Programok
-
november21 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
New Jazz From Finland | Uusi Aika (FI)
20:00Az Uusi Aika ráérősen áramló zenéjében a népzene, a japán esztétika, a kora 20. századi műzene és a jazzhagyomány elemei visszhangzanak. Hangzásuk magvát titokzatos hangzások és erőteljes dallamok adják, de a zenészek nem feledkeznek meg a szabad improvizáció szerepéről sem. Világuk első hallásra befelé tekintő és meditatív, ám ez csak a felszín: bár a hangszerelés ízig-vérig akusztikus, a lassan kibontakozó anyagok időnként a legabsztraktabb elektronikus vagy kísérleti dub zenéket is eszünkbe juttathatják. Az Uusi Aika palettáját időről időre olyan hangszerek fűszerezik, mint az indiai szitár és a japán shakuhachi fuvola.Részletek -
november22 péntek20:00 Opus Jazz Club
New Jazz From Finland | Sole Azul (FI)
20:00A finn Sole Azul trió arra tesz kísérletet, hogy a tangózenét kiemelje szülőhazájából, és a skandináv permafrosztban gyökereztesse meg. A három zenész a jazz és a kortárs klasszikus zene stílusjegyeiből, illetve a szabad improvizáció gyakorlatából kiindulva ad hangot elsöprő érzelmeknek, tangó által inspirált eredeti szerzeményekben és létező tangók saját átdolgozásaiban. Sonny Rollins, Charlie Haden és a Pink Floyd éppúgy ihletforrás számukra, mint Aki Kaurismäki filmjei vagy a legszebb finn tájak. Miután egy argentin turné során, Azul városában ellopták a hangszereit, Harri Kuusijärvi hazatérve a zongoránál találta magát, amint éppen tangókat ír. Korábban nem foglalkozott a műfajjal, mert gazdag hagyományai ellenére a konvencionális harmonikajáték megtestesülésének találta, de nemsokára egy egész műsort töltött meg ezekkel a kompozíciókkal Pauli és Eero társaságában – és kalandjuk azóta sem ért véget. A második világháború után az argentin ősétől gyökeresen különböző finn tangó az egész országon végigsöpört, és kitörölhetetlenül beépült a finn kultúrába. A trió így nemcsak saját nemzeti múltját fedezi fel, hanem annak is megtalálta a módját, hogy revánsot vegyen az eltűnt hangszerekért. Az Azul név tehát az ominózus argentin városra utal, a Sole pedig Harri szülővárosában a gondtalan életérzés szinonimája.Részletek -
november23 szombat20:00 Opus Jazz Club
Ambergris (IT/NL/KR)
20:00Az ambergris, vagyis ámbra a legfinomabb parfümökben használatos anyag, amely az ámbráscet emésztőrendszeréből származik. A kvartett a művészi alkotófolyamat metaforájaként választotta ezt a nevet: a művész tevékenységének lényege, hogy az élete során felgyűlő tapasztalatok és érzelmek tárházából merítve, azokból szépséget teremt. Az Ambergris által előadott kompozíciók is így születnek, hiszen a zenészek kaotikusan egymásba kavarodó történeteket emésztenek meg és formálnak át zenévé. Az együttes tagjait régre visszanyúló közös élmények kovácsolták össze, amelyeket a holland zenei színtéren szereztek. Zenéjük eredeti dalok színes kavalkádja: koncertjeiken és két albumukon nem hagyományos formák, klasszikus zenétől ihletett, összetett harmóniák, az olasz könnyűzenéből hozott szívszorító dallamok szólalnak meg – újragondolva a jazzműfaj egyik hagyományos együttesét, a szaxofonkvartettet.Részletek -
november27 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | Modern Art Orchestra plays Ballads
20:00A „ballad” az angol jazz szaknyelv szerint a lassú, általában romantikus dalokat és szerzeményeket jelöli. A koncert műsorválasztása kapcsán ehhez azt teszi hozzá Fekete-Kovács Kornél, a zenekar vezetője, hogy széles anyagból válogathatnak ehhez a keresztmetszethez, mert minden idetartozhat, ami a befelé fordulás, az évszakhoz illő hangulat jegyében született. Repertoárjukba sok hagyományosnak mondható és több, inkább formabontó ballada került be. Most a nagy elődök, Parker és mások „ballad”-lemezeihez hasonló összeállításban lesz részünk. Ilyen például az Under the Waterfalls, a zenekarvezető szerzeménye, amelyet a legendás Benny Golson adott elő velük koncerten. Keresztmetszethez méltó módon elhangoznak olyan tételek is, amelyek eddig mindig egy nagyobb szvit, Korb Attila, Cseke Gábor, Oláh Szabolcs és mások darabjainak egy-egy tételét alkotják.Részletek -
november28 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Rêve d'éléphant Orchestra (BE)
20:00A hét zenészből álló atipikus belga zenekar több mint húsz éve játssza vidám, szokatlan, nagyvonalú, érzéki, költői és kellemesen őrült zenéjét. Mielőtt zenekarrá avanzsált volna, a Rêve d'éléphant táncos showként működött, és gyökereit azóta sem tagadta meg: a ritmus és a mozgás szeretete a tagok vérévé vált. 2000-es megalakulása óta a csapat öt albumot adott ki. A szürrealizmus hazájából, Belgiumból útjára indult együttes a túláradó jókedv mellett sem hanyagolja el a kreatív jazzra jellemző kidolgozottságot, a szerteágazó zenei hatásokat pedig egyszerre meglepő és természetes módon ötvözi egymással. Tagjai több mint két évtizedes közös munka során olyan hangzást és atmoszférát alakítottak ki, amely mára védjegyükké vált. Legújabb európai turnéjuk a Wallonie-Bruxelles International támogatásával valósul meg.Részletek -
