Programok
-
március19 kedd20:00 Opus Jazz Club
Bruno Lapin (FR)
20:00 Frankofón Fesztivál 2024Frankofón Fesztivál 2024Bruno Lapin nyitott zenét játszik, amely a jelen tovalibbenő pillanatait ünnepli, afféle társas költészetté emelve azokat a perceket, amelyekről gyakorta megfeledkezünk. Bruno azonban egy kitalált személy: a francia kortárs jazz három beskatulyázhatatlan egyéniségének zenében megtestesülő, közös alteregója. A trió nem kevesebbet állít, minthogy a rögtönzés tulajdonképpen előfeltétele a mondanivaló legtisztább kifejezésének. A hangszerelés keretei felszabadítják az improvizációt, s kialakul az a folyékony zenei elbeszélésmód, ahol a felbukkanó témák csupán a melódia továbbgörgetését szolgálják. A rögtönzés a trió zenéjének alapköve, és mikor introspektívnek tűnik, akkor is kollektív cselekvésként hat – így válik Bruno Lapin egy kiüresedett jövőkép helyett a beláthatatlan lehetőségek költői allegóriájává.Részletek -
március20 szerda20:00 Opus Jazz Club
Coltrane Legacy
20:00A hattagú Coltrane Legacy formációt a magyarországi jazzszcéna egyik legkeresettebb muzsikusa, Orbán György bőgős hívta életre 2017-ben, Coltrane halálának 50. évfordulóján. A szaxofonos az ’50-es évek közepétől 1967-ben bekövetkezett haláláig eltelt alig másfél évtized alatt új alapokra helyezte a modern jazzt. Életművében egyre spirituálisabb dimenziókba hatolva teremtette meg zenei örökségét, mely azóta zenészek generációira van hatással. Orbán György, a tapasztalt és sok formációt megjárt bőgős úgy gondolta, a szaxofonos örökségét oly módon ápolja legméltóbban, ha egy olyan zenekart hoz létre, amely Coltrane zenéje által ihletett saját szerzeményeket és Coltrane-témákból készített új átdolgozásokat egyaránt repertoáron tart. A kompozíciók természetesen a coltrane-i hagyományokon elindulva, azokat továbbgondolva magukban hordozzák napjaink absztrakt szellemiségét és eszköztárát, ezzel folytatva a spirituális jazzhagyományt. A zenekar tagjai a magyar jazzélet kiemelkedő egyéniségei, progresszív gondolkodásmódjuk és különleges zeneiségük teszik lehetővé, hogy immár ötödik éve töretlen alkotókedvvel működjenek együtt egy csapatként.Részletek -
március21 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Sefardito
20:00A szefárd zene az útonlét zenéje. A spanyol inkvizíció elől menekülő, az Ibériai-félszigetet elhagyni kényszerülő zsidók e dalokba – mint egy kabát rejtett zsebeibe – pakolgatták egykori hazájuk emlékeit, személyes történeteiket, a száműzetés keserű élményét és a túlélés bizonyosságát. De ott van ezekben a zsebekben sok olyan kincs is, ami útjuk során akadt kezük ügyébe: Észak-Afrika, Délkelet-Európa és Kis-Ázsia dallamainak elemei. E sokszínű zenei kultúra pedig azt is megengedi, hogy előadói saját zenei tapasztalataikat is beleszőjék, ahogy a Sefardito is teszi, amikor ezeket a spanyol, zsidó, török, mór zenéből született dalokat megszólaltatja.Részletek -
március22 péntek20:00 Opus Jazz Club
Decolonize Your Mind Society
20:00A 2018-ban alakult Decolonize Your Mind Society – amelyet a Gosheven nevű szólóprodukciójával is ismert Szabó Bálint gitáros hozott létre – 2020-as első nagylemezével (A Courteous Invitation To An Uninhabited Anabatic Prism) nagy figyelmet és elismertséget vívott ki nemcsak Magyarországon, de világszerte is. Ez nem is olyan meglepő, hiszen a nem európai kultúrák zenéiből, nem standard hangolásokból, az amerikai minimalizmusból és a pszichedelikus, rituális zenékből inspirációt merítőanyag valóban figyelemreméltóan egyedi produkció. A némileg átalakult zenekar 2023-ban megjelenő második albumával hasonlóan egyedi, de más megközelítésű – temperált, az oktáv egyenlő közű felosztásából származó hangolásokkal, páratlan metrumokkal és ezúttal a rögzített hangolású hangszerek helyett intonáló hangszeres játékkal megszólaltatott – anyagot hozott létre. A különleges hangolások mellé sok egyedi hangszer is társul, például Váczi Dániel saját fejlesztésű, tárogatószerű fúvós hangszere, a glissotar. Ahogy a név is jelzi, zenekar a hallás dekolonizálásának céljával jött létre, így felveti azt a kérdést is, hogy mennyiben kulturális konstrukció a zenei együtthangzások eredendően végtelen világa, illetve – ehhez szorosan kapcsolódva – hogyan tehető diszkrétté egy eredendően folytonos változó, a hangmagasság. Amennyiben a kultúra és a szocializáció jelentős mértékben kondicionál, felszabadítható-e egyáltalán a fül a maga bebörtönzöttségéből? Ezekre a kérdésekre keressük a választ ezen az estén, amelyen a felhangrenszerből kiinduló együtthangzásoktól egészen az oktáv különféle egyenlő közű osztásaiig vezet utunk, és eközben próbára tesszük, hogy a zongorahangolásra szoktatott fülünk mennyire képes újjáteremteni a veleszületett, eredendő rugalmasságát.Részletek -
március23 szombat20:00 Opus Jazz Club
Dejan Terzic Quartet ft. Ralph Alessi, Florian Weber, Lukas Traxel (DE/US/CH)
