik a Velvet Revolution (Theo Ceccaldi, hegedű és Jim Hart, vibrafon), amely immár három albumot jelentetett meg a BMC Recordsnál, a másik pedig a Das Kapital (Hasse Poulsen, gitár és Edward Perraud, dob). Mindkét pán-európai, francia bázisú, együttest nagyformátumú szólisták alkotják, akiket lelkesen üdvözölt úgy a sajtó, mint a közönség. Elnyerték többek között a Német Lemezkritikusok Díját és az ECHO díjat. Erdmann az utánozhatatlan Aki Takase oldalán is több ízben feltűnt, például az Isn’t It Romantic? című albumon, amely a BMC Records katalógusának legragyogóbb ékkövei közé tartozik. Az Organic Soulfood a koncert napjaiban lemezfelvételt is rögzít a BMC-ben, debütáló albumuk megjelenése 2024-ben várható.Részletek -
január27 szombat20:00 Opus Jazz Club
Ötödik Évszak
20:00Az Ötödik Évszak zenekar újszerű világához a dalszövegekben rejlő versek éppúgy hozzájárulnak, mint a magyar és a francia nyelven való megszólalás, a nem közismert népzenei értékekben való megmerítkezés, a népzenei kultúra kreatív felfogása, valamint a kamarazenélés öröme. Zenéjük játékosan ötvözi a városi környezetet és a hagyomány tiszteletét, és széles érzelmi skálán mozog: lendületes, virtuóz, melankolikus és életigenlő hangulat váltakozik szerzeményeikben. Számaik magját a kárpát-medencei népzene adja, amely az improvizatív műfajok világa felé terebélyesedik ki. Az olykor vendégzenészekkel kiegészülő Ötödik Évszak a hagyományos népzenét az európai kultúra hagyatékának tekinti, amelyben az alkotás mint szellemi örökség egyúttal egy közösség korlenyomata is. A 2018-ban alakult zenekart nagy szakmai siker övezi: 2020-ban a Womex Regionális Showcase színpadán képviselték Magyarországot, 2021-ben Fonogram-díjban részesült első, Ne rejtsd el című lemezük, valamint ugyanebben az évben a Fonó Budai Zeneház nekik ítélte az év felfedezettjének díját. Az Ötödik Évszak tagjai a magyar zenei élet jeles képviselői, akik számos produkcióban tettek már tanúbizonyságot a zene szeretetéről (Buda Folk Band, Lajkó Félix, Dresch Vonós Quartett, Magyar Állami Népi Együttes, Ifjú Szívek String Quartett vagy Ephemere).Részletek -
január31 szerda20:00 Opus Jazz Club
Mester Dániel Trió, vendég: Balogh Kálmán
20:00Mester Dániel bejárta a világot, hogy rátaláljon saját zenei világára, amelyben egyaránt megférnek Anatólia dallamai, az indonéz skálák és képzeletbeli magyar népdalok. A fúvószenész klasszikus klarinétosként kezdte zenei pályafutását, majd a jazz-szaxofon következett, felsőfokú tanulmányait Amszterdamban, a Conservatorium van Amsterdamban végezte, melynek kapcsán nemcsak alkalma volt a világ számos pontjára (Dél-Korea, Indonézia, Törökország, Brazília, Marokkó) eljutni fellépő művészként, de lehetősége nyílt a nyugati zenei tradíciókon kívüli zenei örökségek megismerésére is. Foglalkozott film-zeneszerzéssel, jelenleg pedig a török klasszikus- és népzene tanulmányozása jelent újabb inspirációt számára, melynek hatása visszaköszön saját szerzeményeiben is. Régóta dédelgetett álma, egy saját trió megalapítása a vírushelyzet okozta lecsendesedéssel, vissza- és előretekintéssel valósult meg. A fiatal magyar jazz-generáció két tehetséges zenészét, Cseh Péter gitárost és Richter Ambrus dobost hívta társul ebbe a zenei kalandjátékba, ezen a koncerten pedig az ördöngösen virtuóz cimbalmos, Balogh Kálmán is csatlakozik hozzájuk. www.mesterdaniel.comRészletek -
február02 péntek20:00 Opus Jazz Club
Átlátszó Hang | Quelquefois: Blooming – vinyl bemutató