november29 péntek20:00 Opus Jazz Club
Coltrane Legacy
20:00A hattagú Coltrane Legacy formációt a magyarországi jazzszcéna egyik legkeresettebb muzsikusa, Orbán György bőgős hívta életre 2017-ben, Coltrane halálának 50. évfordulóján. A szaxofonos az ’50-es évek közepétől 1967-ben bekövetkezett haláláig eltelt alig másfél évtized alatt új alapokra helyezte a modern jazzt. Életművében egyre spirituálisabb dimenziókba hatolva teremtette meg zenei örökségét, mely azóta zenészek generációira van hatással. Orbán György, a tapasztalt és sok formációt megjárt bőgős úgy gondolta, a szaxofonos örökségét oly módon ápolja legméltóbban, ha egy olyan zenekart hoz létre, amely Coltrane zenéje által ihletett saját szerzeményeket és Coltrane-témákból készített új átdolgozásokat egyaránt repertoáron tart. A kompozíciók természetesen a coltrane-i hagyományokon elindulva, azokat továbbgondolva magukban hordozzák napjaink absztrakt szellemiségét és eszköztárát, ezzel folytatva a spirituális jazzhagyományt. A zenekar tagjai a magyar jazzélet kiemelkedő egyéniségei, progresszív gondolkodásmódjuk és különleges zeneiségük teszik lehetővé, hogy immár hetedik éve töretlen alkotókedvvel működjenek együtt egy csapatként.Részletek -
november30 szombat20:00 Opus Jazz Club
Mozes & Kaltenecker
20:00"...Csodálatos felfedezés..." (Citizen Jazz, Franciaország) Kamarazenei artpop, így lehetne tömören jellemezni a Mózes Tamara énekes-zongorista és Kaltenecker Zsolt billentyűs-zeneszerző alkotta Mozes & Kaltenecker formáció sajátos műfaját. Ezen az estén különleges műsort adnak elő, saját szerzeményeik mellett néhány ismert dalt is játszanak egyedi átiratban, változatos pop és rock elemekkel, modern jazz improvizációkkal. Az együttes Futurized című debütáló albuma 2022 októberében látott napvilágot a BMC Records gondozásában. Jelenleg második lemezükön dolgoznak, amiből szintén ízelítőt adnak a koncerten. Az elmúlt években a duó számos külföldi helyszínen lépett fel, például Belgiumban a Gaume Jazzfesztiválon, Szlovéniában a Ljubljana Jazzfest+ fesztiválon, Horvátországban a Jazz u Vinogradu fesztiválon, illetve Németországban a Jazzahead!-en, ami az európai jazzszíntér egyik legnagyobb presztízzsel bíró rendezvénye.Részletek -
december04 szerda20:00 Opus Jazz Club
Less is More 4
20:00A Less Is More trió több mint tizennégy éve meghatározó formációja a budapesti szabadzenei szcénának. Az együttes felállása és neve Bolcsó Bálint elektronikájának hozzáadásával Less Is More 4-re módosult, de alapkoncepciójuk a Do the LimBo címmel, frissen megjelent harmadik album után is változatlan: totális improvizáció. A vibrafont, a nagybőgőt és az akusztikus dobokat Bolcsó élőben és valós időben manipulálja effektarzenáljával, műfaji határokat feszegető hangzásvilágot és utánozhatatlan hangulatokat teremtve. Jövő-dzsessz a legmagasabb szinten! Do The Limbo by Less Is More 4Részletek -
december05 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Izabella Caussanel
20:00A francia-magyar származású Caussanel Izabella énekesnő zenei világát eddig a Fonogram-díjas Ötödik évszak, valamint az Ephemere zenekarok mellett különféle táncprodukciókban és színházi kísérőzenékben ismerhettük meg. Az Opus közönsége előtt a kárpát-medencei népzenét az improvizatív műfajok felé kiszélesítő Ötödik évszak, illetve a kora 20. századi bárok atmoszféráját újrateremtő Ephemere is bemutatkozott már, ezúttal azonban Izabella saját formációval lép színpadra, hogy korábban még be nem mutatott dalokra, sanzonokra és saját szerzeményekre helyezze a hangsúlyt. Ehhez a kalandhoz a fiatal énekesnő olyan zenésztársakat választott, akik világszínvonalú játékukkal kísérik különleges énekhangját.Részletek -
december06 péntek20:00 Opus Jazz Club
Sárik Péter Trió, vendég: Berki Tamás
20:00Berki Tamás hazánk egyik legnépszerűbb jazzénekese, aki az elmúlt évtizedekben számtalan legendás jazz-zenekar tagjaként, zeneszerzőként és szövegíróként is nagy sikereket aratott. Szerzői albumain közel félszáz saját dalt jegyez, és éppen ennyire otthon van a jazzsztenderdek világában is. 2015-ben a Sárik Péter zongoraművésszel rögzített Minden délibáb című koncertlemezük az év jazzalbuma kategóriában Fonogram-díjat kapott. A Sárik Péter Trióval hosszú évek óta zenélnek együtt, idén jelent meg közös lemezük Hintaló címmel. A közkedvelt Sárik Péter Trió saját szerzemények előadása mellett bátran kalandozik a műfajok között: négy feldolgozáslemezt is készítettek a közönségük által kért dalokból, és gyakran játszanak klasszikus zenei átiratokat. A trió sikerének egyik záloga, hogy nyitott, sokoldalú muzsikusként széles rétegeet képesek megszólítani közvetlenségükkel és energiájukkal. Fellépéseik igazi közönségbarát koncertek, tele humorral, játékkal és örömmel.Részletek -