20:00Az egyéni élmények beláthatatlanul gazdag tárházával érkezik az Opusba Dejan Terzic Quartetjének négy szupervirtuóza. Minden porcikájukkal a zenét szolgálják, és minden zenedarabjuk egy-egy történetet mesél el, a könnyedség és a dráma jófajta keverékével. Bár a zenészek több ezer kilométerre élnek egymástól, kvartettjük nem egyszeri produkció, hanem valódi zenekar. Művészi szándékaik és a zenéléshez fűződő viszonyuk összefonódása olyan találkozóhelyet teremt, ahol az ember korlátlanul élvezheti a teljes szabadságot. A legtöbb kompozíció kiindulópontja a Steve Reich szellemét idéző minimal music, de az élő improvizációs formák az elhangzó darabokat merőben eltérő irányokba viszik, más és más halmazállapotot és sűrűséget kölcsönözve nekik. A zenészek figyelme mindig a nagy egészre irányul, és mégis minden apró részlet, minden árnyalat intuitív módon, a tökéletességig nyer megfogalmazást.A derűtől a haragig, a szinte észrevétlenül növekvő fűtől a vulkánkitörés erejéig valamennyi jelenségnek és érzésnek helye van ebben a szerteágazó minimalizmusban. Saját határaihoz érkezett társadalmunkban a kvartett a művészet erejéről tesz bizonyságot: erős és megingathatatlan kifejezésmóddal nyit új távlatokat, minden külső akadálytól függetlenül.Részletek -
március27 szerda20:00 Opus Jazz Club
Chemin Neuf: O ignee spiritus – BMC Records lemezbemutató
20:00Hosszú pályafutásának kezdete óta Gadó Gábor lépésről lépésre hagyja maga mögött a mainstream jazz formáit és működési módjait, de nem a free jazz irányába tart, ahová legtöbben megérkeztek: a ritmusszekció megszüntetésével egyenrangú szólamokból álló, áttetsző és puritán kamarazenei textúrákat hoz létre. Korábbi albumain már szerepeltek Bach-, Händel- és Liszt-átiratai, a gregorián iránti vonzódása pedig régóta alapjaiban meghatározza zenei világát, így nem meglepő, hogy a magyar klasszikus zenei színtér kiválóságaiból verbuvált Chemin Neuf kvartettjével határozott fordulatot vett ebbe az irányba. A Chemin Neuf debütáló EP-je az európai egyházzene repertoárjából merít a kora középkortól a késő 19. századig, gyújtópontjában a hangmagasságokat tekintve kötött, ritmusában és tempójában szabad gregorián műfajjal. A lemezen két-két Hildegard von Bingen-mű, Liszt-darab és gregorián ének hangzik el; a tételek szövegei a megváltás történetének körvonalait rajzolják ki Krisztus fogantatásától a kereszthalálig. A két cselló és a gitár összesen 14 húrja nagyjából azonos hangmagasságban szól, amellyel a szintén mély és meleg tónusú alt énekhang alkot misztikus és megrendítő, már-már túlvilágian gyönyörű ötvözetet. Zenésztársait Gadó ezúttal a kortárs és középkori zenét ötvöző, speciális repertoárnak megfelelően választotta. Az igéző hangú Rajk Juditot évtizedek óta a régizene és a kortárs zene szakértőjeként tartják számon itthon és külföldön egyaránt. Rohmann Ditta szerteágazó tevékenységei közül talán merőben szokatlan, cselló- és énekes improvizációkkal tűzdelt barokk szólószonátaestjei a leghíresebbek, míg Zétényi Tamás a hazai kortárszenejáték első számú letéteményesei között ismert.Részletek -
március28 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Kit Downes – Lauren Kinsella – Robin Fincker: Shadowlands – BMC Records lemezbemutató (UK/IE/FR)
20:00A francia származású szaxofonos-klarinétos, Robin Fincker és a brit zongorista, Kit Downes ismeretsége évtizedekre nyúlik vissza. Útjaik Londonból Európa két különböző országába vezették őket, újabb nagy találkozásukra pedig három éve került sor, amikor Lauren Kinsella ír énekesnővel tradicionális dalok és kortárs versek újragondolására vállalkoztak. A jelenleg három különböző országban élő zenészek az európai jazz égisze alatt egyesítik a folkot és a kortárs zenét, amelyből néhol varázslatosan gyönyörű, néhol meghökkentően karcos zenei világ született a BMC Records számára rögzített, most bemutatkozó albumukra. A számok között szerepel akár 5-6 évszázada élő tradicionális dal is, mint amilyen a sokak által feldolgozott Death and the Lady vagy az angliai cigányoktól ránk hagyományozott Georgie, a 20. századi protest songok világába Aunt Molly Jackson vezet, míg Molly Drake költeményei a mindössze néhány évtizeddel ezelőtti termést képviselik a lemezen. Az album címét Jackie Berridge Shadowlands Too nevű festménye ihlette, amely az absztrakció eszközeivel sugallja a tenger közelségét – csakúgy, ahogyan a trió is mozgó, alakot váltó árnyak formájában idézi meg a dalok tartalmát és hangulatát, miközben valójában hangról hangra nem játssza el őket.Részletek -
április03 szerda20:00 Opus Jazz Club
Szakcsi Jr. Trió: Stolen Tears – lemezbemutató koncert
