Programok
-
május24 kedd20:00 Opus Jazz Club
j(A)zz! | Dés András Strudel (AT/HU)
20:00Miután 2018-ban Dés András Bécsbe költözött, kellemes felismerés volt számára, hogy mennyi minden köti össze a két országot. A történelmi és kulturális összefonódásoknak köszönhetően a gasztronómiában is sok a közös metszet. A rétes, osztrák nevén strudel egy tipikus példája a közös múltnak, hiszen mindkét ország kulináris öntudatának fontos kelléke és boldogságának forrása. Egyrészt ezért lett Dés új, bécsi illetőségű quartetjének Strudel a neve, hiszen a jazzben a közös pontot keresik, ahonnan elindulva új történetek születhetnek. Másrészt pedig azért, mert a rétes egy olyan csoda, ahol csak a szakács fantáziáján múlik, mivel tölti meg a tésztát. Dés András jó ideje olyan formával kísérletezik különböző zenekaraival, amelyben a zenészek az előre megírt, szigorúan komponált részeket szabad improvizációkkal kötik össze. Bécsben is remek társakra talált a közös improvizáláshoz a finom, érzékeny hangú trombitás Martin Eberle, a különlegesen kreatív zongorista Philipp Nykrin, és a szabadságot és kötöttséget egyaránt remekül értő és művelő nagybőgős, Andreas Waelti személyében.Részletek -
május25 szerda20:00 Opus Jazz Club
Friss Folk | Tímár Sára és zenekara: Ének a határtalanról
20:00Tímár Sára generációjának egyedi hangú, kísérletező kedvű énekese, aki 2011-ben nyerte el a Junior Príma Díjat magyar népművészet és közművelődés kategóriában. Bár a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Népzene Tanszékén szerzett előadói és tanári diplomát, érdeklődési köre kiterjed a népzene határterületeire is. A Sebő együttes tagjaként került kapcsolatba az énekelt versek világával, a népi énekhang kreatív lehetőségeit pedig a Dalinda énekegyüttes alkotó alapítójaként keresi. Saját zenekarát 2009-ben alapította, azóta külföldi és belföldi koncerteket adnak, és számos népzenei hangzó anyagon hallhatók. 2018-ban jelent meg Minek nevezzelek... című autentikus népzenei lemezük, szintén 2018-ban a Református hálaének népzenével címet viselő album, 2020-ban pedig Feljött immár az a csillag címmel karácsonyi kislemezt készítettek a Gryllus kiadó felkérésére. Ez az anyag előfutára annak a zenei hangzásnak, amit a zenekar napjainkban képvisel. Mindhárom lemezt a Gryllus kiadó gondozásában adták ki, és a Zeneakadémián mutatták be teltház előtt. Új műsorukban, melynek címe Ének a határtalanról, Tímár Sára versmegzenésítéseit és népzenei feldolgozásait hallhatjuk, melyben a cimbalmos Szabó Dániel a szerzőtársa. Olyan Weöres Sándor verseket és népdalokat gyűjtöttek egybe, aminek központi témája az örökkévalóság, harmónia keresés, halál utáni élet, tudatosodás, vagy az örök érvényű szerelem. Ezekben a témákban tükröződik az énekes előadónak lelki világa és igénye a leglényegesebb életesszenciák megélésére. A versek és népdalok zenei kísérete hűen tükrözi annak mondanivalóját: hol felemel, magasba repít, hol pedig az emberi lélek mélyebb rétegeit feszegeti.Részletek -
május26 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
MAO ART OF VIRUS #10 Subicz Gábor feat. Emiliano Sampaio
20:00A MAO a 2021/22-es évadban kiemelt hangsúlyt fektet a 2020-ban online indított, Art of Virus zeneszerző kezdeményezés művészeire és kapcsolódásaira. A koncertsorozat a projekt tíz ágának kompozícióit mutatja be minden alkalommal egy meghívott AOV-zeneszerzőt is bevonva a repertoárba. Az Art of Virus projekt élő koncertjeivel a zenekar a különleges, új kompozíciókat nagyzenekarra hangszerelve adja elő. A MAO Art of Virus #10 koncert házigazdája Subicz Gábor, meghívott vendége Emiliano Sampaio. Subicz Gábor a hazai zenei élet egyik intellektuális figurája, aki formációival, kompozícióival és hangszereléseivel lépten-nyomon bizonyítja, hogy az igényes zenének van felvevőpiaca, mert a közönség szomjazik a szellemileg stimuláló, jazz alapú kortárs zenére. Nem is lehet ellenállni egy olyan ízléssel és szakértelemmel létrehozott produkciónak, mint saját jazz-funk-pop zenekara, a Subtones. A fiatal trombitás Modern Art Orchestra számára dedikált kompozíciói és hangszerelései között vannak a Bartók-, és Kodály-albumokon szereplő szerzeményei, saját szerzői lemeze az Orchestrával, a Mind’s Ear 2017-ben jelent meg. Subicz Gábor az Art Of Virus-ról: "Az utóbbi évek cyber-életének egyik legizgalmasabb jelenségét hozta létre Fekete-Kovács Kornél az Art Of Virus Challenge-dzsel. Friss gondolat, nagyon egyszerű, de mégis ezerféleképpen értelmezhető feladat, és egy - általam legalábbis - soha nem látott forma jellemzi ezt a zenei vállalkozást, amely talán prototípusa lehet a jövőben más életfa-szerkezetű zenéknek is. De ha nem lesz több hasonló, az sem baj, ez egy nagyon unikális zene." Gábor az AOV #10 ágának eindítója, a brazil gitáros-pozanos-zeneszerző Emiliano Sampaio az ő meghívására csatlakozott a világméretű projekthez. A két muzsikus 2014-ben ismerkedett meg egymással Koppenhágában, egy zeneszerzőversenyen. "Emiliano jelenleg Grazban él és ténykedik, de igazi világpolgár. Zenéje is ezt a sokszínűséget mutatja: a dél-amerikai hagyományokat könnyedén folyatja át az európai kortárs jazz-en, szellős, mégis magvas kompozíciói magukkal ragadják, utaztatják a hallgatót. Nagyon várom a MAO-ra áthangszerelt darabjait, és az egész kollaborációt!" - meséli róla Subicz Gábor. Sampaio olyan zenekarokkal dolgozott együtt zeneszerzői, hangszerelői és karmesteri minőségben, mint a holland Metropole Orkest, a HR Frankfurt Radio Big Band, a JazzKombinat (Hamburg), a berni Uptown Big Band, a koppenhágai Big Band & the Vocals, vagy a Graz Composers Orchestra. Sampaio a stúdióban is termékeny muzsikus, 11 albuma jelent meg a saját neve alatt. A Modern Art Orchestra AOV 10# egy különlegesen élménygazdag estének ígérkezik! Az Art of Virus-ról: Fekete-Kovács Kornél, a MAO művészeti vezetője kilenc hangot indított útjára, és tíz zeneszerzőt kért fel szerte a világon, hogy írjanak rövid kompozíciókat ezekre a hangokra. Ez az első 10 szerzemény adja az Art of Virus tíz ágának alapját. Az volt a kihívás következő lépése, hogy az ágak elindítói két-két zenésztársukat hívták meg, akik folytatják a sort. Pár hónap alatt 486 zeneszerző csatlakozott a projekthez a világ 42 országából.Részletek -