december07 szombat20:00 Opus Jazz Club
Mash feat. Pongrácz, Mirarab, Dés (AT/IR/HU)
20:00Mahan Mirarab és Dés András, a Mash alapítói 2019-től heti rendszerességgel jártak össze zenélni, miután Dés Bécsbe költözött. Az iráni gitáros és a magyar ütős örömzenélései során ritmikailag és szerkezetileg friss kompozíciók születtek, amelyek mindkettőjük számára inspiráló irányba mutattak. Vincent Pongrácz, a trió harmadik tagja a közös zenei metszéspontokon túl új perspektívát is nyitott a zenekar előtt – a mikrotonális, páratlan metrumú kompozíciók, illetve a jazz és a hip-hop határán mozgó klarinétjáték harmonikus egységet alkotva adtak új lendületet a zenekarnak. A Mash három olyan útkereső zenész találkozása, akik határozott, karakteres hanggal rendelkeznek. Sok szempontból máshonnan érkeznek, de nyitottságuk és a közös zenei nyelv összeköti őket: alapot biztosítanak ahhoz, hogy a hasonlóságaikat és különbözőségeiket harmóniába rendezve a közös munkából valami új szülessen. A trió debütáló albuma 2024 őszén jelenik meg.Részletek -
december10 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Herbie Hancock: V.S.O.P. Live Under the Sky
20:00A Legendás Albumok sorozat koncertjein a jazztörténet szempontjából különösen jelentős lemezek anyagait hallhatjuk a Modern Art Orchestra előadásában. A koncertekkel a zenészek nem csupán tiszteletüket fejezik ki a jazzlegendák és műveik iránt – a Legendás Albumok mögötti műhelymunka fejlődési folyamat is egyben. A MAO muzsikusai tanulmányozzák és belsővé teszik az aktuális lemezanyag egészét, a zenei szerkezeteket és a hangszereléseket az előadások alkalmával érintetlenül hagyva. Minthogy a jazz nyelvezetének alapvető összetevői az improvizáció és a szólisztikus önkifejezés, a muzsikusok természetesen rögtönzött szólókat adnak elő a koncerteken. Az eredeti szerzemények és hangszerelések tiszteletben tartásának és a Modern Art Orchestrától megszokott színvonalú zenészek improvizációinak köszönhetően a Legendás Albumok egyszerre hozza testközelbe a hallgatókat a jazz-mesterművek hagyományával és garantál friss zenei élményt. Herbie Hancock: V.S.O.P. Live Under the Sky Ha valaha volt Herbie Hancocknak rossz döntése, akkor az, hogy az egyik legtüzesebb zenekarának a V.S.O.P. nevet adta, ami a legalább négy évet halványult konyakok címkéjén található. Miles Davis viszont talán utólag bánta, hogy amikor 1976-ban Hancock hívta a Newport jazzfesztiválra vendégnek, nem csatlakozott. Így akkor Freddie Hubbard trombitált és vele kialakult a kvintett volt Davis-tagokból; Wayne Shorter, Ron Carter, Tony Williams, és egy olyan straight-ahead stílus, amiben benne volt a rockosan is játszó zenészek tapasztalata, semmi halványság, annál több élénkség. Három évvel későbbi, szabadtéri fesztiválfellépésük Japánban csupa tűz, dinamizmusuk még a lassabb számokban is óriási, az összeszokottság elképesztő. A ráadásig csak saját számokat játszottak, amelyek kompozíciós bravúrjai, izgalmas harmóniái nagy szólóknak és élvezetes pábeszédeknek adnak teret. A teljes érzelmi skálán végigviszik a közönséget, az Eyes of the Hurricane-tól a Fragile-ig.Részletek -
december11 szerda20:00 Opus Jazz Club
Lukács Miklós: Timeless – BMC Records lemezbemutató
20:00Lukács Miklós, a cimbalom hazai és nemzetközi nagykövete az utóbbi évek kortárs és jazz-zenei projektjei után új szólólemezén a tiszta szépséghez tért vissza: John Lennon és Paul McCartney, Sting, Ennio Morricone, Leonard Bernstein, Keith Jarrett, Harold Arlen és Seress Rezső közismert dalait adaptálta hangszerére. Feldolgozásaiba finom fűszerként újra meg újra bekúszik a zenetörténeti múlt, hol a klasszikus zene, hol a jazz, hol a tradicionális zenei kultúrák képében. A cimbalomművész ugyanakkor elsődlegesen a jelenre és nem a zenei előképekre koncentrál, így az énekelhető dallamok egyszerre képesek bekapcsolni a hallgató érzelmi emlékezetét, és megajándékozni az első hallgatás örömével. A feldolgozásokat egy saját szerzemény, az Aura – Hommage à Eötvös Péter egészíti ki, amelyben Lukács Miklós a közérthető dallamosság és a kortárs zenei tapasztalat egybeforrasztásával hoz létre új minőséget, méltó emléket állítva a márciusban elhunyt zeneszerző-egyéniségnek. A Timeless című szólólemez anyaga ezen a koncerten lesz először hallható élőben. Itthon és külföldön egyaránt Lukács Miklós volt