20:00A trió 15 éve változatlan formában él és koncertezik. Szakcsi Jr. és Balázs Elemér gyerekkori barátokként alakítottak zenekart, miután 1998 óta muzsikálnak együtt. A fiatal tehetségként az akkor már néhány éve a hazai jazz életbe berobbant Pecek Lakatos Krisztiánt hívták bőgőzni 2008-ban megjelent első lemezük, a Psalms előtt. Az Easy To Love címmel 2022 végén megjelent második trió lemez sokáig váratott magára. A koncertezés mellett a zenekarvezető Szakcsi Jr. sokat tanított a Snétberger Zenei Tehetség Központban és az Egressy Béni Művészeti Iskolában. Az album két saját szám mellett jazzsztenderdeket tartalmaz, de – ahogy Szakcsi Jr. fogalmaz – a téma csak ürügy, a lényeg a zenei beszélgetés, a trió a jazz tradícióit megtartva akusztikus modern jazzt játszik. A trió az idei év elején újabb lemezzel jelentkezett Stolen Tears címmel, amelyet ezen a koncerten mutatnak be élőben. „Első osztályú magyar jazz. A Szakcsi Trió előadása egy kifinomultan elegáns színpadi remekmű. Hangszínezetük leleményes. Játékuk technikailag hibátlan, magabiztos és teljesen egységes. A színpadon árnyalt zenei virtuozitás jellemzi őket. Zenéjük kivételes improvizációs tehetséget tükröz. Zenei ötletekkel állnak elő, ellenjavaslatokat tesznek, mindezt kidolgozás követi, s majd a végén: béke.” (Brasso Visitor, Leila Fitt)Részletek -
április04 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Móser Ádám – Kovács Márton: Gyimesi | Trio Sordini
20:00A koncert első felében Móser Ádám és Kovács Márton duója lép színpadra. Móser Ádám kompozícióiban olyan kortárs gyimesi kamarazenét alkotott meg, amely minduntalan az autentikus gyimesi népzene fordulatait idézi, szerkezetében mégis egészen más alapokon nyugszik. Motívumaiban Zerkula, Halmágyi vagy a Tímár testvérek muzsikája hallható, a darabok azonban olykor a szabadon áradó, improvizatív, máskor pedig a repetitív, kortárs kamarazenéhez állnak közel. A duó tagjai sok évnyi népzenei múlttal a hátuk mögött vetették bele magukat az improvizatív kamarazene világába. A koncert második felében hallható Trio Sordini néhány évvel ezelőtt született, amikor három, színházi berkekben is otthonosan mozgó muzsikus arra gondolt, hogy a Mohácsi János rendezte színdarabokban általuk megszólaltatott hangokat, ritmusokat, dallamokat önálló életre hívják. Úgy gondolták, hogy a különböző eredetű hangfüzérek egy-egy színházi előadás rendszeréből kiszakítva egymással is kapcsolatba kerülhetnek, és további szövevényes történeteket mesélhetnek mind a muzsikusok, de még inkább a hallgatóság számára. Az idő múlásával pedig mind több új dallam, ritmus bukkan fel a Trio Sordini olykor végtelennek tűnő hanglabirintusában. Kompozíció és improvizáció, utazás mindenhonnan mindenhová. Kovács Márton szerzeményei mellett Móser Ádám darabjai szólalnak meg, amelyek a trió Bp. Folk című lemezén is szerepelnek.Részletek -
április05 péntek20:00 Opus Jazz Club
Pataj György Quintet
20:00A zenekarvezető Pataj György 1997-ben végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz tanszakán. Itthoni és külföldi tehetségkutató versenyeken elért előkelő helyezéseit követően az elmúlt másfél évtized során olyan neves hazai muzsikusokkal játszott, mint Pege Aladár, Kőszegi Imre, Babos Gyula, vagy a Cotton Club Singers. Saját zenekarát 2009-ben alapította meg, amely néhány tagváltást követően a budapesti jazzszíntér négy kiváló muzsikusával állandósult. A formáció a 60-as, 70-es évek hard-bop irányzatát képviseli: hangzásuk hűen tükrözi a műfaj kiemelkedő egyéniségei (Miles Davis, Art Blakey, Freddie Hubbard, McCoy Tyner, Lee Morgan, Benny Golson, Cannonball Adderley) által vezetett együttesek világát.Részletek -
április06 szombat20:00 Opus Jazz Club
Dés András Quartet: Unimportant Things – BMC Records lemezbemutató (HU/AT/JP)
20:00Dés András azon kevés ütőhangszeresek közé tartozik, akik nemcsak különféle zenekarok tagjaként szívták magukba zenei stílusok egész arzenálját, hanem saját együttest, sőt együtteseket is alapítottak. Az öt éve Bécsben élő Dés most három osztrák zenész, Martin Eberle, Kenji Herbert és Philipp Nykrin társaságában alakított kvartettet, amellyel az európai jazz lényegét: a sokszínűséget, a nyitottságot és az egymásra figyelés erejét ragadja meg. A különleges ütőhangszer-apparátushoz trombita, zongora és elektromos gitár társul, amelyek játékmódja sokszor messze túllép mindenfajta sztereotípián, és az album zenei összetevői is legalább ilyen sokrétűek. Az amerikai és az európai jazz utóbbi évtizedeinek különféle irányzatai éppúgy meghatározzák Dés András és zenésztársai gondolkodását, mint a régi és a kortárs klasszikus zene, a tradicionális zenekultúrák ösztönösen komplex ritmikai struktúrái vagy éppen különböző populáris zenei hatások, mondjuk a rockzene elementáris energiái. Az Unimportant Things című lemez azt a trilógiát zárja le, amelyet Dés András különféle felállásokban rögzített a BMC Records számára. A merőben eltérő koncepcióra és hangulatokra építő három album közös vonása, hogy mindegyikben rejtőzik egy jó adag spontaneitás azáltal, hogy a zenekarvezető nem kompozícióiba illesztett szabad improvizációs szakaszokat, hanem azokkal kötötte össze őket. A nyolc szerzemény így az átvezetések révén egyetlen, nagyjából háromnegyed órás zenefolyammá válik, amelyben úgy haladunk szigetről szigetre, kalandról kalandra, miként a Trójából hazatérő Odüsszeusz Ithaka felé.Részletek -
április09 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Shorty Rogers: The Swinging Mr. Rogers