május27 péntek20:00 Opus Jazz Club
La Litanie des Cimes (FR)
20:00A La Litanie des Cimes formáció, melyet Clément Janinet hegedűs hívott életre Elodie Pasquier klarinétos és Bruno Ducret csellista társaságában, hosszú lélegzetvételű témákkal, lassan hömpölygő tempóval és kontemplatív harmóniákkal játszik. A hármasfogaton belül az improvizáció szabadon áramlik és befelé tekint – anélkül, hogy visszafogottá válna. Az ismétlődő témáknak a folyamatosan váltakozó harmóniák adnak új jelentést: mintha izgatott párbeszédeket hallanánk. Bensőséges zűrzavar áll itt szemben a közös kinyilatkoztatással, szándékolt, élénk zenei effektek a melodikus finomsággal. Ezt a sok szempontból nyitott zenét úgy is hallgathatjuk, mintha egy világvége után játszódó film zenéje volna, melyet magas fák tetejéről játszanak. A formáció a koncertet megelőző napokban egy új lemezt is rögzít a BMC stúdiójában, így a közönség – egyfajta BMC Records előbemutatóként – elsőként hallhatja Clément Janinet legújabb szerzeményeit.Részletek -
május28 szombat20:00 Opus Jazz Club
Palotaï – Drappier – Argüelles: Sunako (HU/FR/UK)
20:00A magyar gitáros, Palotai Csaba és a brit dobos, Steve Argüelles eddig két albumot rögzítettek a BMC Records égisze alatt: a 2019-ben Rémi Sciuto szaxofonos közreműködésével készült Antiquity című korongot, majd a 2021-ben megjelent, Bartók Mikrokozmoszát szabadon kezelő, erősen groove-os, mégis teljesen akusztikus, Cabane Perchée című duólemezt. Ezúttal a sokoldalú gitárost és nagybőgőst, Simon Drappier-t hívták meg társnak zenei kalandjukba, aki játszott többek között a tekintélyes francia IRCAM-mel, a Cabaret Contemporain techno-együttessel, valamint tradicionális és barokk zenét játszó párizsi formációkban. A sivatagi blues-hangzással, elektromos gitárokkal, dobokkal, különféle samplerekkel és elektronikus modulokkal operáló trió arra törekszik, hogy meglepje egymást, és egy transz-szerű pulzálásban egyesüljön. A formáció egy japán női névből kölcsönözte elnevezését, mely annyit tesz, a ’homok gyermeke’.Részletek -
május31 kedd20:00 Opus Jazz Club
Nagy János Trió feat. Nagy Milán - 50
20:00A huszonnyolc éve alakult Nagy János Trió összetétele folyamatosan változott az évek során, mai formáját pedig 2014-ben nyerte el, amikor a hagyományos jazztrióból (zongora, bőgő, dob) billentyűs hangszerek, hegedű, dob összetételű lett. A zenekarvezető elárulta, számára ez a basszushangszer nélküli felállás szerzőként a korábbinál nagyobb szabadságot biztosít mind a harmóniák, mind a ritmus, mind pedig a zenekari hangzás terén. „Nincsenek lezárt kompozíciók, állandó változásban vannak a dalok koncert közben, így kötetlenebbül, bátrabban töröm meg a magunk által felállított szabályokat” – mondta Nagy János. A formációnak 2018-ban jelent meg Debussy 100 című lemeze, melyen Vincent Mascart francia szaxofonművész közreműködött, tavaly novemberben pedig 50 címmel jelent meg albumuk, melyen neves vendégművészek (Dominique Di Piazza – basszusgitár, Mike Stern – szólógitár, Gereben Zita – ének) is hallhatók. „Frankie Lato és jómagam idén lettünk 50 évesek, innen a lemez címe. Zenénkben a folyamatos játékra, incselkedésre, meglepetésre, a megszokottól való eltérésre törekszünk. Nem emlékszem, mikor döntöttem el, hogy zenész leszek, de amikor megkérdezték gyerekkoromban, hogy mi leszek, ha nagy leszek, zenebohóc volt a válaszom. A zene mindig a játékot, a pajkosságot jelentette számomra” – mesélte Nagy János az Opus Jazz Clubban is hallható lemezanyag hátteréről, melyről azt is elárulta, annyira önazonosnak érzi, hogy egyfajta öndefinícióként tekint rá. Ezen a koncerten a trióhoz a billentyűs fia, a basszusgitáron játszó Nagy Milán csatlakozik.Részletek -
június01 szerda20:00 Opus Jazz Club
Geröly Space Sextet
20:00„Sokat köszönhetek a kezdeteknek. Azt gondolom, joggal lehetek büszke zenei előéletemre. Grencsó István, Szabados György, Dresch Mihály muzsikustársa lehettem. E közösségek hajdani kohéziós ereje – egyfajta szamuráj büszkeségként – itt lakozik bennem. Vajon tükrözi-e a művészet a társadalom állapotát? Fő értéke, hogy egyedi? Így lenne ideális, azonban a világ szórakozni akar. A művész pedig ott őrlődik e két ellentétes mozgású malomkő között. Ezért mondjuk, hogy a művészet a gyötrelem és a fájdalom biznisze. Június elsején kiemelkedő muzsikusokkal lépek fel, akik képesek megadni számomra a kíséréssel szembeni, párhuzamos játék lehetőségét. Formaérzékük, formabontó képességük, a katarzisra törekvő igényük optimistává tesz. Komoly jövő előtt áll ez a zene idehaza is, erre mérget merek venni az erősebb fajtából... Az est menüjeként Szabados-kompozíciókat és saját darabokat kínálunk erőteljes és tetemes mennyiségű improvizációval fűszerezve.” (Geröly Tamás) Hazánk egyik legkarakteresebb ütőhangszerese, Geröly Tamás és barátainak koncertje igazi csemegének ígérkezik a komplex struktúrájú kortárs szabadzene hívei számára. A műfaj kiemelkedő hazai reprezentánsai – egyben két zenészgeneráció képviselői – több ízben játszottak már együtt különböző formációkban illetve egyedi alkalmakkor, de ebben a felállásban nem léptek színpadra mindeddig.Részletek -
június02 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
The Abstract in Motian