az, aki a kortárs zene és a jazz látókörébe emelte a cimbalmot mint szólóhangszert, és a hagyományos játékmódon túl számos technikát kifejlesztett, hogy egyedülálló hangzásokat érjen el. Olyan zeneszerzők komponáltak számára darabokat, mint Eötvös Péter vagy Szakcsi Lakatos Béla, és olyan zenészekkel, zenekarokkal játszhatott, mint Archie Shepp, Bill Frisell, Chris Potter, Uri Caine, Frank London és a BBC Symphony Orchestra. A kortárs zenében és a jazzben elért eredményei után eljött az ideje, hogy a repertoár populáris ágára is kitérjen, amiben szintén világelsőnek számít: olyan kiadvány, amelyen közismert dalok a szólócimbalom sokszínűségét és megannyi lehetőségét kihasználva szólalnak meg, korábban soha nem született.Részletek -
december12 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
3 x j(A)zz! | Paier – Valcic – Preinfalk: Fractal Beauty (AT/HR)
20:00Két osztrák és egy horvát zenész közös trióban találta meg kreatív kibontakozásának legújabb színterét. Klaus Paier évtizedek óta kutatja a harmonika- és bandoneonjáték árnyalatait, a jazz, a világzene és a klasszikus zene között vitorlázva. Kíváncsisága és a hangzások felfedezése iránti szomja odáig vezette, hogy saját hangszert tervezzen, amelyet a Passion szóról nevezett el. Asja Valcic horvát csellista a klasszikus zene felől érkezett az improvizációhoz, míg Gerald Preinfalk fúvós a kortárs zene megkerülhetetlen együttesével, a Klangforum Wiennel játszik rendszeresen. Mindhárom zenész saját szerzeményekkel járul hozzá a trió repertoárjához, amely a jazz, a kortárs klasszikus és a világzene között keresi útját. A megírt kompozíciókban bőséges hely jut a finomhangolt improvizációknak és sziporkázó szólóknak, a legigényesebb füleket is elkényeztetve.Részletek -
december13 péntek20:00 Opus Jazz Club
3 x j(A)zz! | Jelena Popržan Quartett (RS/AT)
20:00A vajdasági származású brácsás-énekes, Jelena Popržan életkedvével és árnyalt zeneiségével egy csapásra levette a lábáról az osztrák szcénát. Szólóműsora, a La Folia után osztrák zenészekből összeállított csapattal kezdett újabb produkcióba. Mély benyomást tettek rá a lengyel-bécsi költőnő, Tamar Radzyner (1927–1991) versei, amelyekre a Theodor Kramer Társaság által kiadott füzetkében talált rá. Radzyner lengyel zsidóként vett részt a fegyveres ellenállásban, túlélte a holokausztot, és Bécsben, illetve a német nyelvben lelt új otthonra. Együtt dolgozott Georg Kreislerrel és Topsy Küppersszel, versei pedig valósággal ragyognak a derűs pesszimizmustól és a keserű szellemességtől. Jelena egy dalciklussal állított neki zenei emléket, az est programjának nagyobb részét azonban vadonatúj hangszeres kompozíciók teszik ki, tele fantáziadús hangképekkel és dallamokban megírt történetekkel.Részletek -
december14 szombat20:00 Opus Jazz Club
3 x j(A)zz! | Sketchbook Quartet (AT/IT)
20:00Leonhard Skorupa kézjegye minden zenekaron érezhető, amelynek valaha tagja volt. A bécsi szaxofonos-klarinétos előszeretettel hódol a meglepetéseknek és a fanyar humornak – egy biztos, ünneprontóvá még sohasem vált. Sketchbook Quartetjét eleven, kortárs hangzás jellemzi, amelynek a jazz hagyományai adnak szilárd talajt, ám a zenekarnak az sem okoz gondot, hogy a straight-ahead jazztől a surf rockig bármely zenei stílus hatásait integrálják játékukba. Üdítően szokatlan zenéjük kamarajazznek is elmehetne, ha nem bukkannának fel benne újra meg újra az erős szinkópált ritmusok és a rock and roll gátlástalan felhangjai. Az együttes az utóbbi években mindenesetre nagyban hozzájárult az osztrák jazzszcéna önbizalmának növekedéséhez, nemzetközi jelenlétéhez és népszerűségéhez. Ezúttal is frissen vibráló hangzásra számíthatunk tőlük, amely sajátosan modern, örömteli és tüskés eklekticizmust ünnepel.Részletek -
december17 kedd20:00 Opus Jazz Club
Tether Trio | Theo Bleckmann, Timo Vollbrecht, Harmen Fraanje (DE/NL)
20:00A Tether Trio két német származású, ám New York-i bázisú zenész, a Grammy-díjra jelölt énekes-zeneszerző, Theo Bleckmann és a nemzetközileg elismert szaxofonos, Timo Vollbrecht műfaji határokat feszegető projektjeként indult. Az Amszterdamban élő zongorista, Harmen Fraanje társaságában merész improvizációkat és melódiákkal teli dalokat szőnek egymásba, bőséges időt hagyva a zenének arra, hogy lélegezzen, kibontakozzon, és kitöltse az őt megillető teret. Rendkívül személyes hangzásvilágukat azáltal teremtik meg, hogy a hangszerek természetes és akusztikus hangszíneit visszafogott, ízléses élő elektronikával gazdagítják. Miután felléptek a 2021-es Fajr nemzetközi fesztiválon Iránban, Bleckmann és Vollbrecht úgy döntött, hogy hihetetlen összhangjukat újabb zenei anyag kidolgozásában kamatoztatják és emelik még magasabb szintre. Így alakult meg a Tether Trio: a név a zenei ötletek szálaira utal, amelyeket a három szabadgondolkodású zenész egybefon.Részletek -