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Shorty Rogers: The Swinging Mr. Rogers Rogers 1955-ös lemeze emblematikus darabja a West Coast stílusnak, a trombitás pedig annak kulcsfigurája. A cím és a borítószöveg azt üzeni, hogy itt nincs semmi ezotéria, semmi kísérletezés, úgy dögös az egész, ahogy van. Rogers a Woody Herman és a Stan Kenton nagyzenekarok tagjaként is készített maradandó hangszereléseket korábban, sokatmondó első szerzői albumának a címe: Cool and Crazy. Értsd: a West Coast hátradőlősen is sűrű, intenzív és fölényesen szellemes. A kvintett Kalifornia leghíresebb klubjának, a Lighthouse-nak a sztárjaiból alakult, és több éves rutin adta a hátteret ehhez a stúdiólemezükhöz. Az óriások kvintettjében Jimmy Guiffre klarinétozik is, de ekkor még főleg szaxofonozott, csak később tette a modern jazzben fontossá a klarinétot. Nem kevésbé óriás Shelly Manne dobos, aki egy-két cin- vagy dobütéssel szinte azonnal repíti az egész zenekart. A zongorista Pete Jolly, akinek néhány pompás szólója hallható itt, úgy került a zenekarba, hogy részt vett egy jammelésen a Lighthouse-ban, később Art Pepperrel és Chet Bakerrel is játszott. Jollyhoz hasonlóan a kiváló bőgős Curtis Counce is saját zenekart vezetett már 1956-tól kezdve. Három örökzöldet játszanak, a többi öt mind remekbe szabott Rogers szerzemény, a Marslakók menjetek haza! a lemez egyik slágere. Rogers és társai úgy tudták tágítani a jazz kifejezési formáit ebben a számban, vagy például a lassú Isn’t it Romantic dadogós újrakezdésével, hogy szellemes és sosem erőltetett zenei meglepetéseket helyeztek el a zenében.Részletek -
április10 szerda20:00 Opus Jazz Club
Trio Fröx, vendég: Lisztes Jenő
20:00A zenekar és Lisztes Jenő közös munkája a zenekar vezetője, Weisz Gábor ötlete nyomán indult, akire a cimbalomművész játéka felkavaró hatással volt. Zenéjüket az egyszerű, de ötletgazdag formákra épülő dallami, ritmikai és motivikus építkezés jellemzi, tele vibrálással, lendülettel és erővel. Stílusuk magába olvasztja a swing, a groove, a blues és a folk elemeit, amelyek olykor a monoton törzsi zene hatásának illúziójával vegyülnek. Repertoárjukban saját szerzemények mellett változatos hangulatú feldolgozások is szerepelnek, amelyeket egyéniségüknek megfelelően formálnak át és gazdagítanak új színekkel, tág teret hagyva az egyéni és a kollektív improvizációnak. A hangszerelés néhol kimondottan könnyed, máskor meglehetősen elvont és súlyos, olykor kísérletező vagy kortárs elemeket idéz, és alkalomadtán a groteszkbe hajló humort sem nélkülözi. Kalács Apó · Trio Fröx feat. Lisztes Jenő Live at Opus Jazz Club - PassinThruRészletek -
április11 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
A magyar költészet napja | JaMese
20:00A JaMese egy angol-magyar mozaikszó, amely mindent elmond a zenekarról: Jam – szabadság, kreativitás; mese – történetek, gondolatok átadása; Emese – Molnár Emese énekesnő személye az, aki ezt a két fogalmat egységbe olvasztja. A zenekar koncertjein elementáris történetmesélésnek lehetünk tanúi, néhol folkos, néhol jazzes zenei foszlányokkal, költészetbe hajló dalszövegekkel. Zenéjük esszenciáját mindig a személyesség adja, függetlenül attól, hogy verset vagy saját dalszöveget foglal keretbe a dal. Lemezeiket a stílusok állandó keveredése jellemzi, hiszen az együttes egyáltalán nem törekszik pontosan meghatározható stílus mentén betagozódni. Így lehetséges az, hogy versekből populárisabb szerkezetű dalok, népdalokból pedig akár pszichedelikus, loopokkal tarkított improvizációk is születhetnek, mint a Némaságban úsznék című dalban. Kizárólag énekhangra megfogalmazott szerzemények is időről időre felütik a fejüket a repertoárban – ilyen például legutóbbi lemezükön a Keretek című, Szabó T. Anna versére született dal, amely énekloopokkal komponál. Mindez elsősorban az énekesnő azon hitvallásának köszönhető, hogy a szöveg és a mondanivaló mindenek felett áll. A magyar költészet napján a Lackfi János, Szabó T. Anna és Kántor Péter verseiből született feldolgozásaik kerülnek fókuszba, és a tavaly megjelent háromdalos Petőfi-single is elhangzik.Részletek -
április12 péntek20:00 Opus Jazz Club
Párniczky András Quartet: Mikrotheosz
20:00A Párniczky Quartet 2023 januárjában, a Magyar Zene Házában mutatta be repertoárját, amely összegzése a Nigun zenekar 22 éves munkájának, valamint a Bartók Electrified című album (BMC Records, 2018) alkotási folyamatának és az azt követő időszaknak. „A szuverén európai improvizatív zenei nyelv, amely integrálja a modern kamarajazz, a kortárs- és a népzene elemeit” – Gonda János szavai pontosan illenek az új album, a Mikrotheosz anyagára. Az albumot az Opus Jazz Club közönsége éppen a zenekarvezető, Párniczky András születésnapján ismerheti meg élőben. Az együttes tagjai – Bede Péter (tárogató, altszaxofon) és Ajtai Péter (bőgő) – már több mint 300 koncerten voltak Párniczky társai, mind európai, mind tengerentúli fellépések alkalmával. Hozzájuk csatlakozott Szabó-Sipos Ágoston dobos, aki a budapesti Zeneakadémia és a wrocławi Karol Lipiński Zeneakadémia jazz tanszékén folytatott tanulmányai előtt népi hegedűn játszott. Párniczky András, a kvartett vezetője a Berklee College of Musicba kapott ösztöndíjat 1999-ben, majd még ugyanebben az évben elnyerte a Magyar Állami Eötvös Ösztöndíjat. 