20:00Az Abstract formációt a hazai klubokban és színpadokon bő négy éve hallhatja a közönség. Kísérletező kedvüket és műfaji határokon átívelő zenéjüket két lemezről és egy élő koncertkiadványról is ismerhetik már. A klasszikusnak számító dob, bőgő, gitár felállás ellenére nem egy mainstream formációról van szó. Zenéjükben a progresszív rocktól az avantgarde fordulatokig igen sok színnel találkozhat a közönség, de a jazz attitűdje és fő princípiumai szinte mindig kihallhatóak belőle. A jazz peremterületein alkotó trió ezúttal saját szerzeményei mellé a tagok közös kedvence, Paul Motian témáiból válogat. Az ikonikus dobos egészen fantasztikus zenei hagyatékot hagyott hátra a darabjaiban, melyek nyitottsága és dallamossága páratlan zenei kalandokra hívja a zenészeket és a hallgatóságot egyaránt. Ebben az univerzumban a pillanat és a jelenlét minden másnál fontosabb. (Koncertfotó: Takács Borisz)Részletek -
június03 péntek20:00 Opus Jazz Club
Beatriz Nunes Trio (PT)
20:00A jazz és a portugál zenei tradíció remek kombinációt mutatja be a Beatriz Nunez Trio legújabb, 2021-ben megjelent, À Espera do Futuro ('Sóvárgás a jövő iránt') címet viselő albumán, melyet ezen a koncerten az Opus közönsége elé tár. Az album a pandémia alatt született, a rajta szereplő kilenc dal pedig szavakkal és szavak nélkül is az elmúlt időszak társadalmi és politikai jelenségeit, valamint azok személyes vetületét tükrözi. A Beatriz Nunez Trio három nagyszerű zenész találkozásából született. A formáció énekese, Beatriz Nunez 2012-ben Portugália egyik leghíresebb fado- és folkzenekara, a Madredeus éenekeseként kezdte karrierjét, 2018-ban pedig már a Europe Jazz Media Chart toplistáján találta magát debütáló albumával. A zongoránál Paula Sousa jazz-zongoraművészt hallhatjuk, aki a neves Berklee College of Music-ban tanult, és 2020-ban a Time Out magazin a portugál szcéna egyik legrelevánsabb jazz-pianistájaként hivatkozott rá. A bőgő mögött André Rosinha nagybőgős látható, aki 2015 óta az Eurovíziós Dalfesztivál-győztes Salvador Sobral zenekarának tagja, de játszott más kiválóságokkal is, úgymint Mário Laginha és Perico Sameat. Hármójuk melodikus, ugyanakkor nem egyszer melankolikus dallamai olyan keskeny időréseket képeznek, amelyekben megnyugvást találhatunk a bizonytalan jövő és a fajsúlyos jelen között.Részletek -
június04 szombat20:00 Opus Jazz Club
Magyar Bori Sextet
20:00"Hogy milyen széles e világon ismerősben felfedezni ismeretlen érzéseket, hangokat, ismeretlenben az ismerőst. Forogni a földdel, utazni a flow-n, nem várt otthonossággal találkozni még nem járt helyeken. Elindultunk egy kalandos úton együtt széles e világon, és csak a kezdetén járunk még ugyan, máris alig várjuk a folytatást!" (Magyar Bori) Magyar Bori 2007 óta a magyar etno- és világzene aktív szereplője. Az elmúlt tíz évben szerzett zenei inspirációinak lenyomataként készítette el első szólóalbumát Széles e világon címmel, melynek anyagát ezúttal az Opusban is bemutatja. A lemez hangszeres közreműködőit – akik szintén a hazai világzene meghatározó képviselői – jelenlegi és korábbi zenésztársai közül hívta meg. A főként magyar és más népzenékből merítkező album zenei anyagának hangszerelésével — saját elképzelései alapján — az énekesnő Mizsei Zoltánt és Kardos Dánielt bízta meg.Részletek -
június08 szerda20:00 Opus Jazz Club
Trio Fröx, vendég: Lisztes Jenő
20:00A Trió zenéje a bugi, a sramli, a swing a hip-hop, folk és a free jazz izgalmas metszéspontján határozható meg. Repertoárjuk saját szerzeményekből, valamint igen szerteágazó stílusokból átmentett és felettébb egyedi stílusban és őszinte modorban megszólaltatott számokból áll. Jellemző rájuk a friss, szabad felfogású játékmód, és az, hogy nem tudhatjuk, mi fog történni a következő pillanatban. Hangszerelés tekintetében ez a zene néhol kimondottan könnyed, máskor meglehetősen elvont, mély, fajsúlyos hangvételű, olykor kísérletező, vagy kortárs elemeket idéző, és alkalomadtán a groteszkbe hajló humort sem nélkülözi. A trióhoz első ízben csatlakozó vendég szólista, Lisztes Jenő cimbalomművész személyisége, széleskörű zenei ízlése és érdeklődése okán igen csak beleillik ebbe a zenei környezetbe.Részletek -
június09 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Gyémánt Bálint Trió
20:00Hazánk egyik legismertebb jazzgitárosa, Gyémánt Bálint fiatal zenésztársakkal újította meg trióját. A csapat közös munkájának fő vezérelvei a szabadság, a kísérletezés és az új lehetőségek keresése, amelyek mindig is a jazz alapkoncepciójához tartoztak. „A trió a személyes alkotóműhelyem, ahol számomra kivételes, inspiráló művészbarátaimmal tudok együtt dolgozni. Bár a saját kompozícióimat szólaltatjuk meg, partnereim mindig komoly szerepet játszanak a végleges hangzás kialakításában. Minden formációt sajátomnak érzek, amiben játszom, de a trió tükrözi leginkább a saját zenei nyelvemet. A határok feszegetése és az új zenei irányok keresése mindig is fontosak voltak számomra, ezért is szerettem volna ezt a friss koncepciót egy új ritmusszekcióval közösen létrehozni” – meséli Gyémánt Bálint, aki Bartók Vincével és Szabó Dániel Ferenccel dolgozik együtt megújult triójában. A fiatal muzsikusok generációjuk kiemelkedő tagjai, akik nemcsak a jazz tradicionális nyelvét beszélik folyékonyan, hanem a legmodernebb irányzatok is komoly hatással vannak hangszeres játékukra. A trió hangzásának különlegességét az adja, hogy az akusztikus dob mellett elektromos hangszínek is megszólalnak. Így, bár a zenekari felállás maradt a klasszikus jazz trió, a technikai berendezéseknek és az effekteknek köszönhetően a hangzásvilág sokkal modernebb lett, ami a zenészek kreativitásának is nagyobb teret enged.Gyémánt Bálint True Listener című szerzői lemezén a a fiatal izraeli zongoristát, Shai Maestro-t látta vendégül. Az album a Budapest Music Center gondozásában jelent meg és a világ minden tájáról kiváló kritikákat kapott. Ezen az estén a hallgatók az előző album kompozícióinak újragondolásába és a legújabb, készülő album dalaiba kaphatnak betekintést.Részletek -
június10 péntek20:00 Opus Jazz Club
Debussy NOW!