december18 szerda20:00 Opus Jazz Club
IX. Adyton Karácsony – A Régiek: Homage to György Szabados
20:00Szabados György az 1980-as években és az 1990-es évek elejéig a Kassák Klubban, azt követően a Fonóban szervezett karácsonyi hangversenyeket. Halála után, 2015-től a hagyatékának ápolását, életben tartását célul kitűző Adyton Művészeti Alapítvány rendez az eredeti kezdeményezést folytató programokat Adyton Karácsony címmel, ezúttal 9. alkalommal. Szabados zenei világa komplex és sokrétű, nagyon sokfelé vezetnek belőle utak, illetve számos irányból lehet kapcsolódási pontokat találni vele. Egykori zenésztársai közül Grencsó István és Mezei Szilárd leginkább a szabadzenélés technikájára és lelkületére alapozva építették saját zenei világukat. Mára már mindketten meglehetősen távol kerültek a hagyományos jazztől, leginkább a free jazzen túli improvizált kortárs zeneként címkézhetnénk, amit játszanak. Benkő Róbert Grencsó legrégebbi, a folyamatos útkeresésekben, irányváltásokban vele tartó alkotótársa, akivel már jelek nélkül, ösztönösen érzik és értik egymást. Teljesen más irányból érkezett Dukay Barnabás, a kortárs zene rejtőzködő ikonja. A komponista, zenetudós és Bach-kutató azt vallja: a zenében amit lehet, improvizálni kell. Ez akár a mottója is lehet a Grencsóval tizedik éve tartó együttműködésüknek, aminek során csodálatos és nehezen besorolható műfajú lemezeket készítettek (Hátrahagyott dolgok; Esszék; Amikor a hajnal…). A színpadon tehát három zeneszerző és egy ihletett bőgős fog állni. Az ütőhangszer hiánya nem véletlen, hiszen zenéjük nem ritmikus alapon szerveződik. A valós idejű zeneszerzés a legrizikósabb művészeti formák közé tartozik, nincs biztonsági rögzítés, nincs védőháló (mondjuk kotta). Árnyalatokon múlik, hogy szabad szárnyalás vagy szabad zuhanás lesz. Ők eddig soha nem vétették el, mély egymásra hangoltságban mutatják be a teremtés csodáját. Németh ZsoltRészletek -
december19 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Gadó Gábor – Harcsa Veronika Quintet: The Language of Flowers – BMC Records lemezbemutató (HU/BE)
20:00Gadó Gábor és Harcsa Veronika személyében két olyan művész működik együtt, akiket elsősorban jazzmuzsikusként ismerünk, munkásságuk mégis egyre hangsúlyosabban tolódik a klasszikus és kortárs zene felé. Ennek egy újabb állomását képezte 2023-ban a Shekhinah című lemezük, idén pedig a The Language of Flowers dalaiban folytatódik a klasszikus zenészek és jazzmuzsikusok párbeszéde. Míg azonban a Shekhinah Gadó friss kompozícióit tárta közönség elé Harcsa Veronika szövegeivel, addig a The Language of Flowers arra vállalkozik, hogy Gadó több mint két évtizede, Molnár Eszter szövegeire készült kompozícióit élessze fel, és a magyar vokális jazz talán leghíresebb, Winand Gábor nevével fémjelzett korszakát örökítse tovább. A Gadó – Winand alkotópáros 2002 és 2006 között négy albumot jelentetett meg (Corners of My Mind, Agent Spirituel, Different Garden és Opera Budapest), amelyek mindkettejük pályáját új magaslatokra emelték. A Gadó – Harcsa Quintet ezekről a lemezekről válogatott össze 11 dalt, céljuk azonban természetesen nem a replikálás, hanem úgy tekintenek ezekre a darabokra, ahogyan a jazzsztenderdekre vagy a klasszikus dalirodalomra szokás: olyan dallamokként és szövegekként, amelyeket bárki elővehet, hogy megtalálja bennük a saját hangját. Gadó Gáborral negyed évszázadra nyúlik vissza a közös munka, amelynek során rekordmennyiségű, több mint 25 lemeze jelent meg a BMC Recordsnál. A vokális jazz hagyományainak újjáértelmezéséhez nem is találhatott volna alkalmasabb partnert Harcsa Veronikánál, aki itthon méltán a legnépszerűbb, külföldön pedig a legelismertebb magyar jazzénekesnő. Kvintettjükben a Shekhinah-ról és Gadó más projektjeiből már ismerős két fúvós – a belga trombitás, Laurent Blondiau, valamint a hangszínvarázsló szaxofonos, Ávéd János –, míg a klasszikus zene felől Zétényi Tamás, a kortárs zenei élet kiemelkedő csellistája ad meghatározó színeket a zene karakteréhez.Részletek -
december20 péntek20:00 Opus Jazz Club
Párniczky András Quartet
20:00Az európai jazz lassan eltávolodik az amerikai mainstream stílustól: megtartja annak minden fontos értékét, mégis önálló improvizatív zenei nyelvet hoz létre. A Párniczky Quartet 2016-ban azért jött létre, hogy megszólaltassa a zenekarvezető Bartók Béla darabjaiból készített átdolgozásait. A közös munkának és Párniczky doktori disszertációjának („Csak tiszta forrásból.” Bartók Béla zenéjének továbbélése a jazzben – LFZE Doktori Iskola) gyümölcse az első albumuk, a Bartók electrified, amely a BMC Records gondozásában jelent meg 2018-ban. A zenekar közvetlen előzménye az a Nigun együttes volt, amelyben a jelenlegi Párniczky Quartet tagjai közül hárman is a közép-kelet-európai népzenei hagyományokból kiindulva játszottak modern jazzt. A kvartett második albuma, a Mikrotheosz (Fonó, 2023), illetve koncertrepertoárjuk egyaránt tartalmazza a kamarajazz, a kortárs klasszikus és a népzene elemeit. A kompozíciók hatalmas alkotói szabadságot adva, nagy energiákkal és mégis artikuláltan szólalnak meg a zenekar előadásában.Részletek -