2000-ben a Zoller Attila Nemzetközi jazzverseny döntőjébe jutott, ahol a zsűri díszelnöke Pat Metheny volt. 2014-ben a JazzMa kritikusainak szavazólistáján 2. helyezést ért el jazzgitár kategóriában, valamint ugyanettől az évtől kezdve az amerikai Collings Guitars and Mandolins hivatalos művésze lett. Számos hazai és külföldi tanulmányt követően doktori fokozatát a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Doktori Iskolájában, summa cum laude minősítéssel szerezte 2022-ben. „Csak tiszta forrásból.” Bartók Béla zenéjének továbbélése a jazzben című disszertációja könyv formában is megjelenik 2024 folyamán.Részletek -
április13 szombat20:00 Opus Jazz Club
Joel Ross Good Vibes (US)
20:00Új Blue Note albumával, a nublues-zal érkezik Budapestre Joel Ross vibrafonos, zeneszerző, aki az elmúlt években az amerikai jazz-zenészek új generációjának meghatározó hangjává emelkedett. A jazzből, hip hopból és az improvizációból egyaránt merítő, frissítően őszinte zenei világa 2021-ben és 2022-ben is a DownBeat kritikusi szavazásának élére repítette. A chicagói születésű, jelenleg Brooklynban élő Rosst olyan művészek hívják rendszeresen tettestársul, mint Herbie Hancock, Joshua Redman, Makaya McCraven, Gerald Clayton, Wynton Marsalis, Marquis Hill, Peter Evans vagy Matthew Stevens. Idén februárban már negyedik albuma jelent meg zenekarvezetőként a legendás Blue Note kiadó gondozásában. A nublues zenéje változatlanul szövevényes és kalandvágyó, de a megelőző három lemeznél – KingMaker (2019), Who Are You? (2020) és The Parable of the Poet (2022) – nagyobb hangsúlyt fektet az egyszerű dallamokra, a balladákra, no meg címéhez híven a bluesra, amely Ross szerint jóval több, mint érzésvilág, zenei forma vagy ritmikai modell: összetett szellemiséget és energiatöltetet hordoz.Részletek -
április17 szerda20:00 Opus Jazz Club
Luciano Biondini – Michel Godard – Lucas Niggli Trio (IT/FR/CH)
20:00Három zenész, akik a legkülönbözőbb zenei közegekbe képesek belesimulni, évszázadok és zenei kultúrák szálait összefonva: Luciano Biondini, Michel Godard és Lucas Niggli triója több szempontból is különleges. Biondini az áradó dallamok hazájából, Olaszországból érkezett, Michel Godard francia származású, míg Lucas Niggli évekig élt Kamerunban, mielőtt visszaköltözött volna Svájcba. A harmonika és az ütőhangszerek oldalán a tuba, illetve annak sokáig elfeledett elődje, a játékost valósággal körbeölelő szerpent látja el a basszus szerepét, ami sajátos hangzási lehetőségeket nyit meg a zenekar előtt. Biondini, Godard és Niggli zenéje költőiségből sarjad, telve ötletekkel és azok feszültségével: mintha a szférákból szűrődne át hozzánk, mégis érzéki és érzelemdús marad.Részletek -
április18 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Gyémánt Bálint & Oláh Krisztián
20:00Hazánk egyik legkiválóbb jazzgitárosa, Gyémánt Bálint a kezdetek óta sokszínű és izgalmas formációkat erősít játékával, amely amellett, hogy a jazz és a kortárs improvizatív zene jegyeit viseli magán, a popzenét kedvelő közönséget is képes megnyerni. Oláh Krisztián zongorista a klasszikus zenei elemeknek és kompozíciós technikáknak, valamint a kortárs jazz improvizatív sodrásának és absztrakt ritmikájának szerves összekapcsolásából építi sajátos, dinamikus zenéjét. Közös projektjük a jazz művészi oldaláról közelíti meg a határtalan lehetőségeket magában rejtő gitár-zongora duót. Programjuk gerincét saját szerzeményeik és külön erre a formációra hangszerelt feldolgozásaik adják, de talán még fontosabb a folyamatos zenei interakció és párbeszéd, amely a duó egyik legfőbb jellemzője.Részletek -
április19 péntek20:00 Opus Jazz Club
Yonglee & the DOLTANG (KR)
20:00Dél-Korea öt különböző részéből gyűltek össze a Doltang tagjai, hogy hagyománytörő műsorukban egyesítsék a jazz rock, a prog rock és a 21. századi klasszikus zene hatásait. A zenekar könnyen énekelhető dallamokban enged szabad folyást érzelmeinek, miközben az alattuk meghúzódó komplex ritmusokkal modern világunk összetettségére is kíván reflektálni. Vezetőjük a Szöulban élő zongorista-zeneszerző, Yong Lee, aki az improvizált zene alapjain állva fejlesztette ki a maga kortárs nyelvét, keresztbe-kasul bebarangolva az akusztikus és elektronikus hangzások mezsgyéit. A Doltang első albuma, a Yong Lee kompozícióiból álló Surface of Time 2021-ben jelent meg, idén pedig Invisible Worker címmel várható új lemezük.Részletek -
április20 szombat20:00 Opus Jazz Club
j(A)zz! | David Six – Tilo Weber – Ávéd János: Transcendent Triptych (AT/DE/HU)