20:00Minden bizonnyal Debussy is üdvözölte volna az ötletet, hogy műveit másfél évszázaddal később korlátokat nem ismerő művészek oltsák a pillanatba, hiszen a zenei impresszionizmus előfutáraként maga is erre törekedett. Razvaljajeva Anasztázia hárfaművész, Harcsa Veronika énekes, valamint Fenyvesi Márton gitárművész és sound designer Debussy legszebb dalaiból készített olyan kortárs átiratokat, amiben mindez lehetségessé válik. A zeneszerző Paul Verlaine és más költők verseire írt művei új fényben mutatkoznak meg a hárfa légiessége és a sotto voce, vagyis a klasszikusnál beszédközelibb énektechnika révén, az élő elektronikus effektek által pedig valódi dimenzióváltáson mennek keresztül. A nagy sikerű, BMC Records gondozásában megjelent, Debussy NOW! lemez anyaga június 10-én ismét élőben hallható az Opus Jazz Clubban.Részletek -
június11 szombat20:00 Opus Jazz Club
Yotam Ben-Or Quartet (IL)
20:00Távolba révedő blues-melódiák helyett a jelen pillanatból táplálkozó, sodró lendületű jazzt játszik szájharmonikán az izraeli Yotam Ben-Or kvartettje élén. Persze ehhez szükséges egy nagy fokú invenció és hangszertechnikai jártasság, ami alkalmassá teszi őt a zenekarvezetői és szólista szerepre. Yotam Ben-Or ban mindez megvan: a dallamos kompozíciókat szerzőként is jegyző zenészről például a Bass Musician Magazine azt írta, „olyan színvonalon játszik, ami Stevie Wonder rangjára emeli őt”. Yotam Ben-Or a Jeruzsálem környékén fekvő Nataf faluban született és nőtt fel, itt kezdett szájharmonikán tanulni 11 évesen a nagybátyjától. Érettségi után Tel-Avivba költözött, ahol a Tel-Aviv Conservatory és a New York-i The New School for Jazz Studies közös ösztöndíjával folytatta zenei tanulmányait. Mindeközben Izrael legjobb zenészeivel volt lehetősége együtt dolgozni, 2013-ban pedig felkerült a bőgős Avishai Cohen válogatásában készült albumra, mely az All Original – Best Young Israeli Jazz címet viseli. Ben-Or 2014-ben New Yorkba költözött, hogy a New Schoolban tanulhasson. Zenekarával olyan koncerttermekben és fesztiválokon lépett fel ezidőtájt, mint a Jazz at Lincoln Center, a Carnegie Hall, a Bric JazzFest. Emellett olyan zenészektől tanult és dolgozott együtt, mint a bőgős Avishai Cohen, Gregoire Maret, Jason Moran, Sonex és még sokan mások. A szájharmonikás 2018 júniusában elkészítette saját szerzeményeket tartalmazó, debütáló albumát Sitting on a Cloud címmel, 2022-ben pedig újabb lemezzel jelentkezett, mely az Endless címet viseli.Részletek -
június15 szerda20:00 Opus Jazz Club
Jazzpince
20:00A Jazzpince négy, bartók konzis éveik végén járó diák zenekara, melyet 2020 őszén hívtak életre. A jazz különböző szegleteiből érkező tagok mindannyian komponistaként is részt vesznek a zenei folyamatokban, ebből következően rengeteg hatás között formálódik a quartet anyaga. A legmeghatározóbb stílusirányzatok a hard bop, a modern jazz, a free és a magyar népzene. Koncertprogramuk gerincét saját szerzeményeik képezik, melyek közös műhelymunka sessionok alatt nyerik el végső formájukat. Koncertjeiken tematikus- és szabadimprovizációk, mainstream jazz formák és újszerű, kísérletező megoldások váltják egymást. A zenekar megnyerte az Egressy Béni Konzervatóriumban rendezett V. Országos Jazz-Zenei Versenyt, meghívást kapott a Magyar Jazz Ünnepére, valamint a 2023-as Művészetek Völgye fesztiválra. Állandó mentoruk Ávéd János, aki a kezdetektől fogva rengeteg segítséget nyújt a csapatnak.Részletek -
június16 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Jure Pukl - ANoRoK (SI/US)
20:00„Pukl egyesíti azt a két dolgot, a lelki töltetet és a kalandvágyat, amely a kezdetektől táplálja a jazz evolúcióját. Egy új, kreatív generáció feltörekvő csillaga ő, amely energikusan viszi tovább a jazz-zenét a következő évszázadba.” The Guardian Az ANoRoK a szlovén szaxofonos, Jure Pukl legújabb projektje, melyben az improvizatív zenei szcéna különböző alműfajainak zenészei találkoznak. Ezt a zenét a világ jelenlegi, kaotikus politikai és társadalmi helyzete ihlette, és bár a jazzben gyökerezik, ágai az improvizatív kortárs klasszikus zene felé nyújtóznak. A projekt továbbá elektronikus hangszínekkel gazdagodik, amelyek bolygónk hangjait tükrözik vissza. Mindez egyfajta tisztelgés a formáció részéről a Föld lakói felé, legyen az ember, állat vagy növény. Az együttes az Egyesült Államokban és Európában turnézott közvetlenül a járvány előtt, 2020 februárjában és márciusában. A pandémia óta ez az első turnéjuk, így a zenészek számára még jelentőségteljesebbek ezek a koncertek.Részletek -
június17 péntek20:00 Opus Jazz Club
David Yengibarian Trio
20:00A magyar zenei élet delejes tekintetű, tangóharmonikás vajákosa valódi ínyencként keveri boszorkánykonyhájában a zenei fűszereket: az örmény hagyomány telt és egzotikus ízei magától értetődő harmóniában olvadnak össze a bódító argentin tangóval, az azt megreformáló Astor Piazzola dallamaival és a karakteres balkáni ritmusokkal. Egyszerre komplex és szabad ez az ízvilág – akárcsak az európai és amerikai jazz és improvizatív zene, melyet David Yengibarian konyhamérlegének egyik serpenyőjébe helyez kompozíciói örök, esztétikai mércéjeként. „A mi zenénk tekervényes, hosszú, háborús, boldog-boldogtalan, tragikus utat járt be, holokauszttal, szenvedéssel, örömmel. A népzenében tökéletesen benne van egy nép sorsa. Nem akartam amerikai zenét játszani, de a saját népzenémet alkalmasnak tartom arra, hogy jazzre jellemző igényességgel közelítsek hozzá. Azt hiszem, általában minden igazi zenész a saját kultúráját igyekszik a legmagasabb színvonalon érvényesíteni – ami azért nem azt jelenti, hogy alkalomadtán nem játszhatunk egy-egy ismert amerikai jazz sztenderdet” – mondja zenéjéről az örmény származású David Yengibarian, aki több mint 25 éve él Magyarországon, ezalatt pedig öt lemezt jelentetett meg itt és az egyik legkeresettebb hazai világzenei szerzővé és előadóvá vált. A BMC Recordsnál két albuma látott napvilágot, a Tango Passion (2001) valamint a Frank Londonnal közös Pandoukht (2003), idén pedig új lemezzel jelentkezett a Hunnia Recordsnál, melyen az őt ért zenei inspirációkat veszi sorra triójával és két vendégzenésszel (Vasilis Klapakis, Eva Alekszandrovna) kiegészülve, Influences címmel.Részletek -