20:00A Quelquefois zenéje érzékeny, dinamikus és teljes mértékben improvizatív. A zenekart Gyárfás Attila és Ajtai Péter hívta életre 2018 őszén, tagjai a hazai szabadzenei szcéna aktív képviselői. Figyelmük középpontjában komplex zenei textúrák manifesztálása áll, amelyekben az öt hangszer néha összeolvad, néha egymásnak feszül, néha pedig egymást gerjeszti. Ezen a koncerten Blooming című albumukat mutatják be, amelyről így vallottak: „A Blooming anyagát élőben rögzítettük a budapesti Mixát színpadán, 2022 tavaszán. Célunk az volt, hogy a dallamokra és ritmusokra való támaszkodás helyett elsősorban hangszínekre és textúrákra koncentráljunk, és engedjük, hogy ezek előre nem tervezett ösvényekre tereljék a zenét. A lemezre vett anyag folytonosan változik és alakítja önmagát, néha felgyorsul, néha radikálisan lelassul. A színpadon és az anyag visszahallgatása során is arra ébredtünk rá, hogy állandóan módosítanunk és felül kellett írnunk azt, ahogyan az idő múlását észleljük. Megpróbáltuk hátrahagyni a hangszereink hagyományos szerepeiből fakadó hierarchiát, és demokratikusabb kiindulópontot találni, hogy mind az öten bármilyen módon szolgálhassuk a zenét. Az így kialakult zenei helyzetek túlelemzése és intellektualizálása helyett intuitív hozzáállással próbáltunk játszani. Mivel a zenészek intuíciója törékeny, és más zenészek, illetve a közönség legfinomabb rezdülései is hatással vannak rá, úgy gondoljuk, hogy az improvizatív zene a kortárs zene leginkább közösségi formája.”Részletek -
február13 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Sonny Stitt / Paul Gonsalves: Salt and Pepper
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Sonny Stitt / Paul Gonsalves: Salt and Pepper Különleges figura volt az idén száz éve született szaxofonos, Sonny Stitt. Néhányan lesajnálták Charlie Parkerhez hasonló felfogása miatt, később igazi tekintélyt vívott ki magának, főleg amikor áttért a ternoszaxofonra. Így játszhatott Bud Powell, Miles Davis, Quincy Jones és Jim Hall társaságában. Magányos farkasnak is nevezték, mert mindig új partnereket keresett. Szeretett szaxofonosokkal kiállni, és ontotta a lemezeket ebben az időben. 1964-ben Paul Gonselves volt a partnere, akivel a párbeszéd olyan spontán volt, amennyire csak lehet. Gonsalves Duke Ellington zenekarának alaptagja volt (el is játsszák a Perdido-t a Duke-féle repertoárból). Azt mondják, hogyha Gonsalves nem ad elő egy 27 periódusos, egybefüggő szólót a Newport Jazzfesztiválon 1956-ban, lehet, hogy feloszlott volna a zenekar, de ez új híveket szerzett nekik. Stitt és Gonsalves hasonlósága stílusukban nyilvánvaló, ám különböznek megszólalásban: az öblös, vérbő, áradó hangú, csak néhány évvel idősebb mesterhez képest Stitt sokkal vibrálóbb, fürgébb, egy hajszállal vékonyabb. Ha a nyitószám, egyben a lemez címéből, a helyben rögtönzött középtempójú bluesból, a Salt and Pepper-ből indulunk ki, akkor inkább őt lehet a paprikához hasonlítani. A MAO törzsközönsége ebből talán már sejtheti is, hogy Dennert Árpád játssza Gonsalves, Bacsó Kristóf pedig Stitt szólamát. Ez annál is inkáb találó, mivel az egyetlen balladára, a Stardust-ra Stitt altszaxofonra váltott.Részletek -
március12 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Sarah Vaughan: How Long Has This Been Going On
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Sarah Vaughan: How Long Has This Been Going On Sarah Vaughan és az Oscar Peterson kvartett ezen a lemezen megmutatja, hogy hogyan is kell valójában ezeket a számokat elénekelni, eljátszani. Egyedül az meglepő ebben a lemezfelvételben, hogy csak 1978-ban készült el, és nem korábban. Viszont amióta a Body and Soul, a You’re Blasé vagy a Teach Me Tonight című számokat kiadták, rögtön tananyaggá váltak. Óriási, háromoktávos hangterjedelmén túl azért is magával ragadóak Vaughan interpretációi, mert az adott örökzöld zsánerének megfelelő más hangszíneket, karaktereket is meg tud jeleníteni, például amikor Louis Bellson dobossal duózik a When you Lover Has Gone-ban. A dobos és Ray Brown rögtön képesek egy teljes nyitánnyal felérő felütést adni, Peterson akkordjai pedig színgazdag részletességgel festik fel a hátteret. A gitáros Joe Pass, az énekesek kedvence, arpeggiok és futamok segítségével ad kontrasztot Vaughan énekszólamához. Az idén száz éve született Vaughan többször azt mondta, éneklését leginkább Parkerről, Gillespie-ről és a többiekről mintázta, hangszerként pozicionálta hangját. Ám odafigyelt a szövegre is, hiszen minden gesztus és minden karakter a helyén van: a Teach Me… erotikája, a Misty kromatikus futamának gyöngyözése, vagy az Easy Living nagy hangközeinek szertelensége. A magyar mezőnyből kiemelkedő Pocsai Kriszta hangfekvésének, kifejező erejének és könnyed virtuozitásának köszönhetően méltó főszereplője lesz ennek a koncertnek.Részletek -