20:00A triptichon ötlete 2022-ben született az európai jazz legfontosabb találkozási pontján, a brémai Jazzahead! fesztiválon. Hosszú érlelődés után most először lép közönség elé a formáció: az Opus Jazz Clubban teljesen új repertoárt bontakoztatnak ki, amellyel lemezfelvételre is készülnek. A koncertre mindhárom tag készít kompozíciókat, amelyekben a zene anyagi természetén túli, transzcendens tartalom felfedezését tűzik ki célul, előre rögzített, illetve spontán zenei formák meghosszabbításának útján. Az összkép az európai jazz három jeles alkotójának világából adódik össze: az egyéni zenei nyelvét változatos formációkban tágító Ávéd János szaxofonozik, az indiai, klasszikus és popzenében egyaránt jártas David Six zongorázik, a nyughatatlan felfedező Tilo Weber dobol. Zenei fogalmakkal élve az epikus rubatóktól az indiai ritmusokig, a ruganyos metrumkezeléstól a hangsúlyos csendekig várhatóan bármi előfordulhat a koncerten, ami asszociációk révén a hallgató minden érzékszervét megmozgatja: a tömjéntől a szantálig, a bíbortól az ezüstig rendkívül gazdag világ tárul majd fel.Részletek -
április24 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays the Roots feat. Borbély Mihály
20:00Akár a bop, akár a népzene, akár a blues a kiindulópontja a Modern Art Orchestra darabjainak, a végén mindig ugyanoda érkeznek: rá lehet ismerni a zenekar saját hangjára a különböző stílusokban. A MAO számára a műfaji nyitottság és a különleges hangszerösszeállítás olyan alap, ami már a névadással elkezdődött a 18 évvel ezelőtti indulás idején. Azóta kicsiszolták a csak rájuk jellemző nagyzenekari hangzást koncertek százain, lemezek tucatjain és rengeteg ősbemutatón. Ezek keresztmetszete szólal most meg a tavaszi bérlet koncertjein, amely nem egy-egy szerzőre koncentrál, hanem egy stílusideál, egy jazzhagyomány ihlető erejére. Ősbemutató is lesz a tavaszi sorozatban, a darabok nagy része viszont már elhangzott, de általában csak egyszer, viszont a mostani elrendezésben új asszociációkat, új összefüggéseket fognak tudni általuk megmutatni. MAO plays the Roots feat. Borbély Mihály Mondhatjuk, hogy a jazz eleve népzenei gyökerekből sarjadt ki, de mint nyitott zenei megközelítés, újra és újra táplálta erejét a népzenei anyag befogadásával. A MAO repertoárja többszörösen merített a Kárpát-medencei népek kulturális örökségéből. Közvetlenül éppen úgy, mint a magyar zeneszerzőóriások előtt tisztelgő műsoraiban, Bartók, Kodály, Ligeti és más szerzők népdalfeldolgozásain keresztül. A koncert kiemelt szólistája és ősbemutatójának zeneszerzője Borbély Mihály, a Kossuth-díjat a Vujicsics együttesben kiérdemelt muzsikus, a jazz fafúvósok tanára a Zeneakadémián, izgalmas etno-jazz zenekarok vezetője. Új darabja mellett a közönség keresztmetszetet kaphat a MAO óriási repertoárjának abból a széles sávjából, amelynek mélyén a népdal mint inspiráció rejlik, például Cseke Gábor zongorista és a zenekar állandó szerzőinek munkáiból.Részletek -
április25 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Flanders On The Move | Laughing Bastards: Fetish – BMC Records & W.E.R.F lemezbemutató (BE)
20:00A Laughing Bastards zenéje abból a számtalan, viharos és törvénytelen szerelmi kapcsolatból született, amelyet a jazz a világ megannyi különböző zenéjével folytatott. A quintet a virágzó genti jazz- és improvizációs szcéna legfiatalabb generációjának és a terület egyik tapasztalt és öreg, ámde újdonságokra éhes motorosának alkímiájából ered, akik együtt vallanak a jazztradíció iránti szenvedélyükről – nem kevés csavarral. Ez a tapasztalt zenész nem más, mint Michel Mast szaxofonos, aki a kortárs európai jazz big bandek egyik legjobbikával, a Flat Earth Society-vel már ugyancsak szerepelt az Opus színpadán, és aki korát meghazudtoló lendülettel és újító szellemmel képes alkotni. Mi más tanúsíthatná mindezt jobban, mint a BMC Records és a W.E.R.F. közös kiadásában most bemutatkozó új lemezük, a Fetish. A Laughing Bastards az albumon úgy mutatja fel a belga jazz legjavát, hogy közben ezer forrásból szívja magába a zenei hatásokat az ethio jazztől a jamaikai dancehallig. A jazz és a kamarazene a poppal ötvözve nem csupán irizáló élességet ad a zenéjüknek, de friss, inspiráló összjátékot is teremt.Részletek -
április26 péntek20:00 Opus Jazz Club
Kőszegi Rhythm & Brass
20:00Kőszegi Imre az első olyan generációhoz tartozik Magyarországon, akik a modern jazzt önálló, a szórakoztató tánczenétől független műfajként közelíthették meg. Játékára a bebop és a free jazz gyakorolta a legnagyobb hatást. Az autodidakta művész a magyar jazzélet egyik legjelentősebb dobosa és pedagógusa, aki immár több mint hat évtizedes pályafutást tudhat maga mögött, és olyan hazai és külföldi világsztárokkal játszott, mint Pege Aladár, Lakatos „Ablakos” Dezső, Balogh „Csibe” Jenő, Vukán György, Szakcsi Lakatos Béla, Csík Gusztáv, Frank Zappa, Teddy Wilson, Kenny Wheeler, Art Farmer, Frank Foster, Charlie Mariano, Steve Grossman, Gary Bartz, Lew Tabackin, Trilok Gurtu vagy Michael „Patches” Stewart. Karrierje során fellépett Európa és Magyarország legjelentősebb koncerttermeiben, fesztiváljain és klubjaiban, és díjak sorozatával tüntették ki. A magyar jazz élő legendája mindmáig rendkívül aktív; kortársai mellett gyakran játszik fiatalabb zenészekkel, akiket tudatosan választ ki formációinak megújítására és tapasztalatainak átadására. Ezúttal első saját nevén futó zenekarának örököse érkezik az Opus színpadára.Részletek -