december21 szombat20:00 Opus Jazz Club
Dresch Quartet
20:00Immár hagyomány, hogy az Opusban a Dresch Quartet zárja az évet, amely jelenlegi formájában négy éve működik. Alapítója – és egyben a magyar etnojazz műfajteremtő fúvós művésze –, Dresch Mihály a 80-as évek óta a magyar zenei élet megkerülhetetlen alakjának számít. Tevékenységéért Kossuth-díjban is részesítették. Zenekara következetesen és magabiztosan járja sajátos útját, amelyet a magyar népzene és az afroamerikai jazz egyéni, a zenekarvezető és a mindenkori tagok által közösen kialakított ötvözete jelöl ki. Elkötelezettség a zenei koncepcióban, tisztelet és alázat a források iránt, kiemelkedő muzsikusok, új és örökzöldnek számító Dresch-szerzemények, sztenderdek Dresch-módra – mindezek együttese adja azt a zenei élményt, amit a kvartett koncertjeinek közönsége minden alkalommal az újszerűség érzésével gazdagodva tapasztalhat meg.Részletek -
január08 szerda20:00 Opus Jazz Club
Tálas Áron Trió
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január09 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Daveform Quintet: Arrival – lemezbemutató
20:00A hazai jazzélet megkerülhetetlen alakjaiból álló Daveform Quintet Oláh Krisztiánnal, Subicz Gáborral, Mester Dániellel, Hock Ernővel és a szerző Szegő Dáviddal bő egy éve sodorja el hallgatóit egyedi és eksztázisig fokozódó zenéjével. Mozgalmas másfél év és több sold out koncert után november 5-én debütál Arrival című lemezük, amelyet élőben most utoljára hallhat a közönség egyben. A modern jazz műfajában alkotó Daveform Quintet egyedi módon ötvözi az amerikai, skandináv és balkáni zenei elemeket, nagy teret engedve az improvizációnak is. A jazz balladától a kortárs komolyzenén át a modern groove-okig számos stílusban megvillantják eszköztáraikat a hazai jazz színtér jól ismert kiválóságai. A zenekar névadója, zeneszerzője és dobosa Szegő Dávid, aki Oláh Krisztiánnal, Mester Dániellel, Subicz Gáborral és Hock Ernővel közösen olyan erőket szabadít fel, ami garantálja a kollektív eksztázist minden hallgató számára.Részletek -
január10 péntek20:00 Opus Jazz Club
Binder Trio plays Bartók – lemezbemutató
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január11 szombat20:00 Opus Jazz Club
BMC Records Goes Live | David Six – Tilo Weber – Ávéd János: Transcendent Triptych (AT/DE/HU)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január14 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | An Evening with Anita O'Day
20:00Ez az este valójában három este, három különböző stúdiófelvétel során rögzítették 1954 áprilisa és 1955 augusztusa között. O’Day-t a fiatal Los Angeles-i producer, Norman Granz szerződtette (Jazz at the Philharmonic), Jimmy Rowlest két kevésbé ismert zongorista váltotta, és négy számban Tal Farlow gitáros is közreműködött. Az énekesnő egyenes, a szélesebb vibrátót kerülő, fátyolos, ironikusan és mélabúsan is magával ragadó előadásmódját többen szaxofonhoz hasonlították. Fellépése a Newport Jazzfesztiválon pár év múlva jazztörténet a javából. O’Day itt a standardeket (The Man I Love, There’ll Never Be Another You) azonnal magáévá teszi, a saját blues számának előadásából pedig kiderül, miért mondtak mindig elsőre igent a fekete jazz-zenészek, ha Anita O’Day hívta őket a zenekarába. A nemzetközi színtéren is jegyzett énekesnő, a saját zenekarával is új utakra törő Karosi Júlia ajánlotta a zenekar figyelmébe a produkciót, ő is fogja O’Day szerepét magára vállalni.Részletek -
január15 szerda20:00 Opus Jazz Club
Fusio Group feat. Kertész Erika
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január16 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
j(A)zz! | Tres Caballeros (AT)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január17 péntek20:00 Opus Jazz Club
Cafuné
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január18 szombat20:00 Opus Jazz Club
Nasip Kismet (TR/HU)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január22 szerda20:00 Opus Jazz Club
Móser Ádám – Kovács Márton: Gyimesi | Trio Sordini
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január23 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
Tóth Viktor Skylark Metropolitan