április09 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Shorty Rogers: The Swinging Mr. Rogers
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Shorty Rogers: The Swinging Mr. Rogers Rogers 1955-ös lemeze emblematikus darabja a West Coast stílusnak, a trombitás pedig annak kulcsfigurája. A cím és a borítószöveg azt üzeni, hogy itt nincs semmi ezotéria, semmi kísérletezés, úgy dögös az egész, ahogy van. Rogers a Woody Herman és a Stan Kenton nagyzenekarok tagjaként is készített maradandó hangszereléseket korábban, sokatmondó első szerzői albumának a címe: Cool and Crazy. Értsd: a West Coast hátradőlősen is sűrű, intenzív és fölényesen szellemes. A kvintett Kalifornia leghíresebb klubjának, a Lighthouse-nak a sztárjaiból alakult, és több éves rutin adta a hátteret ehhez a stúdiólemezükhöz. Az óriások kvintettjében Jimmy Guiffre klarinétozik is, de ekkor még főleg szaxofonozott, csak később tette a modern jazzben fontossá a klarinétot. Nem kevésbé óriás Shelly Manne dobos, aki egy-két cin- vagy dobütéssel szinte azonnal repíti az egész zenekart. A zongorista Pete Jolly, akinek néhány pompás szólója hallható itt, úgy került a zenekarba, hogy részt vett egy jammelésen a Lighthouse-ban, később Art Pepperrel és Chet Bakerrel is játszott. Jollyhoz hasonlóan a kiváló bőgős Curtis Counce is saját zenekart vezetett már 1956-tól kezdve. Három örökzöldet játszanak, a többi öt mind remekbe szabott Rogers szerzemény, a Marslakók menjetek haza! a lemez egyik slágere. Rogers és társai úgy tudták tágítani a jazz kifejezési formáit ebben a számban, vagy például a lassú Isn’t it Romantic dadogós újrakezdésével, hogy szellemes és sosem erőltetett zenei meglepetéseket helyeztek el a zenében.Részletek -
május14 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Ornette Coleman: Something Else
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Ornette Coleman: Something Else Amikor a Memphisben született Coleman Los Angelesbe költözött, kialakult körülötte egy laza kör, benne Billy Higgins dobossal, aki trombitás barátját, Don Cherryt hozta magával. A fiatalok kísérletezgetéseinek korszakalkotóvá nemesedett lenyomata, melyen Walter Norris zongorázott és Don Payne bőgőzött, Something Else!!!! címmel jelent meg 1959-ben, köszönhetően Lester Koenig producernek a Contemporary lemezcégnél. A kortársak kétkedve fogadták, nem mindenki értette meg az új irány lényegét, amiről maga a szaxofonos is érezte, hogy még nem talált rá igazán: – Azt hiszem, majd eljön az ideje, amikor a zene sokkal szabadabb lesz – jegyezte meg a lemez borítószövegében. Valóban, a Free Jazz (1961) programadó címmel kiadott lemez felől nézve, és ennyi évtized után végképp nem tűnik vadul csapongónak ez az anyag, a disszonanciák és a meglepetések nem robbantják fel a formát. Őket egy új forma kísérlete vonzotta, nem a formátlanság. Coleman fehér műanyag altszaxofonja, opálos hangzásával, különösen Don Cherry zsebtrombitájával együtt, amivel mintha nem is volnának egészen összehangolva, szokatlan volt, miközben a ritmusszekció még inkább a hagyományos bebop felfogásban társult hozzájuk. De nekik legyen mondva, Coleman szerzeményei elég kihívást tartalmaztak, így a hagyományos és az újító felfogás a kvintett egészének játékában érdekesen vegyült. Az idő múltával ez az anyag semmit nem veszített érdekessségéből.Részletek -
Vissza
2023
-
- dec
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- jan
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- febr
-
-
- márc
-
- ápr
-
- máj
-