április27 szombat20:00 Opus Jazz Club
Szőke Nikoletta sings Ella Fitzgerald
20:00A montreux-i versenygyőztes, Junior Prima díjas Szőke Nikoletta az ország egyik legnépszerűbb jazzénekesnője. A hazai koncerttermek és fesztiválok mellett nagy sikerrel lépett fel New Yorkban, Tokióban, Brüsszelben, Koppenhágában, Londonban és Berlinben is, énekelt többek között Michel Legrand-nal, Bobby McFerrinnel, Kurt Ellinggel és Gregory Hutchinsonnal. Eddig hét szólólemeze jelent meg, a Moonglow címmel kiadott legutóbbi album producere a Grammy-díjas Helik Hadar volt. Szőke Nikoletta énekesi pályája kezdete óta a könnyen befogadható vokális jazz elkötelezett képviselője; 2006-ban első országos turnéjával egyik legnagyobb példaképe, Ella Fitzgerald előtt tisztelgett. Ezen a koncerten az Ella által híressé tett standardek, a legikonikusabb dalai hangzanak el, a jazz aranykorára jellemző hangszerelésekkel. A koncert fényét az ország legkiválóbb zenészeiből összeállt zenekar emeli.Részletek -
május02 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Bágyi Balázs New Quartet
20:00A több mint 10 éves Bágyi Balázs New Quartet zenéjében a post bop elemekből építkező, akusztikus, kortárs jazz dominál. A dobos-zeneszerző Bágyi Balázs a magyar jazzélet egyik meghatározó, külföldön is rendszeresen koncertező művésze, partnerei pedig a magyar jazz középgenerációjának jeles képviselői: a Hollandiában végzett szaxofonos Soso Lakatos Sándor, a Junior Prima díjas zongorista, Oláh Dezső, és Közép-Európa egyik legnagyszerűbb bőgőse, Oláh Péter. A zenekar számos európai jazzfesztiválon fellépett az elmúlt években, valamint rendszeresen koncerteznek Kínában – együttműködésük a sanghaji Li Xiaochuan trombitással több éve tart. 2016-ban Pocsai Kriszta énekesnővel közösen elkészített, Homage To Shakespeare című lemezüket a nemzetközi szakmai zsűri Gramofon-díjjal jutalmazta. A formáció repertoárja Bágyi Balázs szerzeményeire épül, aki 2016-ban az év zeneszerzője lett. A hagyományhoz híven az együttes nemcsak a zenekarvezető régebbi kompozícióit adja elő az Opus Jazz Clubban, hanem a közelmúltban elkészült új zenéket is ezen a színpadon mutatja be.Részletek -
május04 szombat20:00 Opus Jazz Club
Sofia Jernberg & Alexander Hawkins: Musho (SE/UK)
20:00Etióp, örmény és svéd népzenei hatásokat emel át a kortárs jazzbe a szenzációs fiatal énekesnő, Sofia Jernberg és Alexander Hawkins brit zongoraművész duókoncertje, melyet leginkább posztmodern dalciklusként lehet megragadni. A műsorban Jernberg lenyűgöző énektechnikával teremt a visszafogottságból drámai hangulatot, álomszerű összhangban virtuóz partnerével, Alexander Hawkins-szal, akit generációjának egyik legkreatívabb zongoristájaként és Mulatu Astatke billentyűseként egyaránt ismerhetünk. A két művész a legnevesebb koncerthelyszíneken és fesztiválokon lép fel, a program elhangzott például a Pierre Boulez Saalban is, Jernberg pedig egy igazi “shooting star” előadó: énekelte már a Pierrot Lunaire-t a Klangforum Wiennel, szerepelt a Bécsi Filharmonikusokkal, tavaly a hamburgi Elbphilharmonie-ban mutatkozott be szólistaként, legutóbb pedig az amszterdami Bimhuis rezidens művészeként két új műsort is színpadra állított.Részletek -
május10 péntek20:00 Opus Jazz Club
Borbély Műhely, vendég: Kyle Gregory
20:00A nép- és világzene, a jazz és a kortárs zene területén egyaránt otthonosan mozgó, idehaza és külföldön is rendkívül népszerű fúvósunk, Borbély Mihály előadóművészként és zeneszerzőként is a magyar jazz egyik meghatározó alakja. Darabjaiban markánsan jelen van a Kárpát-medence és a Balkán népzenei öröksége, organikusan ötvözve a jazz különféle irányzataiból vagy éppen a huszadik századi klasszikusok zenéjéből táplálkozó elemekkel. Játékában az izgalmas dallamfordulatok hol finoman áttetsző, hol erőteljes ritmusokkal társulnak, a lírai megszólalások pedig energikus gesztusokkal lépnek párbeszédre. Zenésztársaival a kompozíció és improvizáció határait hajlítják egymásba: megírt darabjaikat az improvizáció spontaneitásával, rögtönzéseiket a megkomponált darabok szervezettségével adják elő, miközben számos zenei színt, karaktert, sőt akár szélsőséget villantanak fel. Vendégük ezúttal az amerikai születésű, hosszú ideig Kínában és Olaszországban működött trombitás-zeneszerző, J Kyle Gregory lesz, aki korábbi magyarországi tanulmányai során került kapcsolatba a magyar jazzélettel, s időnkénti látogatásai alkalmával számos koncerten játszott már együtt a Borbély Műhellyel. Újabb örömteli találkozásukon igazi zenei barátságból születő pillanatoknak lehetünk tanúi: lírai szerzemények és energikus lüktetésű darabok, saját szerzemények és jazz örökzöldek egyaránt szerepelnek programjukban.Részletek -
május14 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Ornette Coleman: Something Else