június18 szombat20:00 Opus Jazz Club
Futurstan
20:00A Futurstan egy progresszív jazz fusion kvartett, mely a jazz nomadizmus ege alatt, a műfaji határok átlépésében keresi a zenei szabadságot. A dallamos történetmesélés egyik motorja Fatime Songoro energikus és magával ragadó szaxofonjátéka, aki többek között olyan zenészekkel dolgozott eddigi pályája során, mint Msafiri Zawose és Tefo Mahola. Biljarszki Dániel billentyűzése futurista és lírikus jegyeket mutat, míg a basszus (Alexey Zelensky) tovább erősíti a fúziót táncra hívó groovejaival és eksztatikus ostinatoival. A dob szólamok (Bognár Marci) felszabadító, és egyedi egyvelegei jazz-rocknak, afrobeatnek és dubnak. A Budapesten alakult zenekar gyökerei Magyarországtól Kongóig, Oroszországig és Bulgáriáig terjednek. Live above Budapest by FuturstanRészletek -
június22 szerda20:00 Opus Jazz Club
Rafael Mário Trió
20:00Rafael Mário Junior Prima díjas zongoraművész, zenekarvezető a Liszt Ferenc Zeneművészeti egyetemen diplomázott, majd Torontóban ismerkedett tovább a jazz világával. Sikeres stúdiózenészként működött Kanadában, majd évek múltán hazatért, és 2014-ben megalapította a Rafael Mário Triót, amivel több saját lemezt is kiadott. A trió zenéje stíluskategóriákba nehezen besorolható, saját szerzeményeik között a balkáni nyolcados lüktetésű kompozíció éppúgy megtalálható, mint a magyar és roma népzenei elemekből táplálkozó alkotás. A csapat komoly hangsúlyt fektet a kollektív improvizációra és az eredeti hangzás megteremtésére, melyhez számos forrásból merítenek: szerzeményeikben és azok interpretációjában egyaránt fellelhetőek a mainstream-, valamint a kortárs, modern jazz stíluselemei, a különböző latin zenei irányzatok eszközei és a hip hop groove-ok. A trió zenészei mindhárman a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazztanszékén szerezték meg a diplomájukat, azonban a jazz-fősodor mellett állandó inspirációs forrásként tekintenek a kortárs könnyűzenei áramlatokra, ami esetükben többek között az elektronikus effektek bátor és széleskörű alkalmazásában érhető tetten. Jazz a hip hop lendületével – készülőben lévő új lemezanyaguk, a Blessing is ezt kínálja a hallgatóságnak. Az Opus közönsége elsőként hallhat részleteket ebből az énekes Munkácsy Eszter és az ütőhangszereken játszó Tar Gergely közreműködésével.Részletek -
június23 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
MAO Art of Virus #8 Ávéd János feat. Pozsár Máté
20:00A MAO a 2021/22-es évadban kiemelt hangsúlyt fektet a 2020-ban online elindított, Art of Virus zeneszerző kezdeményezés művészeire és kapcsolódásaira. A koncertsorozat utolsó epizódjában a zenekar zseniális szaxofonosa és zeneszerzője, Ávéd János által elindított AOV #8 darabjai kerülnek repertoárra. A koncert meghívott zeneszerzője és szólistája Pozsár Máté lesz, aki első alkalommal lép fel a MAO-val. Saját darabjai is szerepelni fognak a műsorban. Ávéd János hazánk egyik legkiemelkedőbb szaxofonosa, a Modern Art Orchestra szólistája, zeneszerzője és hangszerelője, a Zeneakadémia Jazz Tanszakának tanára. Zenei horizontja óriási - képzettsége és tájékozottsága mellé a hangszer feletti maximális kontroll és kreatív, impulzív, érzékeny személyiség társul. Az Ávéd János Quartet, a Balance és a Transform Quintet mellett számos egyéb formáció visszatérő vendége. Szerzői lemeze, a The Fruit of the Spirit 2019-ben jelent meg a Modern Art Orchestra előadásában. János - Fekete Kovács Kornél meghívására - az Art Of Virus #8 elindítója. Pozsár Máté zongorista a magyar free jazz szcéna egyik prominens alakja. A fiatal muzsikus nagy hatást gyakorol az elkövetkezendő zenész generációkra, eredeti látásmódja és kiemelkedően érzékeny zeneisége örökké friss fejlődéstant eredményez. Az Ajtai Péterrel, Kováts Gergővel és társaikkal kialakult szellemi körök a hazai művészeti élet önálló és szerves részét képezik hazánk kortárs zenei kultúrájának. Pozsár Máté Ávéd János meghívására csatlakozott az AOV-hez. Az Art of Virus-ról: Fekete-Kovács Kornél, a MAO művészeti vezetője kilenc hangot indított útjára, és tíz zeneszerzőt kért fel szerte a világon, hogy írjanak rövid kompozíciókat ezekre a hangokra. Ez az első 10 szerzemény adja az Art of Virus tíz ágának alapját. Az volt a kihívás következő lépése, hogy az ágak elindítói két-két zenésztársukat hívták meg, akik folytatják a sort. Pár hónap alatt 486 zeneszerző csatlakozott a projekthez a világ 42 országából.Részletek -
június24 péntek20:00 Opus Jazz Club
Polska Jazz | Bled | Sneaky Jesus (PL)
20:00Az Emil Miszk és Slawek Koryzno alkotta dinamikus, BLED kollektíva a sci-fi világa által ihletett futurisztikus hangzásokból és formákból meríti hangjait. Ez a zene tele van akusztikus, perkusszív hangszerekkel és trombitahangokkal, analóg effektekkel és moduláris szintetizátorok elektronikus hangzásával. „Lehelet. Torok, légcső. Tüdő. Izommunka, motoros készségek. Egy organizmus, amely két lényben ölt testet – Miszk Emil és Slawek Koryzno zenészekben. BLED. Két létezés – egy alkalom. Nem tudják, mikor csukták be a szemüket az első hangok létrehozásakor. Trombita, dob – élőben; oszcillátorok, szűrők, burkológörbe generátorok – elektronikusan. Érkezés, jövés-menés, a vándorlás hangjai. A falról való visszapattanás és a szöveteken való áthaladás zajai. Ellenkező irányba sétálni, mint amerről érkeztél. Minél sűrűbbek a lépteid, annál jobban távolodsz”. A wroclawi székhelyű Sneaky Jesus jazzkvartett zenéje a műfaj őshonos hagyományaiban gyökerezik, amely a breakbeat, a western jazz és a punk rock elemeivel kombinálva cool, mégis kifejező fúziót alkot. A kvintett hangzását a nyitott formák, a kiszámíthatatlan, dinamikus váltások és a hosszú improvizációk jellemzik. Zenéjükben a ritmusszekció és a szólisták közti „demarkációs vonal” mintha kissé elhalványult volna. Ehelyett a csoport egyetlen organizmusként működik, amely belülről építkezik. Ezeket a tulajdonságaikat bontják ki a zenészek a For Joseph Riddl című debütáló albumukon, mely 2021. május 28-án jelent meg a londoni Shapes Of Rhythm kiadónál.Részletek -