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január24 péntek20:00 Opus Jazz Club
Vázsonyi János Trió, vendég: Saïd Tichiti
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január25 szombat20:00 Opus Jazz Club
BMC Records Goes Live | Hans Lüdemann TransEurope Express: On The Edges 4 (DE/FR/TR)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január29 szerda20:00 Opus Jazz Club
Mester Dániel Trió, vendég: Balogh Kálmán
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január30 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
BMC Records Goes Live | Daniel Erdmann's Thérapie de Couple (DE/FR)
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
január31 péntek20:00 Opus Jazz Club
Pataj György Quintet
20:00Részletek hamarosan...Részletek -
február06 csütörtök20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays Oriental Music
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. Az újabb magyar zenetörténetben sokszor felbukkant a Távol-Kelet mitikus varázsa, és a balkáni vagy kis-ázsiai hatások, ezek adják a tematikus kapcsolatot az orientális zenei összeállításhoz. Egy ilyen műsorban kihagyhatatlan darab a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél Yamas and Nyamas című szvitje, erről ezúttal a Tapas című tétel hangzik el, amely valójában egy indiai ragán alapul. De Bartók is gyűjtött népzenét Kis-Ázsiában, márpedig a MAO az utóbbi években módszeresen adaptálta saját hangzásához Bartók műveit is, például a 15 magyar parasztdalt. A MAO házi szerzőinek egyes kompozícióiban balkáni, indiai és arab zenei hatások is felbukkannak.Részletek -
február11 kedd00:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Roy Hargrove: With the Tenors of Our Time
00:00A zseniális és sokoldalú Roy Hargrove 30 éve trombitálta össze ezt a szaxofonos parádét, amely szinte túlcsordul 73 perc fölötti időtartamával. Hargrove (1969-2018) csodákat teremtett: kvintett lemezein kívül big band-et alapított, széles kapukat nyitott a hip-hop és az R&B felé. Itt a nagyratörő fiatal oroszlánok egyikeként újabb példáját adja annak, ahogy generációját a jazztörténeti hagyományban pozícionálja, miközben boldogan kiélvezi a zenei találkozások minden percét. A Cyrus Chestnut–Rodney Whitaker–Gregory Hutchinson ritmusszekció Ron Blake, Branford Marsalis és Joshua Redman harmincas éveikben járó szaxofonosokat, illetve a nagy öregeket: Johnny Griffint, Joe Hendersont és Stanley Turrentine-t látja vendégül. Hargrove zenekarvezetőként, komponistaként, szólistaként és vendéglátóként is csillog, mosolyogva nyitva ajtót a szaxofonos sztárok felvonulásának. Bacsó Kristóf, Ávéd János, Dennert Árpád és Cserta Balázs, tehát a MAO majdnem teljes szaxofonszólama felváltva interpretálja a nagy elődök zenéjét, míg a trombitaszólamot Fekete-Kovács Kornél játssza.Részletek -
március11 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Wes Montgomery: Smokin' at the Half Note
20:00Nemcsak a kvartett tagjai, ez az album maga is legenda. Úgy tartják, hogy két szám is innen került be a jazz nagy daloskönyvébe. Az autodidakta Montgomeryt 1965-ben már mindenhová hívták, például a New York-i Half-Note-ba a szokásos kvartettjével. A ritmusszekció, Wynton Kelly, Paul Chambers és Jimmy Cobb történetesen négy évig kísérte Miles Davist korábban. Valamiért a koncertfelvételről csak a No Blues és az If I Could See Me Now került az első kiadásra, a többi három hónappal későbbi stúdiófelvétel. Két „számos” szám, a Unit 7 és a Four on Six erről az albumról lett standard, de a What’s New bluesos, rejtett feszültsége is csupa izgalom. Tananyag ma már a szinte levegővétel nélkül végig sodró lendület, olyan, mint egy sistergő gőzmozdony teljes sebességgel, és nem csak a gitár kelti ezt az érzést, a zongora is és a kíséret is végig, ahogy az egész kvartett elénk tárja a fütyülhető, mégis árnyalt melódiákat végtelenségig pontos összjátékával. Az első LP kiadást számos analóg és digitális lemez követte 1965 óta, mert ez az anyag nem öregszik. A zenekar gitárosa, a jazz minden árnyalatában színhű hangképet adó Komjáti Áron itt szólistaként interpretálja a klasszikus számokat.Részletek -
március21 péntek20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO Swingin’ High
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. A big bandek legnagyobb népszerűségüket a swingkorszakban érték el, és a jazztörténeti hagyományt magáénak valló Modern Art Orchestra szívesen tér vissza a gyökerekhez. Legutóbb Korb Attila harsonás Swinging on the Danube című szvitje teljes egészében ennek a stílusnak a jegyében született, ráadásul a szerző több hangszeren is játszik benne, emlékezetes például basszus-szaxofon szólója. Ám nem csak Korb, aki tradicionális zenekarokban is sokszor szerepel, hanem a többi zeneszerző tag is épít a hagyományra és a swingre, akár ritmikában, harmóniában, akár a lüktetésben, amelyről Ellingtonék száma azt tanítja: nélküle nem ér semmit az egész.Részletek -