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. MAO Legendás Albumok | Ornette Coleman: Something Else Amikor a Memphisben született Coleman Los Angelesbe költözött, kialakult körülötte egy laza kör, benne Billy Higgins dobossal, aki trombitás barátját, Don Cherryt hozta magával. A fiatalok kísérletezgetéseinek korszakalkotóvá nemesedett lenyomata, melyen Walter Norris zongorázott és Don Payne bőgőzött, Something Else!!!! címmel jelent meg 1959-ben, köszönhetően Lester Koenig producernek a Contemporary lemezcégnél. A kortársak kétkedve fogadták, nem mindenki értette meg az új irány lényegét, amiről maga a szaxofonos is érezte, hogy még nem talált rá igazán: – Azt hiszem, majd eljön az ideje, amikor a zene sokkal szabadabb lesz – jegyezte meg a lemez borítószövegében. Valóban, a Free Jazz (1961) programadó címmel kiadott lemez felől nézve, és ennyi évtized után végképp nem tűnik vadul csapongónak ez az anyag, a disszonanciák és a meglepetések nem robbantják fel a formát. Őket egy új forma kísérlete vonzotta, nem a formátlanság. Coleman fehér műanyag altszaxofonja, opálos hangzásával, különösen Don Cherry zsebtrombitájával együtt, amivel mintha nem is volnának egészen összehangolva, szokatlan volt, miközben a ritmusszekció még inkább a hagyományos bebop felfogásban társult hozzájuk. De nekik legyen mondva, Coleman szerzeményei elég kihívást tartalmaztak, így a hagyományos és az újító felfogás a kvintett egészének játékában érdekesen vegyült. Az idő múltával ez az anyag semmit nem veszített érdekessségéből.Részletek -
május24 péntek20:00 Opus Jazz Club
Subtones
20:00A Subtones műfaji határokon átívelő, dalközpontú szerzeményeivel néhány év alatt közönségkedvenc koncertzenekarrá vált a hazai jazzpop színtéren. Azért, hogy még közvetlenebbül tudjanak kapcsolódni a hazai közönséghez, a Fonogram-díjas Lángolj című lemezükön kizárólag magyar nyelvű dalok hallhatók, amelyek szövegét a zenekar tagjai mellett Szepesi Mátyás és Závada Péter írták. A Subicz Gábor trombitás által 2019-ben alapított Subtones Magyarország egyik legizgalmasabb szupergroupja. Jónás Vera és Kiss Flóra énekesnők érkezése a vokális formák irányába terelte a zenekart, olyannyira, hogy a 2022-es A Dal című műsor döntőjében a második helyen végeztek. „Rögtön az elején, amikor ez a felállás megszületett, nyilvánvalóvá vált számomra, hogy nem a közlésvágy hajt. Olyan zenét szeretnék a Subtonesszal csinálni, amit nekem jó hallgatni. Sokszor felmerül, hogy jazz-e a Subtones zenéje. Számomra a jazz egy mindset: minél több lehetőséget nyitva kell hagyni, nem szabad teret engedni a megszokásból zenélésnek. Imádom, amikor nem tudom, hogy mit fognak játszani a többiek, és azok a kedvenc pillanataim, amikor kirúgjuk magunk alól a széket. Nagyon sokfajta elemből tevődik össze a zenénk, elég sokféle színpadon megfordulunk, TV stúdiótól a jazzklubokon át a dübörgő fesztiválokig. Én azt érzem, hogy mindenhol megállja a helyét a muzsikánk. A magyar dalszövegekkel a közönséghez szeretnénk közelebb kerülni. Úgy érzem, hogy itthoni környezetben az angol szöveg valamiféle elbújás, maszkviselés. A saját anyanyelvünkön sokkal instantabb a hatás, közvetlenül repül a dal a hallgató fülébe” - meséli a Subtones zenekarvezetője és ötletgazdája, Subicz Gábor.Részletek -
május30 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays the Blues
20:00Akár a bop, akár a népzene, akár a blues a kiindulópontja a Modern Art Orchestra darabjainak, a végén mindig ugyanoda érkeznek: rá lehet ismerni a zenekar saját hangjára a különböző stílusokban. A MAO számára a műfaji nyitottság és a különleges hangszerösszeállítás olyan alap, ami már a névadással elkezdődött a 18 évvel ezelőtti indulásidején. Azóta kicsiszolták a csak rájuk jellemző nagyzenekari hangzást koncertek százain, lemezek tucatjain és rengeteg ősbemutatón. Ezek keresztmetszete szólal most meg a tavaszi bérlet koncertjein, amely nem egy-egy szerzőre koncentrál, hanem egy stílusideál, egy jazzhagyomány ihlető erejére. Ősbemutató is lesz a tavaszi sorozatban, a darabok nagy része viszont már elhangzott, de általában csak egyszer, viszont a mostani elrendezésben új asszociációkat, új összefüggéseket fognak tudni általuk megmutatni. MAO plays the Blues Ami a népzenére vonatkozik, amikor a MAO által őrzött és továbbvitt hagyományokról van szó, igaz a bluesra is, akármelyik jelentésére gondolunk ennek a sokértelmű fogalomnak. Kezdjük a végén: ennek az estének a repertoárjából szemezgetve Ávéd János szaxofonos, a zenekar egyik állandó hangszerelője Messiaen ihletéséből komponált blues formát, Cseke Gábor kompozíciója egy Ligeti-darabra épül, de ezt Thelonious Monk világába átplántálva szólaltatja meg. Tehát egészen a kortárs zenéig lehet húzni azt az ívet, amely a bluesból indul ki. A szűkített harmóniák, a kimért ritmika, az életérzés, amely nem csak szomorú, hanem dacos is egyes megszólalásokban, mind olyan viszonyulások, amelyek a MAO jazz-zenekar blues játékában is felbukkannak.Részletek -
Vissza
2024
-
- márc
-
-
-
-
-
-
-
- ápr
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- máj
-
-
-
-
-
-