június25 szombat20:00 Opus Jazz Club
Szakcsi Lakatos Róbert Quartet
20:00Szakcsi Lakatos Róbert vadonatúj energiákkal és formációval érkezik az Opus Jazz Clubba. A magyar jazz legfiatalabb generációjának két különösen tehetséges tagjával, Éles Máté dobossal és Jónás Géza bőgőssel alakított új triót, akikhez kortársuk, az egyre többet foglalkoztatott fiatal szaxofonos, Oláh Kálmán Jr. csatlakozik ezen a koncerten. Szakcsi Lakatos Róbert az utóbbi időben visszatért a kezdetekhez, amennyiben hosszabb-rövidebb klasszikus zenei kirándulásai után ismét hangsúlyosabb szerephez jutott életében a komolyzene, nemcsak a zenei olvasmányok terén, de előadóként is. Ez pedig saját szerzeményeiben is visszaköszön: Debussy, Ravel fel-felbukkan inspirációs forrásként Szakcsi legújabb, kifejezetten erre a formációra írt kompozícióiban, amelyek méltó párjai lesznek a koncertrepertoár alapját képező, ’60-as évekbeli jazz-standerdeknek, amelyeknek nyelvét a magyar zongorista anyanyelvi szinten beszéli.Részletek -
június29 szerda20:00 Opus Jazz Club
Horváth Tojás Gábor Trió - Tricks
20:00Horváth Tojás Gábor jazz-zongorista, zeneszerző és tanár a Transform Quintet alapítója, Gereben Zita quintetjének tagja. Több filmzenét is írt, és közös lemezt készített a világhírű jazz-zongoristával, Joey Calderazzóval. Saját triójával nemrégiben a negyedik albumát készítette el Tricks címmel. Míg előző lemezük, a Soundtrack – melyet Gramofon díjra jelöltek és melynek kapcsán Gábor az év zeneszerzője kategória győztese lett a Jazzma.hu olvasói szavazásán – a filmzenékből inspirálódott, addig új lemezüket a bűvészmutatványok varázslatos világa és a kártyatrükkök ihlették. A lemezen található kompozíciókat a játékosság, zenei humor és érzelmi-hangulati sokszínűség jellemzi. A pörgős, vidám, ritmusváltásokban gazdag kompozíciók mellett nagy ívű szólók és himnikus balladák is hallhatók az albumon. Gábor szerzeményeire jellemző a képfestés, a hangulatok, érzelmek hatásos megfogalmazása. Ennek tolmácsolásában triójának tagjai is elengedhetetlen szerepet játszanak: a magas színvonalú technikai kivitelezés mellett a rendkívüli egymásra hangoltság teszi felejthetetlenné felszabadult muzsikálásukat.Részletek -
június30 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Dorůžka | Wyleżoł | Ballard (CZ/PL/US)
20:00Három barát találkozott a pandémia ideje alatt, 2021-ben, hogy zenekart alapítson az új hangzáslehetőségek felfedezésének céljával, valamint azzal a szándékkal, hogy szokatlan megvilágításba helyezzék a ritmus és a harmónia kérdéskörét. Habár David Dorůžka, Piotr Wyleżol és Jeff Ballard évek óta ismerik egymást, tavaly tavasszal először jöttek össze ebben a felállásban, hogy hármójuk kompozícióiból egy új lemezt rögzítsenek. A zenekar hangzása nagymértékben támaszkodik az analóg elektronikus hangszerekre, az egyszerű dallamokra és a bonyolult groove-okra, a zenészek figyelmének középpontjában pedig a régi és új megközelítésmódok egyedülálló szintézisben való egyesítése áll. Ők hárman eddig ismeretlen területeket térképeznek fel, és lelkesen keresik Androméda rejtélyének kulcsát. 2022 júniusában megjelenő Andromeda’s Mystery című albumuk ennek a felfedezőútnak az eredményeit tükrözi, melynek anyagából az Opus közönsége elsőként kaphat ízelítőt.Részletek -
július02 szombat20:00 Opus Jazz Club
MOZES & KALTENECKER
20:00A két zenész műsora a jazz, a pop, az elektronikus hangzások, a progresszív zenei elemek és az improvizáció találkozása. Kaltenecker Zsolt billentyűs-zeneszerző először 2017-ben dolgozott együtt Mózes Tamara énekesnő-dalszerzővel egy electro-jazz együttesben, ahol már több dalt is közösen komponáltak; ezután kezdtek el dolgozni saját anyagukon, billentyűre (különféle effektekkel) és énekhangra (looperrel, angol-francia szövegekkel). 2020-ban nagy sikerrel debütáltak duóban. 2021-ben It Is Open c. videoklipjuk igen szép sajtóvisszhangra talált. 2022 elején vették fel első teljes lemezanyagukat, mely saját kompozíciókból áll, kiegészítve néhány, személyes stílusban átdolgozott popdallal. "Amit hallhattunk, az egy színházi előadás erejével, totalitásával felérő zenei produkció volt… A produkció összetettsége idézi Björk zenei univerzumát, és Esperanza Spalding legutóbbi összművészeti projektjeit is. Egy nagyon személyes, világszínvonalú kortárs produkció született, mélyre ásó, teljes nyitottságot és egymásra hangoltságot, bizalmat kívánó előadásban" - írta róluk Barcsik Géza a Jazzma hasábjain. Tamara Mozes · One More Sense_LIVERészletek -
július07 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Sebestyén Patrik Sextet
20:00Sebestyén Patrik klasszikus zenészként kezdte trombitaművész pályafutását különböző szimfonikus zenekarok tagjaként, és csak huszonévesen fordult a jazz felé. Egyre jelentősebbé váló jazz-zenei pályafutását igazolja, hogy 2019-ben elnyerte az Év Fiatal Jazz Zenésze Díjat, 2022-ben pedig a Lakatos Ablakos Dezső Előadóművészeti Ösztöndíjat. Saját zenekarai vezetése mellett több intézményben folytat pedagógusi munkát, többek között hátrányos helyzetű diákok körében. Hattagú formációjával 2021-ben jelentette meg debütáló lemezét Colors of Fortune címmel, melyen saját és a zenekari tagok által jegyzett, az amerikai jazz ’50-es, ’60-as évekbeli, klasszikus periódusából inspirálódott szerzemények, valamint két standard hallhatóak. Sextetjének tagjai a magyar jazz-színtér legfiatalabb és legfoglalkoztatottabb kiválóságai, akik külön-külön is számos versenyeredménnyel büszkélkedhetnek. A sextet hamarosan új lemezzel jelentkezik, amelyen a klasszikus zenével vegyített, mainstream ihletettségű szerzemények mellett Patrik legújabb zenei kísérletei is helyet kapnak, melyekben az elektronika is megjelenik.Részletek -