április08 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Joe Henderson: Griffith Park Collection
20:00A bőgős Stanley Clarke neve van legelöl ezen a stúdiólemez-borítón, de csak a névsor miatt: a kvintett (Freddie Hubbarddal, Lenny White-tal és Chick Coreával) főleg Griffith Park Band néven szerepelt. Ekkoriban a legnagyobb név talán a szaxofon legenda Joe Henderson, így általában övé az első szóló is a témákban. A végig akusztikus zenekar a hangulatok széles kavalkádját mutatja be. A zenészek nagymacska-szerűen mozognak, lustálkodva nyújtózkodnak, aztán úgy nekiiramodnak, mint a szél. Nem véletlen, hogy a zenekarnak több koncert-, mint stúdiófelvétele van. Itt csak egy Steve Swallow-szerzeményt tűztek műsorra, egyébként a témák saját kompozíciók, amelyekben mind a roppant inspiratív együtt játék, mind a nagyívű imprók tökéletesen kibontakozhatnak. Jó hallgatni, hogy a jazzrock óriásai hogy lubickoltak egymással egy hard bop folyóban, mielőtt átkeltek volna rajta. A MAO szólisták viszont már négy évtized felhalmozott zenei tudásának birtokában reflektálhatnak erre az albumra.Részletek -
április30 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays Fusion Jazz
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. A Nemzetközi Jazznapon, amely Herbie Hancock, a jazz-rock egyik elindítója nevéhez köthető kezdeményezés, szinte magától értetődő, hogy a MAO is a jazz-rock műfajban született, ugyancsak terjedelmes repertoárjából szemezget. A sokoldalú trombitás-szerző Subicz Gábor, a zongorista Cseke Gábor és a szaxofonos szólam vezetője, Bacsó Kristóf és a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél darabjai adják a műsor gerincét. A dobokon játszó vendégszólista személye meglepetés.Részletek -
május13 kedd20:00 Opus Jazz Club
MAO Legendás Albumok | Paul Desmond: First Place Again
20:00Ez a lemez egy még legendásabb, másik felvétel árnyékába került, pedig rengeteg szépség rejlik benne. A szaxofonos Paul Desmond a Dave Brubeck kvartett egyetlen tagja a zenekarvezetőn kívül, aki nagy név lett. Desmond 1959 augusztusában egy Time Out című lemezt vett fel a Dave Brubeck Quartet tagjaként – az egyik legsikeresebb jazzlemezt valaha. Szeptemberben Jim Hall gitáros, valamint Percy Heath és Connie Kay a Modern Jazz Quartetből csatlakoztak Desmondhoz második szerzői lemezére. A hátra dőlős, hűvös, elegáns, de dögösen szvingelő jazz aranykorának újabb példajaként a kvartett egységesen, rendíthetetlenül nyomja a korszak slágereit, melyek között MJQ-számok mellett főleg standardek vannak, de a CD újrakiadásra egy Desmond-szerzemény is felfért. Az altszaxofon behízelgő és tetszelgő, csábító és megnyugtató. Ezért lett a Playboy magazin szavazásán abban az évben megint első, erre utal az album címe. Ahogy azt a sorozat törzsközönségéből biztosan sokan sejtik, Dennert Árpád fogja a szaxofon egyik felejthetetlen mesterének hangzását a MAO ritmusszekciójával megidézni.Részletek -
május28 szerda20:00 Opus Jazz Club
À la MAO | MAO plays New Standards
20:00A Modern Art Orchestra À la MAO című sorozata azt a célt szolgálja, hogy új kontextusba helyezve adják elő a zenekari tagok szerzeményeit és adaptációit, esetenként újabb darabjait. A zenekar lemezeken és koncerteken a magyar jazz történetében párját ritkító hatalmas repertoárt hozott létre. Ezek egyes részét régi vagy új követőik így, tematikus, stilisztikai vagy más elrendezésben még nem hallhatták, ráadásul nem is mindegyiket adták ki lemezen és digitális formában. Akár ismét asszociálhatunk Herbie Hancock nevére is a Modern Art Orchestra szezonzáró tematikus estje kapcsán, mert ezt az utat Hancock szextettje is bejárta közel 30 éve: az aktuális pop slágereket dolgozták fel instrumentálisan. Persze amióta a jazz kialakult, azóta használja az improvizációhoz kiindulópontként a divatos számokat, a Nagy Amerikai Daloskönyv szinte csak musical, pop és film-slágerekből tevődött össze a harmincas évekre. Az utóbbi néhány évtizedben a pop új stílusainak frissessége a legnevesebb külföldi előadókat újra megihlette. A magyar jazz repertoárba is bekerültek a legsikeresebb popegyüttesek számai, ráadásul az olyan háziszerzők, mint Subicz Gábor, Bacsó Kristóf, és a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél film- vagy színpadi zenék adaptációját is elkészítették, az új jazz-standardek egész sorát létrehozva.Részletek -
Vissza
2024
-
- nov
-
-
-
-
-
-
-
- dec
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- jan
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- febr
-
-
- márc
-
-
- ápr
-
-
- máj
-
-