július20 szerda20:00 Opus Jazz Club
Rezervátum Orchestra
20:00A Rezervátum szótári jelentése 'ritka természeti értékeknek otthont adó védett terület', más szótárak szerint 'a bennszülött törzsek kényszerlakhelye, ahol látszólag hagyományaik szerint élhettek'. A Rezervátum Orchestra tagjai saját hagyományaik szerint élik zenei világukat, mely egy nagy súllyal bíró zenei örökséget hordoz. Az improvizatív, szabadzenei szcéna meghatározó képviselőiből álló fiatal brigád Bartók Béla, John Coltrane és mások darabjait formálja saját világa szerint, emellett Miklós Szilveszter zenekarvezető témáit is játsszák, amelyeket a lehető legnagyobb szabadsággal bontanak ki élőben. Kortárs törzsi ütős jazz.Részletek -
július22 péntek20:00 Opus Jazz Club
Varga Dániel Eastern European Quartet (HU/PL/HR) - lemezbemutató
20:00Varga Dániel nemzetközi kvartettje elhozza új és egyben debütáló albumát az Opus színpadára. "A lemez anyagát modern mainstream kategóriába sorolnám, némi free jazz hatással fűszerezve. Persze a szabadságérzet az egész anyagra rendkívül erősen jellemző, a művészek virtuozitása, profizmusa és szenzitivitása mellett. Haladva a dalok között, egyre inkább azt éreztem, hogy bár - jó értelemben véve - nehéz zenét hallgatok, mégis fellazít, és amennyire megdobja a vérnyomásomat, ugyanannyira egyfajta meditatív állapotba helyez az Eastern European Quartet. A muzsikusok maximálisan odafigyelve egymásra, alázattal, tűzzel, de mégis oly nagy nyugalommal játszanak. Minden hangjuk „szeretet-hang”, mely a legnagyobb őszinteséggel szólal meg, és száll felsőbb szférákba. Értéket képvisel és teremt Varga Dánielék új albuma, melyet jó szívvel és nagy lelkesedéssel ajánlok minden kedves hallgató figyelmébe!" - írta a lemezről Gáspár Károly a jazzma.hu-n. Az album létrejöttét a Waclaw Felczak Alapítvány támogatta.Részletek -
július27 szerda20:00 Opus Jazz Club
Ég Alatti 5
20:00Az Ég alatti 5 zenekar energikus muzsikáját 2015 óta hallhatja a közönség. Műsoruk gerincét saját szerzeményeik adják, melyek stílusukban és lendületükben leginkább a '60-as évek hard-bop és modális jazz muzsikáját idézik, jellegükben mégis egyediek. Olykor természeti impressziókból és különböző népzenékből inspirálódva törekednek saját, organikus hangzásviláguk kialakítása. A tagok közti barátság, valamint Udvardi és Baló egymásra rímelő kompozíciói szabad teret nyitnak az élő zene áramlásának.Részletek -
szeptember13 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Chick Corea: Return To Forever 50. évforduló
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrá-tól megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Legendás albumok - Chick Corea: Return To Forever 50. évforduló Chick Corea legendás mesterműve, a Return to Forever idén érkezett el keletkezésének ötvenedik évfordulójához. Az 1972-ben az ECM kiadó gondozásában megjelent album a fúziós jazz egyik legjelentősebb pillanatképe. Corea az album felvételét megelőző években a jazz-óriás Miles Davis zenekarának tagjaként szerzett inspirációkat a rendkívül egyéni hangvételű Return To Forever-hez. A zongorista post bop és avantgarde stílusokban, majd a Davis-zenekarban szerzett tapasztalatainak, illetve a latin zene lüktetésének segítségével újító erejű albumot tett le az asztalra. A muzsikusok dallamos szólói, az energetikusan hömpölygő basszus groove-ok, a tradicionális elemeket felvillantó dobolás és az éteri énekhang intim és őszinte kémiája sikeresen házasítja a jazz és a latin zene hagyományát az akkori fúzió koncepcióival, de nélkülözi annak durvaságát. A Return To Forever a tradíció és a forradalmiság mesteri ötvözete, így kihagyhatatlan mesterműve a fúziós jazz irodalmának. A koncert különlegessége, hogy a teljes Modern Art Orchestra-ra hangszerelve szólal meg a legendás Corea-album. Vendégszólistaként Nagy Emma énekesnőt köszönthetjük a színpadon.Részletek -
szeptember16 péntek20:00 Opus Jazz Club
XJAZZ! Budapest | Milad Khawam (DE)
20:00A közel-keleti tradíciók és a modern elektronikus zenék fúziójaként jött létre a Berlinben élő szír trombitás-producer-komponista, Milad Khawam világa. Szerzeményeiben az arab zenére is jellemző, nem-temperált skálák egzotikuma és a szúfi zenékbe kódolt extázis találkozik az egyik legszínesebb európai metropolisz, az elektronikus zenék fővárosának is tartott Berlin pulzálásával. Milad Khawam Damaszkuszból származik, ahol klasszikus és arab zenét tanult. Debütáló albuma, a To The West 2020-ban jelent meg az XJAZZ Music Berlinnél. Az album azokból az inspirációkból, mentális és fizikai nehézségekből született, amik Miladot a Szíriából Németországba tartó útja során érték. Mindezt iróniával és pozitívan igyekezett megfogalmazni, gondolva azokra, akik a mai napig ugyanezekkel a kihívásokkal találják szembe magukat Európa felé vezető útjukon. Khawam szokatlan trombitajátékát gyakran szólóban tökéletesítgeti, ötvözve a klasszikus játékmódot és az elektronikus effekteket. Trombitásként már nagyon fiatalon számos zenekarban vállalt szólista szerepet (Syrian Children Orchestra, Orchestra Solhi Al-Wadi Institute, National Orchestra of Arabic Music, Syrian National Symphony Orchestra), és megannyi koncerten és fesztiválon szerepelt Európában és a Közel-Keleten. Fotó: Spyros DroussiotisRészletek -
szeptember17 szombat20:00 Opus Jazz Club
XJAZZ! Budapest | Bobby Rausch (DE)
20:00 A márciusban elmaradt koncert új időpontjaA márciusban elmaradt koncert új időpontjaDigitális és analóg, jazz és hiphop, laza improvizációk: Bobby Rausch a fiatal Berlin hangja. A basszusklarinéttal, a baritonszaxofonnal, dobbal és effektekkel operáló trió saját zenéjét kísérleti groove-ként aposztrofálja, és a német főváros klubjainak örvénylő hangulatát idézi. Ebből kifolyólag névválasztásuk (a Rausch kifejezés németül annyit tesz ’bódulat, elragadtatás’) sem a véletlen műve: a basszusközpontú, misztikusan sötét, afro-jazz-rock groove-ok azt a célt szolgálják, hogy a hallgatóság transzba essen. A techno-basszus meredélyek, a free-jazz rezes csúcsok és a prog-rock ösvények révén a befogadó olyan hegymászóvá válik, aki egyik pillanatban még függőséget okozó soundok mentén tör utat magának, a másik pillanatban viszont már meghódítja ezeket. A Bobby Rausch szerint ilyen ma az interaktív művészet. Kézműves zene Berlinből – azoknak, akik belefáradtak a kompromisszumokba. Fotó: Lena GiovanazziRészletek -
október11 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Pat Metheny: Bright Size Life
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrá-tól megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Pat Metheny: Bright Size Life Pat Metheny korunk talán legismertebb jazzgitárosa, aki szinte minden legendás muzsikussal dolgozott már, miközben maga is azzá érett. A Modern Art Orchestra kiszenekara a gitárosfenomén debütáló albumát, a Bright Size Life-ot veszi gondozásába és tolmácsolja a közönség számára. Az 1976-os lemez a Manfred Eicher által alapított és ugyancsak a jazztörténet legendái közé tartozó ECM kiadó gondozásában jelent meg. A jazz kedvelői minden bizonnyal találkoztak már ECM kiadvánnyal - a kétségbevonhatatlan világszínvonal mellett műfaji kötetlenség is gyakori jellemzője ezen lemezeknek, nem is csoda tehát, hogy a MAO repertoárjára tűzte az eredetileg Pat Metheny, Jaco Pastorius és Bob Moses által felvett lemezanyagot. A gitárból, basszusgitárból és dobból álló hármas félelmetes gazdagsággal játszik a Bright Size Life-on, nem kis kihívás ebben a kontextusban működni a muzsikusoknak. A mérsékelt létszámból fakadóan ugyanakkor számottevő szabadság is származik, és a szólisták és a kísérők szerepeinek határvonalai valamelyest elmosódnak a zenei szövetben. A Bright Size Life a legelső Metheny-lemez, a gitárművész minden zenei karakterisztikájával: fantáziadús, ösztönös szólói, sajátos lírai harmóniavilága, megismételhetetlen gitárhangja és játékossága önálló kategóriába emeli valamennyi munkáját, így debütáló albumát is. Kihagyhatatlan zenehallgatás a Modern Art Orchestra muzsikusainak előadásában!Részletek -
november08 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Art Farmer/Benny Golson Sextet: Here and Now
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrá-tól megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Art Farmer/Benny Golson Sextet: Here and Now A The Jazztet nevezetű formáció 1959-ben alakult Art Farmer trombitás és Benny Golson szaxofonos vezetésével. A szextet felállású zenekar két állandó tagja a két zenekarvezető volt. Noha a ritmusszekció és a harsonás pozíció olykor változott, a két jazzlegenda szervezésében munkálkodó együttes olyan muzsikusok karrierjének felíveléséhez járult hozzá, mint McCoy Tyner, és Grachan Moncur III - akik közül az utóbbi muzsikus a Here and Now felállásában is szerepel és kompozíciót is jegyez a neve alatt. Az 1962-ben megjelent album, a Here and Now anyagának színvonala meglehetősen homogén - és pontosan ez az igen meglepő benne, ugyanis a lemezen található számok egytől egyig beköltöznek a hallgató fülébe, első hallgatásra is ismerősnek tűnnek. Ha valaki vérbeli sláger-szerzeményt szeretne hallani, az sem fog csalódni: Benny Golson Whisper Not-ja gyakorlatilag az Egyesült Államok soundtrack-jének részét képezi. A lemezanyag kiválósága nemcsak annak technikai kifinomultságában rejlik, hanem hangvételében és üzenetében is. A két mesterszólista hangszereinek éneklése a féktelen kedvvel és vakmerőséggel egyidejűleg sugall eleganciát és komfortérzetet. A Here and Now a Farmer/Golson Sextet első generációjának utolsó előtti lemeze, a jazztörténet egy kiváló koncepciójának érett gyümölcse.Részletek -
december14 szerda20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Miles Davis: Bitches Brew
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrá-tól megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Legendás Albumok - Miles Davis: Bitches Brew A legendás jazztrombitás leginkább megosztó albuma 1970-ben jelent meg a Columbia Records gondozásában. Davis az 1969-es évben fizikailag is új területekre vonult be a jazz világában ahogy az akusztikus felállások mellett megjelentek zenekaraiban az elektromos billentyűk és gitárok, illetve az effektek. Ez azonban még nem lenne elegendő ahhoz, hogy egy lemez önmagában olyan átrendeződést idézzen elő, mint azt a Bitches Brew tette. Davis mindig mestere volt zseniális koncepciók kigondolásának és megvalósításának. A Bitches Brew-ban forrongó düh, kíváncsiság, szépség és felfedezés iránti vágy olyan albumot eredményez, amit képtelenség mással megmagyarázni, mint ami ő maga: palástolatlan deklarátuma a jazz-rock létjogosultságának és népszerűségének is, annak ellenére, hogy két tisztán elkülöníthető táborra osztotta a trombitás zenekarvezető közönségét, és egy egészen új hallgatói csoportot is bevonzott. A Bitches Brew bebetonozta az instrumentális jazz-fúzió pozícióját a zenetörténetben. A lemez 1971-ben Grammy díjban részesült a legjobb nagyzenekari felvételek kategóriájában. A Modern Art Orchestra olyan küldetésre vállalkozik ezzel a Legendás Albummal, ami igen magas elvárásokat támaszt a MAO muzsikusai elé, ami a műhely magasan képzett és kreatív gárdája számára testhezálló feladat.Részletek -
Vissza
2022
-
- máj
-
-
-
-
-
-
- jún
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- júl
-
-
-
-
-
- szept
-
-
-
- okt
-
- nov
-
- dec
-